ایندیا تایمز در مطلبی به بررسی پیامد‌های لغو معافیت برخی کشور‌ها از تحریم‌های نفتی ایران برای هند پرداخت.

پیامد‌های منفی تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت ایران برای هندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ایندیا تایمز در مطلبی به بررسی پیامد‌های عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران برای هند پرداخت و نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با تمدید نکردن معافیت خرید نفت از ایران، هند را در تنگنای انرژی قرار داده است. با پایان یافتن مدت معافیت خرید نفت ایران در تاریخ ۲ مه سال جاری، دهلی‌نو، اجازه خرید نفت از ایران را که یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت این کشور است، نخواهد داشت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته [دوشنبه]--۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه معافیت‌های نفتی ایران-- تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند و معافیت‌ها به طور کامل متوقف می‌شود.

به عبارت دیگر، کشور‌هایی که به خرید نفت ایران ادامه دهند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود و هر نهاد و موسسه‌ای که با ایران تعامل تجاری داشته باشد هدف تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ایران یکی از پنج تامین‌کننده نفت خام هند است و در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۳ میلیون تن نفت خام به هند فروخته است. ولی پایان معافیت‌های نفتی ایران و عدم تمدید آن، دهلی نو بدون شک در تامین نفت خام خود دچار مشکل خواهد شد.

این رسانه هندی با اشاره به اینکه تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، افزایش سرسام آور بهای جهانی نفت را به دنبال دارد، نوشت: واشنگتن با عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، فشار‌هایی که ممکن است با این اقدام به صنعت انرژی هند وارد شود را در نظر نگرفته است. بنابراین، اگر آمریکا، هند را یکی از هم‌پیمانان راهبردی خود تلقی می‌کند باید توجه بیشتری به منافع آن نیز داشته باشد.

ایندیاتایمز در پایان مطلب خود آورده است تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران و بی‌توجهی به منافع هند ممکن است دهلی‌نو را به اتخاذ سازوکار دیگری وادار سازد تا ضمن کمرنگ کردن اثرات به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

امروز (سه‌شنبه) سخنگوی وزارت کشور هند اعلام کرد دهلی‌نو به دنبال آماده سازی توافقی با واشنگتن است تا به خرید نفت ایران بدون آنکه مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شود، ادامه دهد.

رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران، اقدام به بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران کرد. با آغاز دور جدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸، واشنگتن اعلام کرد هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا را به مدت شش ماه و تا زمان پیدان کردن یک کشور جایگزین برای خرید نفت از تحریم‌ها معاف می‌کند. این در حالی است که مهلت معافیت‌های نفتی این کشور‌ها در تاریخ ۲ مه پایان می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، قیمت نفت ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار