علی‌رغم تاکید مسئولان مربوطه به ضرورت بکارگیری ۳۰درصد بانوان در مدیریت مناصب دولتی، سهم آنها بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور بانوان در منصب‌های مدیریتی اهمیت بسزایی دارد و همانطور که مقام معظم رهبری بار‌ها اشاره داشته‌اند بانوان می‌توانند در بخش‌های مدیریتی حضور داشته باشند و نقش فعالی را از خود نشان دهند؛ نقش و عملکردی که بانوان از خود نشان داده‌اند بسیار چشمگیر بوده است و بارها در میادین مختلف و در تمام حوزه‌ها توانایی خود را نشان داده اند.

به تازگی رئیس جمهور طی لایحه‌ای مقرر کرد که بانوان باید در ۳۰ درصد منصب‌های مدیریتی حضور داشته باشند و عملکرد درخشانی از خود نشان دهند.

به طور قطع همه ما می‌دانیم که نقش بانوان و حضور آنان در جامعه تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد و از سوی دیگر آنها نشان دادند در منصب‌های مدیریتی و اجرایی کمتر از مردان نیستند و حتی در بسیاری از بخش‌ها می‌توانند از آنان موفق‌تر باشند؛ به گواه آمار و اطلاعات ارائه شده می‌توان به راحتی متوجه شد که پس از انقلاب اسلامی تاکنون بانوان چه اندازه موفق بوده‌اند.

نقش فعال بانوان و حرکت آنها در کنار آقایان

هر ساله هنگامی که آمار و اطلاعات کنکور از سوی سازمان سنجش و آموزش منتشر می‌شود به راحتی متوجه می‌شویم که بانوان دوشادوش آقایان در ماراتن‌های علمی شرکت می‌کنند و حتی در بسیاری از رشته‌ها پررنگ‌تر حضور دارند، اما متأسفانه هنوز کشور ما از بانوان بهره کافی نمی‌برد و جای خالی مدیران خانم روی صندلی‌های ریاست احساس می شود.

با وجود آنکه بانوانی فرهیخته، دانشمند، فناور و صاحب سبک ایرانی کم نیستند، اما با این حال هنوز هم در بسیاری از منصب‌های مدیریتی آقایان دیده می‌شوند و رد پا‌یی از بانوان نیست.

گزارش

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بسیاری از سازمان و نهادهای دیگری در کشور وجود دارند که همگی می‌توانند از حضور بانوان دانشمند بهره‌مند شوند، اما متاسفانه آنها به جای بکارگیری بانوان مردان سکاندار مدیریتی بخش‌های مختلف را بر عهده گرفته‌اند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش زن و علم درباره عملکرد بانوان در حوزه‌های علمی بیان کرد: بانوان ایرانی نقش گسترده و پررنگی را در جوامع علمی داشته‌اند؛ در حال حاضر نیمی از بانوان ما تحصیلکرده هستند و ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

نقش کمرنگ بانوان در مدیریت دانشگاه‌های کشور

با وجود آنکه زنان ما توانسته‌اند در هیئت علمی حضور داشته باشند، اساتید گرانقدری شوند، اما هنوز تعداد اکثر رؤسای دانشگاه‌های ما را مردان تشکیل می‌دهند و جای خالی زنان به شدت مشخص است.

البته دانشگاه آزاد مدیریت ۲ دانشگاه خود را به بانوان سپرده است و معاونتی تحت عنوان زنان و خانواده را ایجاد کرده، معاونتی که چندان نقش مؤثری برای حضور پررنگ بانوان ایجاد نمی‌کند و در حاشیه قرار گرفته است.

گزارش

حوزه علمی کمترین بهره را از بانوان برده است

معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش مدیریتی بانوان اظهار کرد: با وجود آنکه حضور بانوان هنوز هم کمرنگ است اما نسبت به سال‌های گذشته تعداد بانوان در پست‌های مدیریتی افزایش داشته است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: متاسفانه حوزه علمی کمترین بهره را از بانوان برده است و تعداد کمی از مدیران علمی را بانوان تشکیل می‌دهند.

ابتکار درباره بخش‌هایی که باید بیش از دیگر دستگاه‌ها از حضور بانوان بره مند شوند بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت باید همگی پای کار بیایند و با انتصاب معاون زنان به حضور بیش از پیش بانوان کمک کنند.

گزارش

مدیریت ۴۰۰ شرکت دانش بنیان بر عهده بانوان است

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تنها معاونتی را تحت عنوان امور زنان ایجاد کرده است؛ معاونتی که برنامه‌های چندانی برای بانوان ندارد و نقش خود را به خوبی ایجاد نمی‌کند، درحال حاضر حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان توسط بانوان اداره می‌شوند و این گواه عملکرد درخشانی است که آنان در حوزه‌های علمی دارند و به طور قطع عملکردی درخشان تر هم خواهند داشت اما برای موفقیت باید بسترهای مناسب ایجاد شوند.

اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عالی‌ترین سازمان آموزشی کشور باید فکری به حال حضور بانوان در دستگاه‌ها و دانشگاه ها کند؛ در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از رؤسای حوزه‌های علمی و دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند .

