دخالت رئیس‌جمهور آمریکا در اختیارات کنگره این کشور برای پایان دادن به مداخله واشنگتن در جنگ یمن نتایج فاجعه‌باری در پی داشته است.

نقش مضحک قانون اساسی آمریکا در مداخله این کشور در جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی دی امریکن کنسروتیو در گزارشی نوشت: چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در حالیکه قطعنامه کنگره این کشور برای پایان دادن به دخالت واشنگتن در جنگ یمن -که از همان اول هم مجوز کنگره را نداشت- را وتو می‌کرد، اعلام کرد: «این قطعنامه یک اقدام غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی من است و جان شهروندان و سربازان آمریکایی را هم امروز و هم در آینده به خطر می‌اندازد».

آمریکا در مسائل زیادی مداخله نظامی کرده و ناکام مانده است که اگر فهرستی از آن‌ها تهیه شود، مداخله نظامی در یمن با آن همه آسیب و تلفات یکی از کوچکترین آن‌ها به نظر خواهد آمد.

آیا شما از چندین هزار غیرنظامی که در پی حملات هوایی عربستان سعودی و با حمایت آمریکا کشته یا مصدوم شدند، خبر دارید؟
جنگنده‌های آمریکایی بمب‌ها را مستقیماً بر سر یمنی‌ها نمی‌اندازند، اما مهمات، اطلاعات مربوط به مواضعی که هدف قرار می‌گیرند و سوخت جنگنده‌های ائتلاف سعودی در حین پرواز را تامین می‌کنند.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: پس ما [آمریکایی‌ها] مستقیماً آن‌ها را نمی‌کُشیم، فقط شرایط را برای کسانی که این کار را می‌کنند، فراهم می‌کنیم!

یکی از بهانه‌های آمریکا برای ورود به جنگ یمن جلوگیری از گسترش نقش ایران در منطقه است. اما بیش از هر چیز دیگری، حرف‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد حمایت از عربستان سند محکمی برای تحلیل دلایل ورود این کشور به جنگ یمن است. ترامپ تایید کرد که آمریکا در کنار عربستان می‌ایستد، چون ریاض با خرید سخاوتمندانه تسلیحات آمریکایی چرخه تجارت سلاح‌های این کشور را زنده نگه می‌دارد.

دخالت آمریکا در یمن ربطی به استراتژی واشنگتن ندارد، تنها دلیلش این است که عربستان را به عنوان مصرف‌کننده کالا‌های نظامی آمریکا راضی نگه دارد تا این بازار را ترک نکند.

ترامپ سال گذشته به خبرنگاران گفت: «من توقف سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری در آمریکا را دوست ندارم. می‌دانید آن‌ها [عربستان] چه خواهند کرد؟ پولشان را می‌برند در چین و روسیه و جا‌های دیگر خرج می‌کنند».

پس اینکه ترامپ می‌گوید ترک جنگ یمن به جان شهروندان و سربازان آمریکایی صدمه می‌زند، مزخرفی بیش نیست. یا وقتی ترامپ می‌گوید کنگره اختیارات قانونی‌اش را تضعیف کرده کاملا اشتباه است، چون این نهاد قانونی باید به نمایندگی از مردم تصمیم بگیرد چه چیزی ارزش جنگیدن را دارد و کنگره هرگز درباره یمن چنین تصمیمی نگرفت.

اگر کنگره نتواند وتوی ترامپ درباره قطعنامه مذکور را باطل کند در واقع به او اجازه داده از زیر مسئولیت مداخله غیرقانونی در یمن شانه خالی کند. ترامپ بار‌ها گفته است قصد دارد جنگ‌هایی که در جریان هستند را پایان دهد، اما عملکرد او در جنگ یمن با وعده هایش تناقض دارد.

بار‌ها شنیده‌ایم که اعضای کنگره می‌گویند به قانون اساسی احترام می‌گذارند، ولی وقتی که نوبت به پس گرفتن اختیاراتشان برای صدور مجوز جنگ می‌رسد هیچ کدامشان به اندازه کافی به جبران خسارت‌ها اهمیتی نمی‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
بمیری ترامپ تادنیا ازدستت راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
علت رفتارهای نابود کننده امریکا در جهان این است که دنیا رو همواره تیره و تار میبینه زیرا نقش و نمادی که از جهان روی پرچمش زده نقشی از ستاره های شب و تاریکی است. و رژیمهای گرداننده این کشور خطرناک هم بطور ناخودآگاه توان برون رفت از این فضای تاریک را ندارند.
آخرین اخبار