مدیر جهاد شهرستان کشاورزی آمل از اجرای طرح بیو لوژیک در هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزار‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید حسین اسلامی مدیر جهاد شهرستان کشاورزی آمل گفت:طرح مبارزه و کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌ها باید زیر نظر کارشناسان و محققان انجام شود .
 
وی افزود: در کاشت برنج که تولید اول استان مازندران است، به راحتی می‌توان با یک مبارزه سازگار و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج مقابله کرد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: مبارزه بیولوژیک از روش‌های کلیدی در مدیریت تلفیقی آفات شناخته شده است.
 
اسلامی دلیل مصرف بالای سموم در مراحل مبارزه با این آفت را این گونه، افزود: به دلیل این‌که کرم ساقه خوار برنج در سه مرحله و سه نسل در مزارع برنج ظاهر می‌شود، بر این اساس میزان سموم مصرفی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نسل اول این آفت پس از گذراندن زمستان بصورت پروانه در اردیبهشت روی برگ‌ها ظاهر شده و با تخم گذاری و تبدیل شدن به لارو شروع به خسارت به مزارع برنج می‌کند.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: نسل دوم کرم ساقه‌خوار اواخر خردادماه و نسل سوم آن نیز از اواخر تیر تا اوایل مردادماه ظهور کرده و مزارع را هدف آسیب خود قرار می‌دهد.
 

نشاء کاری بیش از ۸۰۰ هکتار از شالیزار‌های آمل

 
سید حسین اسلامی با اشاره به اینکه شهرستان آمل ۳۷ هزار و ۲۹۸ هکتار اراضی شالیزاری دارد، افزود: تاکنون بیش ۸۰۰ هکتار اراضی شالیزاری آمل نشا شد.
 
وی گفت: عملیات شخم و شیار در ۳۷ هزار و ۲۹۸ هکتار، خزانه گیری در ۳۶ هزار و ۹۰۰ هکتار، آب تخت اولیه ۳۲ هزارهکتار و آب تخت آماده نشا در ۶ هزار هکتار و بذرپاشی نیز در ۳۶ هزار و ۹۰۰ هکتار انجام شد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل افزود:از این سطح نشاء کاری شده ۷۰ هکتار به روش مکانیزه کشت شده است
 
وی  با بیان اینکه آبگیری ۹۸ درصدی آببندان‌های این شهرستان انجام گرفته است،گفت: تاکنون ۷۱ تن انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان آملی توزیع شد.
انتهای پیام/آ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.