معاون شبکه دامپزشکی مهاباد گفت:در ۱۲ ماهه سال ۹۷ تعداد ۳۵۰ راس دام سنگین برای تشخیص سل گاوی در دامداری‌های صنعتی مورد تست قرار گرفته اند.

دکتر آغاز معاون شبکه دامپزشکی مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: سل یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است که در اکثر نقاط دنیا شایع است.

وی هدف از انجام تست را شناسایی و تشخیص دام‌های سلی در دامداری‌های صنعتی دانست و افزود: جداکردن دام‌های حامل و مبتلا از دام‌های سالم، یکی از راه‌های اصلی در راستای نیل به این هدف است.

وی ادامه داد: به همین منظور اداره دامپزشکی به منظور پیشگیری و کاهش خسارات و ضایعات دامی ناشی از ابتلاء به این بیماری طی ۱۲ ماهه سال ۹۷ تعداد ۳۵۰ راس دام سنگین را جهت تشخیص سل گاوی در دامداری‌های صنعتی مورد تست قرار داده است.

آغاز گفت: عامل این بیماری درباکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بوده که در اثر مصرف شیر و فرآورد‌های لبنی غیر پاستوریزه در انسان بروز پیدا کرده و به صورت سل غده‌ای و روده‌ای ظاهر می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: برای کنترل بیماری سل، آزمایش آن موسوم به توبرکولیناسیون در گاو‌ها انجام می‌شود و حیواناتی که واکنش مثبت از خود نشان دهند از گله خارج شده و حذف می‌شوند.

انتهای پیام/ن

غربالگری دام های سنگین برای تشخیص بیماری سل در دام ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.