رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان رضوی گفت: تغییر اقلیم باعث شده است که میزان بارندگی‌ها در فصل پاییز کاهش و بارندگی‌های فصل بهار افزایش یابد به این تغییر جا به جایی فصل‌ها گفته می‌شود.

تغییر اقلیم جا به جایی فصل‌ها را به دنبال داردسید جواد رسولی رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان رضوی به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تغییر اقلیم در دهه‌های اخیر بر اثر افزایش گاز‌های گلخانه‌ای به ویژه گاز دی اکسید کربن و متان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: افزایش فعالیت‌های صنعتی از سال ۱۹۵۰ میلادی در جهان سبب افزایش غلظت دی اکسید کربن و سایر گاز‌های گلخانه‌ای شده ا و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای پدیده گرمایش کره زمین را به دنبال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی استان تصریح کرد: تغییر اقلیم باعث می‌شود در برخی مناطق پدیده‌های مثل توفان و سیل رخ دهد. در کشور ما تغییر اقلیم باعث شده است در بعضی نقاط جهان ترسالی و در نقاط دیگر خشکسالی رخ دهد.

رسولی خاطرنشان کرد: با تغییر اقلیم فصل‌ها نیز جا به جا می‌شود به طوریکه اکنون در استان ما گرمای تابستان معمولا تا اوایل پاییز ادامه دارد و میانگین دمای شهرستان‌های استان در فصل پاییز نسبت به گذشته افزایش یافته است که این امر باعث کاهش بارندگی‌های فصل پاییز می‌شود.

وی گفت: همچنین جا به جایی فصل‌ها باعث شده است که بارندگی‌ها به سمت فصل بهار سوق پیدا کند، زیرا به اصطلاح عامیانه فصل پاییز دیرتر آغاز می‌شود و به دنبال آن هوا و بارندگی‌های زمستانی به سمت فصل بهار جهت پیدا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در خراسان رضوی به طور متوسط ۱۹ درصد بارندگی‌ها در فصل پاییز، ۴۸ درصد در زمستان و ۳۲ درصد در بهار و ۱ درصد در تابستان است.
 
 
انتهای پیام//ف.ح
 
 

گازهای گلخانه ای یکی از علل تغییر اقلیم در جهان

 
برچسب ها: هواشناسی ، اب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.