افراسیابی در نشست خبری نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی جزئیات و اهداف این نمایشگاه را تشریح کرد.

قم میزبان دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شدبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عنوان «نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی» از ۲۸ تا ۳۱ خرداد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم برگزار می‌شود.

نشست خبری این نمایشگاه صبح امروز، با حضور سعید مشهدی دبیر نمایشگاه و رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، محمدصادق افراسیابی معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا ضیایی‌پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان و مدیران و فعالان کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال برگزار شد.

افراسیابی در این نشست اظهار داشت: در گذشته نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تماما به صورت دولتی و با حضور بخش‌های مختلف برگزار می‌شد اما با توجه به رویکرد جدید دولت و تأکید بر حمایت از بخش خصوصی، مقرر شد دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عنوان نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی توسط اتحادیه این صنف و اصناف مرتبط برگزار شود.

وی در ادامه افزود: امسال اولین دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است که با مدیریت کلان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی برپا می‌شود، اما برگزاری کامل نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده است. تمام مسئولیت نمایشگاه این دوره بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و مقرر شده است که سالانه چهار دوره از این گونه نمایشگاه‌ها در کشور برگزار شود. امسال دو نمایشگاه B۲B برگزار می‌شود؛ نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در قم و دیگری هم در یکی از شهرهای کشور که هنوز مکان آن مشخص نشده است، برگزار می‌شود.

معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره تمهیدات صنف ناشران مذهبی کشور در این نمایشگاه، گفت: به چند دلیل از جمله عملکرد خوب و فعال صنف ناشران دیجیتال و فعالان مذهبی استان قم در این حوزه، مقرر شد تا قم میزبان برگزاری این نمایشگاه شود. در تهران به علت کثرت رویداد‌ها این نوع برنامه‌ها خیلی زود از محوریت فرهنگی کنار می‌رود، ولی در استان‌های دیگر مدت زمان و گستره جغرافیایی بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراسیابی در همین زمینه ادامه داد: شهر قم به دلیل ظرفیت بهره‌مندی از حضور مراجع و ارتباط آن با همراه‌سازی گروه‌های مرجع در حوزه دیجیتال و همت خانه ناشران دیجیتال مذهبی، ظرفیت همراه‌سازی گروه‌های مرجع را دارد.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه قم به صورت «بی تو بی» (Business-to-Business) برگزار می‌شود که از این لحاظ تفاوت عمده با سایر نمایشگاه‌های مشابه دارد که اغلب به شکل «بی تو سی» (business-to-consumer) هستند و هدف ما از این تغییر این بود که این ارتباطات به عقد قرارداد منجر شود.

معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همچنین اعلام کرد: در کنار نمایشگاه مذکور رویداد مهم دیگری هم داریم که «جشنواره رسانه‌های دیجیتال» است. این نمایشگاه که امسال به صورت موضوع‌محور برگزار می‌شود و محورهای اصلی آن امید و نشاط، مقاومت و انقلاب اسلامی، خانواده و سبک زندگی، اقوام ایرانی، مسجد و مناسک دینی، کسب و کار‌های نوپا و حکمرانی و مدیریت است.

در ادامه این نشست سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی، گفت: این نمایشگاه، به گونه‌ای طراحی شده است که صاحبان کسب و کار‌های دیجیتال، پلت‌فرم‌ها، تولید‌کنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند. طی سال‌های اخیر به علت نبود رابطه مناسب بین اجزای اکوسیستم کسب و کار مجازی، مدیریت خوبی در این بخش انجام نشده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی سه ضلع یک کسب و کار مجازی یعنی پلتفرم‌ها (تولیدکننده‌های اپلیکیشن و محتوای دیجیتال)، اپراتور‌ها و اپ‌استور‌ها، نداشتن ارتباط مؤثر با همدیگر است. بنابراین فضای نمایشگاه به‌گونه‌ای ترسیم شده است که همه با هم ارتباط داشته باشند و زنجیره ارزشی را تکمیل کنند. در نمایشگاه قم که ۲۸ تا ۳۱ خرداد‌ماه، برگزار می‌شود، مهم‌ترین هدف ما این است که این شناخت و تعامل منجر به قرارداد شود.

مشهدی در ادامه افزود: گردش مالی صنعت محتوای دیجیتال که در حوزه اپراتور‌ها اتفاق می‌افتد حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان در سال است که توزیع متوازنی نشده و یکی از اهداف ما توزیع متوازن در این بخش است.

دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی در رابطه با بخش‌های مختلف این نمایشگاه گفت: بخش‌های نمایشگاه به حوزه کسب‌وکارها، آموزش و تولید محتوا، خبرگزاری‌ها، آی‌پی تی‌وی، پیام‌رسان‌ها، سبک‌زندگی، دین، اپراتور‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تقسیم می‌شود.

امین کمال همدانی، عضو کارگروه واحد‌های فرهنگی دیجیتال کشور و سخنگوی نمایشگاه، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه کسب و کار دیجیتال، گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه تکمیل زنجیره ارزش رخ دهد و قطعا بخش خصوصی نقش مهمی در این رونق اقتصادی ایفا می‌کند.

ابوالقاسم خداوردی‌لو، نماینده معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حوزه اپ‌استور توانستیم بخش عظیمی از نیاز‌های کشور را پوشش دهیم. در حوزه‌های وی‌اودی، گیم و آموزش ما بسیار موفق بودیم. درواقع نخبگان ما و ظرفیت‌هایی که در نیروی انسانی داریم برگ برنده ما در این بخش هستند. رونق تولید بدون تحریک تقاضا امکان‌پذیر نیست و در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی و نگارش مقالات و مصاحبه‌های مرتبط در رسانه‌ها می‌تواند در تحریک تقاضا مؤثر باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار