به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شامگاه ۵ اردیبهشت سال ۵۹ بود که ارتش آمریکا پس از ناکامی از آزادسازی گروگانهای خود در ایران طی یک برنامه قبلی دست به طراحی عملیاتی موسوم به «پنجه عقاب» زد.
عملیاتی که مسیر آن از قاهره آغاز شد، به صحرای ایران رسید و درنهایت به دریای عمان ختم شد. عملیاتی که امروز از آن به عنوان معجزه یاد میکنند و در محل حادثه به شکرانه تجلی حضور خداوند در حمایت از مسلمانان ایران و شکست معجزه آسای عملیات نیروهای آمریکایی، مسجد شکر ساخته شده است.
امروز روایت این واقعه معجزه آسا توسط سایتها و انسانهای متعددی روایت میشود که شاید در صحت و سقم اطلاعات آن چندان سندیت وجود نداشته باشد و هنوز ناگفتههای بسیاری وجود دارد که هربار پرده از بخشی از آن برداشته خواهد شد.
محمدرضا لاور، یکی از نیروهایی است که در شب حادثه پس از لو رفتن عملیات به همراه چند تن از همکارانش به محل استقرار هلی کوپترهای آمریکایی رفته و در برنامه «روایت معجزه شن» که شامگاه دوشنبه در اصفهان برگزار شد شکلی واقعی از آن روز ارائه کرد.
بیشتر بخوانید: زوایایی پنهان از شکست مفتضحانه «پنجه عقاب» در صحرای طبس
شب حادثه هیچکس از شکست عملیات مطمئن نبود
راوی دوران دفاع مقدس درباره ابتدای حرکت خود به سمت کویر لوت اظهار داشت: در حین طی مسیر به سمت مقصد به محض ورود به جاده خاکی در حدود ساعت ۲ بعدازظهر حرکت کردیم، در طول مسیر از پاسگاهها و پمپ بنزین درباره حادثه سئوال پرسیدیم و همگی اظهار داشتند که فقط شنیدهاند و مطمئن نیستند.
وی افزود: از همان شبی که خبر دادند دیگر در جاده ترددی نبود و مسیر بسته شده بود، ما در نزدیکی ۲ کیلومتری هلیکوپترها و هواپیما رسیدیم. در طول این سفر یکی از نیروها در طول مسیر سوره فیل را قرائت و شروع به تجزیه و تحلیل آن کرد.
لاور بیان کرد: ۲ هلیکوپتر در سمت چپ و ۳ هلیکوپتر در سمت راست جاده با زاویه ۳۰ درجه و فاصله تقریبی ۵۰ متر قرار داشتند، پشت سرشان هم ۲ هلیکوپتر به یکدیگر برخورد کرده و آتش گرفته بودند.
علت استقرار هلیکوپترهای آمریکایی در کویر لوت چه بود؟
وی ادامه داد: بعد از بررسیها مشخص شد که این هلیکوپترها برای سوختگیری در این مکان استقرار پیدا کرده بودند و در یک لحظه طوفان شن شدیدی شروع میشود که برخورد سهمگین یکی از هلیکوپترها را به همراه دارد.
راوی دوران دفاع مقدس تصریح کرد: ظاهراً بعد از این اتفاقات فرمانده آمریکایی باتوجه به تعداد مسافران اتوبوسی که جلویش را گرفته و قرار بود مسافرانش را به گروگان بگیرند، در تعداد هواپیما و آمار و ماموریت نتوانسته ادامه دهند و تصمیم به بازگشت میگیرند.
وی افزود: ظاهرا تعدادی از هلیکوپترها و سرنشینان بازگشته و این تعداد به دلیل نقص فنی منتظر میمانند، فردای آن روز راننده کامیونی که توسط نیروهای آمریکایی گروگان گرفته شده بود فرار میکند و خودش را به یزد میرساند منتها بنا به دلایلی همان شب به نیروها اطلاع نداد و ساعت ۱۰ صبح فردا به نیروهای ایرانی اطلاع داد که شب گذشته چنین اتفاقی رخ داده است.
فیلم "طوفان شن" تطابقی با واقعه اصلی ندارد
لاور با نقد فیلم «طوفان شن» بیان کرد: آنچه شما در این فیلم تماشا کردید با واقعیت تطابقی ندارد، مردم ایران در این فیلم برخلاف آنچه هستند نشان داده شدند که فیلم را از زیبایی در میآورد و نشان میداد که این فیلم مستند نیست.
وی ادامه داد: اگر جایی از راویان درباره این فیلم و آنچه در فیلم نمایش داده میشود سئوال شد، میتوانید پاسخ دهید که وضعیت آن چگونه است، در فیلم آب انباری نشان داده میشود که پسری به آنجا فرار میکند درحالیکه در آن منطقه هیچ آب انباری وجود ندارد.
راوی دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یا راننده تریلی که در خواب است و توسط یک پسر بچه ۸۰ کیلومتر مسیر طی میشود تا خبر دهد درصورتی که چنین نبوده است.
در شب عملیات پنجه عقاب چه گذشت؟
وی درباره وضعیت حادثه پس از حضور نیروها در محل گفت: پس از توقف ما در چند کیلومتری محل حادثه با یکی از روحانیون مسئول کمیته طبس درباره وضعیت آنجا صحبت کردیم و گفت فقط ۷ نفر کشته شدهاند و هرازگاهی ۲ هلیکوپتر محل را تیرباران کرده و هیچ نیرویی هم در محل وجود ندارد.
لاور ادامه داد: در این لحظات مجدد خداوند روی خود را به ما نشان داد و درحالیکه هوا صاف و خوب بود، ناگهان طوفان شدیدی شد و ما فاصله نیم متری خود را نمیدیدیم، برای حرکت دست یکدیگر را گرفته و حرکت میکردیم، تنفس هم بسیار مشکل بود.
وی افزود: این ذرهای از طوفانی بود که در شب گذشته رخ داده بود، برخی میگویند سیستمهای ناوبری آمریکا به قدری پیشرفته است که حتی در بدترین شرایط آب و هوایی هم هواپیماهای آنان بلند شده و به زمین مینشیند درحالیکه ما ممکن است هواپیماهای مسافربریمان هم تاخیر داشته باشند.
راوی دوران دفاع مقدس گفت: با این طوفان ما متوجه شدیم که شب گذشته دقیقا چه اتفاقی افتاده و نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طوفان طول کشید، پس از پایان وضعیت محل به گونهای بود که سطح زمین بسیار صاف بود، اما بالا غباری وجود داشت که نقطه کور بود و هواپیماها دید نداشتند.
وی تصریح کرد: در آن لحظات با نیروها به این نتیجه رسیدیم که اکنون بهترین زمان برای نزدیک شدن به هواپیماهاست برای همین به سمت نقطه مورد نظر حرکت کردیم، ماشین ما در سمت چپ جاده در حدود ۱۰ متری هلیکوپترها پارک شد و نیروها پیاده شدند و سمت هواپیماها رفتند.
لاور افزود: دور تا دور هلی کوپترها با تکههای دایره شکل که با طناب به هم وصل بودند، مشخص شده بود و بعدها ما متوجه شدیم که اینها محدوده ملخ هلیکوپتر را نشان میدهد تا نیروها متوجه شوند و زمان روشن شدن مشکلی نداشته باشند.
راوی دوران دفاع مقدس بیان کرد: مقداری مواد منفجره بسته بندی شده در نزدیکی محل پیدا شد که تمام فیتیلههای سر آن را گره زده و آن را وسط مواد گذاشته بودند تا فیتیله انفجاری خارج نشود و بعد در زمان استفاده با چاشنی زماندار بتوانند از آن استفاده کنند.
ماجرای جا ماندن هواپیمای فرمانده آمریکایی در منطقه
وی با اشاره به یک نکته جالب توجه در محل حادثه گفت: ۲ هواپیمای سمت راست جاده یک شکل بودند، اما هواپیمای سوم سمت چپ در شکل و رنگ با بقیه تفاوت داشت و روی کابین خلبان با فاصلهای، دایرهای با چراغهای چشمک زن وجود داشت که این فرضیه را تقویت میکرد که هلی کوپتر فرماندهی آمریکاییها باشد.
لاور افزود: حدوداً ۱۰ دقیقه بعد از زمانی که ما به آنجا رسیدیم، هوا صاف و روشن شده بود و یک آن، صدای غرش هواپیمایی شنیده و حرکتی از سمت طبس به یزد شد و در مسیر بازگشت هلیکوپتر فرماندهی را منفجر کرد.
راوی دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در آن لحظات نیروهای ما با شنیدن صدای انفجار سعی کردند خود را از هلیکوپترها دور کنند تا مورد اصابت گلوله قرار نگیرند.
وی ادامه داد: در حرکت بعدی آنها هلیکوپتر دوم را نیز منفجر کردند و در طول مسیر نیز به صورت زیگزاگی رگبار میبستند، هوا که گرگ و میش شد این ۲ هواپیما از محل خارج شدند و ما توانستیم جان خود را نجات دهیم.
لاور اظهار داشت: فردا ساعت ۶ یا ۷ صبح بود که هلیکوپتر سوم نیز منفجر شد و همه این مسئل سوال برانگیز است که چرا چنین اتفاقاتی افتاد؟ شاید مدارک و اسناد جنگی در آنها وجود داشت که باید ازبین میرفت.
وی درباره نحوه انتقال اجساد بیان کرد: پس از انفجار سومین هواپیما نیروهای ما برای انتقال اجساد به یزد آمدند، یکی از هلی کوپترها را همانجا روشن کرده و به فرودگاه یزد منتقل کردند و دیگری را ملخهایش را باز و به مدت یک ماهی در فرودگاه یزد با آن کار شد و بعداً روشن کردند.
راوی دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یک فروند هواپیما هم در نزدیکی کرمان سوخت تمام کرده بود که منتقل کردند و تعدادی هم به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد تا خلبانها به صورت آزمایشی و آموزشی از آنها استفاده کنند.
باید تبعیت از ولایت فقیه را به جوانان آموزش داد
وی با اشاره به ساخت فیلمهای دفاع مقدس گفت: نباید بیهوده یک نفر را بزرگ کرد، انسان باید خودش بزرگ باشد، برخی درجه دارند چه مشخص باشد و چه نباشد، وجودشان درجه است و برخی ندارند و اگر سعی در نمایش این افراد داشته باشیم، نتیجه خوب نخواهد شد.
لاور افزود: در آن زمان مسئله مرگ برای ما حل شده بود، اما امروزه چنین نیست و وابستگی ما مخصوصاً جوانان خیلی زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: سعی کنید به جوانان، ولی فقیه را بیاموزید، موضوع، ولی فقیه امری نیست که متعلق به امروز باشد و از قبل از انقلاب هم وجود داشته، باید موضوع ولایت پذیری را برای مردم نهادینه کرد تا بتوان درک این مسائل را برایشان آسان کرد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/