حال که دولت تمام دستگاه‌های کشور را مکلف به بهره مندی از بانوان در مناصب مدیریتی خود کرده است باید دید که در بخش علمی که بانوان در قله‌های رفیع آن قرار گرفته‌اند وضعیت چگونه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینهمه خانم تحصیلکرده هست. ولی سونوگرافی، رادیوگرافی و .... خیلی چیزها مختص خانمها رو آقایان انجام میدهند، چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ده هشتادی
۱۳:۱۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه منصفانه فکر کنیم تو این جور موارد باید به خانوما بیشتر میدون داد
Germany
سارا
۱۱:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
همین که 2 سال اقایوون سربازی میرن و خانم ها درس میخونن جلو میوفتن و تمام ارگان ها و استخدامی رو میرن

امید به زندگی در پسرا صفر شده
چون هیچ مسئولی به فکر پسرا نیست
چرا باید دو سال تو این اوضاع گرووونی رفت خدمت سربازی
Germany
تارا
۱۱:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر چیزی میشه میگیم حمایت از زنان
حمایت از زنان
حمایت از زنان

چرا یکبار حمایت از پسران نمیگیم
چرا مشکل سربازی اقایان رسیدگی نمیکنیم چرا قوانین زمان خودمون رو به نسل جدید تحمیل میکنیم
سربازی باید 12 ماه با حقوق 2 میلیونی باشه

چرا از حقوق رتبه های برتر کنکور در زمینه سربازی حمایت نمیشه
چرا ما همیشه میگیم خانم ها
چرا همه خرج و مخارج و بدبختی و اقایووون هست همیشه حرف از خانم ها هست
Iran (Islamic Republic of)
"دانا"
۱۱:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حرفت حقه
کسی از حقوق "مرد" ها نمیگن
همه از "زن" حمایت میکنند تا به خواسته های خودشون برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دانا؛حرفت کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
من حجاب و دوست دارم
۱۰:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
خانما برن سر کار که چی بشه نشستیم تو خونه با بچه عشق میکنیم آقامون زحمت می‌کشه کار میکنه خسته که میاد همه چی آماده با روحیه خوب میریم اسقبال ؛والا خانم کار کنه خسته میشه زود پیر میشه از زندگی ومادر بودن لذت نمیبره همه دنیا یه طرف شیرینی کنار بچه بودن یه طرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما همون شیرینی تو بپز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ناشناس؛ واقعا ادب چیزه خوبیه متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
همین الانشم همه جا فقط زن استخدام میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
کدوم جاي خالي همه جا پر کارمند و کارگر خانمه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۹:۱۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
خب یه دفعه بگین زنها برن سر کار ما مردها بشینیم خونه داری کنیم
تامین معیشت خانواده شرعا و قانونا بر عهده مرد هست
مخالف کارکردن زن در بیرون از خانه نیستم ولی این که کار کردن زن در بیرون از خانه رعایت حقوق زن و مساوات مرد و زن هست تنها ناشی از تفکرات غربی هست که القا شده
-
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینهمه مرد بیکار وزنان سرکار
Iran (Islamic Republic of)
و
۰۸:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینکه زنان در مسولیت ها با مردان مقایسه شوند خیانت به زنان ونسل آینده است عده ای ناآگاه دم از حقوق زنان می زنند در حالی که به زنان ستم می کنند وارزش آنان را نادیده می گیرند از وقتی بحث حقوق وآزادی زنان به میان آمده فساد وتباهی رواج یافته با این دو واژه با ارزش علیه زنان ارزشمند کشور مان استفاده شده وچنین شرایطی بوجود آمده و چنانچه موزانه صحیح بهم بخورد شاهد فاجعه خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
زن فقط بايد بشينه خونه تا بنيان خانواده حفظ بشه و نسل طلايي تربيت کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۰۸:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام و امید تجارب بالغ بر دو ده ای حرفه ای در فعالیت های دولتی به خوبی گواه آن است که خصوصا در مناصب مدیریتی حضرات خانوم جز تنگ نظری و حسادت و رقابت منفی و خودبرتر بینی و کم جنبگی و در تصاحب پست ها هنر دیگری نداشته اند.و البته این مساله که خود معظلی است ناشی از عدم فرآیند اصولی شایسته گزینی در قالب بانک اطلاعاتی جامع و مانع خصوصا در دستگاه های دولتی و فرتوتگی و عدم چابکی آن است . مصادیق آن در دست است. از زاویه دیگر البته موضوع مطلق نیست و این ادعای مستدل نافی نمونه بانوان فرهیخته شایسته نمی باشدولی معظل وصف شده نیازجدی به آسیب شناسی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۲۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
والا ما که دکترا گرفتیم برامون کار نیست اونوقت ناراحت بیکاری خانوما هستید اینو دیگه کجای دلمون بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بیکاری مردان بیش از همه زنان را متضرر می کند چرا که تمایل مردان برای خواستگاری از بین رفته و به تبع آن خانواده نیز تشکیل نمی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نقش وجایگاه زنان خیلی بالاست .ولی نه دراستخدام وکارکردن درکارهای بی رتبط به امورزنان دراین صورت نه تنها حقوق آنها رعایت نمی شود بلکه حقوق زنان هم پایمال می شود.اگر ما کشوراسلامی هستیم کجا اسلام گفته زنان کار کنند. واسلام همواره به زن نگاه ویژه ای داشته .ولی متاسفانه کار کردن زنان ریشه غربی دارد حتی درتمدن ایران زمین از زنان به کار گرفته نمی شد ولی جایگاه بالایی داشتند.
آخرین اخبار