مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کُردستان گفت: سرمای بهاری ۲۵ میلیارد تومان به باغ‌های این استان خسارت وارد کرد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،زاهد حاجی میرزایی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کُردستان گفت: کاهش دمای هوا در روز‌های اخیر خسارات زیادی به باغات و مزارع استان کُردستان وارد کرده است.

وی افزود: میزان خسارات به باغات و مزارع در استان تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

حاجی میرزایی بیان کرد: با کاهش دما به زیر صفر، بیشترین خسارات به باغات هسته دار از جمله زردآلو و بادام وکمترین خسارات نیز به باغات سیب، بِه و گلابی وارد خواهد شد.

حاجی میرزایی ایجاد دود در باغات و استفاده از سیستم آبیاری بارانی را مهمترین راهکار برای کاهش خسارت عنوان کرد وگفت: باغدارن مناطق شمالی و غربی استان می‌توانند با حداقل امکانات از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

مهدی فتحی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کُردستان نیز گفت: با توجه به اعلام هواشناسی کُردستان احتمال بروز سرمازدگی در باغات استان به ویژه در مناطقی که سامانه بارشی فعالیت دارد، پیش بینی شده است.

وی افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل سرمازدگی در راستای جلوگیری از بروز خسارت ضروری است و انتظار می‌رود کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی در مدت فعالیت سامانه بارشی و کاهش دمای هوای استان نسبت به اقدامات پیشگیرانه جهت مبارزه با سرمازدگی تدابیر لازم را انجام دهند.

فتحی افزود:همچنین تأمین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌های گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، آماده سازی وسایل مورد نیاز برای مواجهه با سرمازدگی بهاره، اطراف مزارع و باغات اقداماتی نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش از جمله توصیه‌های کشاورزی در این مدت است.

وی افزود: ایجاد پوشش پلاستیکی بروی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر، خودداری از انجام هرس درختان، برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزیجات، صیفی جات و انتقال به مکان امن و انبار‌های استاندارد همچنین استفاده از ریزمغذی‌های توصیه شده به منظور تقویت درختان و باغات از دیگر اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی در این مدت است.

فتحی بیان کرد:خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی تاکستان‌ها همچنین آبیاری به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط ضروری است.

وی گفت: محافظت از کندو‌های زنبور عسل در مقابل کاهش دما از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی است که باید در زمان اعلام شده اجرایی شود.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.