استاندار خوزستان بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی آینده برای کنترل سیلاب‌ها در استان تاکیر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، شریعتی استاندار خوزستان گفت: لازم است برای پروژه‌های تکمیلی در استان اجرا شود از جمله اینکه علاج بخشی و افزایش ارتفاع سد دز جزو از اولویت‌ها باشد و این کار می‌تواند ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت این سد اضافه کند و نقش تاثیرگذاری در کنترل سیلاب‌ها داشته باشد.

وی افزود: پایداری سد‌ها به عنوان یک اولویت است که ما این اولویت به دنبال پیشگیری از آسیب دیدن، شکسته شدن سد‌ها و مدیریت رهاسازی آب بودیم تا پایداری، ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شود و تلاش کردیم پایین‌دست مورد توجه باشد و رهاسازی تا حد امکان به گونه‌ای باشد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی برای پایین دست ایجاد شود در این زمینه نقش سد‌ها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان بر کسی پوشیده نیست.

شریعتی تصریح کرد: از مهر سال گذشته تا امروز ۳۵ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه‌های استان بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی این رقم به ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد که کار مدیریت آب را سخت می‌کند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در سیلاب اخیر خوزستان ۳ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی دز بوده و ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی کرخه، یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی کارون و ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی مارون بوده است، اما خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشته‌ایم و با پهنه بندی‌های لازم و بررسی‌های لازم تلاش شد این شرایط مدیریت شود.

این مقام مسئول بیان داشت: در تلاش برای جابه‌جایی و تخلیه کمترین مناطق بودیم و یک کار جهادی با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح صورت گرفت و اقداماتی نظیر پخش سیلاب، ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا بتوانیم سه اولویت خود را در سرلوحه کار خود داشته باشیم و در واقع تلفات نداشته، سد‌ها پایدار باشد، زیرساخت‌های شهری آسیب نخورد و خسارت کشاورزی هم به حداقل برسد.

بهبهود وضعیت ریز گرد‌ها در خوزستان

وی گفت: سد‌ها خوشبختانه پُر شده و بسیاری از آب‌ها به کانون‌های ریزگرد هدایت شده‌اند وضعیت کانون‌های ریزگرد نیز بهبود یافته و محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب‌ها در نتیجه سیلاب اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده که موجب احیای آن‌ها شده است. این سیلاب موجب تجدید منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و آبیاری جنگل‌ها و تثبیت خاک شد.

شریعتی افزود: سد دز با قدمت ۵۶ سال ساخته شده است و با این وضعیت نیاز به مدیریت سد داشتیم، سد گتوند مشکلات خاص خود را دارد و سد کرخه بیش از ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب را تجربه نکرده است و در عین حال می‌بایست تا ۶.۲ میلیارد مترمکعب آب را تحمل می‌کرد.

استاندار خوزستان در پایان گفت: مسیر قدیمی سد دز اگر احیا شود می‌تواند به عنوان یک کانال سیلاب‌بر کمک کند و حجم زیادی از آب را هدایت کند و ساخت سد بختیاری می‌تواند عمر سد دز را بالا ببرد و در نهایت موضوع بیمه سیل هم برای جبران خسارت در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و زیربنایی در کشور اجرایی شود.

انتهای پیام/ م

برچسب ها: سیلاب ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.