در پی انتشار گزارش‌ها درباره تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت خرید نفت از ایران، بهای جهانی طلای سیاه با افزایش همراه شد.

افزایش بهای طلای سیاه با اعلام پایان معافیت‌های خرید نفت ایران/ طلا ارزان شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در آستانه اعلام پایان معافیت‌های خرید نفت از ایران و عدم تمدید آن، بهای جهانی طلای سیاه به بالاترین سطح از ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ رسید.

بهای جهانی نفت در معاملات نخستین روز هفته [دوشنبه] کمی بیش از یک درصد افزایش یافت که گفته می‌شود بالاترین نرخ از نوامبر سال گذشته میلادی است. برخی رسانه‌ها و نشریات آمریکایی با اشاره به آماده شدن آمریکا برای لغو همه معافیت‌های خرید نفت ایران و عدم تمدید آن از احتمال رشد چشمگیر قیمت نفت طی روز‌های آتی خبر دادند.

بر این اساس، در معاملات امروز (دوشنبه)، بهای هر بشکه نفت برنت [شاخص قیمت‌گذاری بین‌المللی برای نفت خام] با افزایش ۱.۳ درصدی، ۷۲ دلار و ۹۰ سنت معامله شد. بالاترین قیمت نفت در کانال ۷۰ دلاری در نوامبر سال گذشته با ۷۲ دلار و ۹۳ سنت رقم خورد. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت [شاخص قیمت‌گذاری بین‌المللی برای نفت سبک] با افزایش ۱.۳ درصدی ۶۴ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بالاترین نرخ این شاخص در نوامبر سال گذشته میلادی ۶۴ دلار و ۸۶ سنت بود.

بهای نفت برنت نسبت به سال گذشته بیش از یک سوم افزایش داشته است. این در حالی است که نفت وست تگزاس اینترمیدیت نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران، اقدام به بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران کرد. با آغاز دور جدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸، واشنگتن اعلام کرد هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا را به مدت شش ماه و تا زمان پیدان کردن یک کشور جایگزین برای خرید نفت از تحریم‌ها معاف می‌کند. این در حالی است که مهلت معافیت‌های نفتی این کشور‌ها به زودی پایان می‌یابد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز (دوشنبه) به رسانه‌ها اعلام کند که از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشور‌هایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد و این طرح تمدید نخواهد شد.

تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند که تداوم سیاست‌های کاهش تولید نفت کشور‌های عضو اوپک و همچنین کاهش فعالیت تاسیسات نفتی آمریکا از دیگر عواملی است که می‌توانند قیمت نفت را بالاتر ببرند.

در همین حال، بهای جهان طلا به تاثیر از افزایش ارزش دلار به پایین‌ترین میزان طی چهار ماه گذشته رسید. رشد اقتصادی در آمریکا مهمترین عامل تقویت ارزش دلار عنوان شده است. هر اونس طلای اسپات ۱۲۷۵ دلار و ۸۰ سنت داد و ستد شد که پایین‌ترین سطح از دسامبر سال ۲۰۱۸ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار