یک اندیشمند عرب با هشدار به جریان‌های سیاسی سودان درباره مصادره خیزش آن‌ها توسط کشور‌های عربی سرسپرده تل آویو، نوشت سواحل سودان برای آن‌ها مهمتر از مردمش هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «عزمی بشاره» اندیشمند و استاد دانشگاه درباره دموکراسی در سودان از زاویه‌ای دیگر در حساب کاربری خود در فیسبوک نوشت: هماهنگی محور عربی مخالف دموکراسی - که دو نظام عربستان و امارات در مرکز آن هستند - با اسرائیل فقط حل و فصل قضیه فلسطین و نشان دادن آن با اقدامات در حال انجام موسوم به معامله قرن را شامل نمی‌شود بلکه شامل اقدامات راهبردی در منطقه از جمله تضمین سیطره بر طول سواحل دریای سرخ نیز می‌شود.

وی در ادامه افزود: سودان یکی از حلقه‌های مهمی بود که روی آن کار می‌کردند. آن قدر که سیطره بر سواحل دریای سرخ به واسطه حکومت قدرتمند و سرسپرده برای آن‌ها مهم است که خود سودان اهمیت ندارد. آن‌ها جز به دیکتاتوری‌های نظامی سرسپرده به چیزی اهمیت نمی‌دهند و تلاش برای رسیدن به این هدف بعد از مصر در سودان و لیبی ادامه دارد.

عمر البشیر ارتش خود را برای تاثیرگذاری بر آن‌ها برای جنگ به یمن فرستاد و تعدادی از افسران عالی رتبه‌اش در تماس مستقیم با آن‌ها بودند. اگر نیرو‌های سیاسی سودان به این موضوع آگاهی نداشته باشند، کودتای نظامی می‌تواند شاه‎راهی برای تحقق این نفوذ باشد یعنی این نیرو‌ها باید متوجه باشند که (محور عربی همسو با اسرائیل) امکان ندارد از حکومت دموکراتیک و چند حزبی حمایت کنند که حقوق شهروندی، آزادی و گردش مسالمت آمیز قدرت را تضمین می‌کند. از این رو انتقال دموکراتیک قدرت اولویت است و هیچ انتقال دموکراتیکی وقتی که تحت تاثیر درگیری‌های منطقه‌ای و محور بندی قرار بگیرد با موفقیت انجام نمی‌شود و این حقیقت بار‌ها ثابت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار