رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد تلفات غیرنظامیان این کشور در سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: سال گذشته یازده هزار و ۲۱۲ نفر بر اثر جنگ، انفجار، حملات تروریستی و مسلحانه در افغانستان کشته یا زخمی شدند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان شمار کشته شدگان غیرنظامی را سه هزار و ۳۲ نفر و مجروحان را هشت هزار و ۸۰ نفر برشمرد و افزود: کودکان ۲۱ درصد و زنان هشت درصد از مجموع تلفات و مجروحان غیرنظامی سال گذشته را تشکیل دادند.

"سیما سمر" گروه طالبان را عامل ۵۳ درصد تلفات غیرنظامیان اعلام کرد و گفت: نظامیان خارجی عامل دوازده درصد تلفات غیرنظامیان و گروه داعش عامل دوازده و نیم درصد کشتار غیرنظامیان بودند.

او با اشاره به ادامه حملات تروریستی گروه داعش به اماکن دینی و مذهبی در افغانستان افزود: سال گذشته بر اثر حملات هدفمند گروه داعش در استان‌های کابل، پکتیا، غور، ننگرهار و جوزجان هزار و چهارصد و ده غیرنظامی کشته و زخمی شدند که ۶۱۸ نفر از آن‌ها از شیعیان بودند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان سال گذشته را سالی خونین برای خبرنگاران اعلام کرد و گفت: پارسال ۲۴ خبرنگار در انفجارها، حملات تروریستی و مسلحانه جان باختند و ۲۰ خبرنگار دیگر زخمی شدند.

او همچنین بر لزوم برقراری آتش بس در افغانستان تاکید کرد و افزود: برقرار نشدن آتش بس در افغانستان به معنای ادامه جنگ و کشتار بیشتر مردم افغانستان است. حملات مسلحانه و هدفمند به مراکز غیرنظامی و همچنین غیرنظامیان مصداق جرایم جنگی و ض بشری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار