دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم گفت: حجم قابلتوجهی از پایاننامهها در کتابخانهها مدفون الی ابد میشوند.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، میرباقری فرد دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم شامگاه شنبه در نشستی که به بررسی وضعیت علوم انسانی و هنر در دانشگاههای کشور با حضور اعضای هیات علمی دانشکدههای علوم انسانی و هنر دانشگاه شیراز اختصاص داشت، اظهار کرد: بر اساس تحقیق شورای توسعه در وزارت علوم، حجم قابلتوجهی از رسالهها و پایاننامهها در کتابخانهها مدفون الی ابد میشوند و جز فارغالتحصیل کردن دانشجویان، هیچ فایدهای ندارد.
وی ادامه داد: سالانه ۱۵ هزار مقاله در حوزه علوم انسانی و هنر منتشر میشود، ۷ تا ۸ هزار پایاننامه دکتری و ۷۰ تا ۸۰ هزار پایاننامه ارشد، اما از این فرصتها استفاده نمیشود.
میرباقری فرد اضافه کرد: بر اساس تحقیق شورای توسعه در وزارت علوم، حجم قابلتوجهی از رسالهها و پایاننامهها در کتابخانهها مدفون الی ابد میشوند و جز فارغالتحصیل کردن دانشجویان، هیچ فایدهای ندارد.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از حدود ۴ و نیم میلیون دانشجوی کشور؛ هماکنون نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در رشتههای علوم انسانی و هنر مشغول تحصیل هستند که این میزان برابر ۵۸ درصد از کل دانشجویان است.
وی گفت: از حدود ۵۵ هزار اعضای هیات علمی کشور، بالغبر ۲۴ هزار نفر را اعضای هیات علمی علوم انسانی و هنر تشکیل میدهند که برابر ۳۷ درصد اعضای هیات علمی کشور است.
میرباقری فرد افزود: مقایسه درصد دانشجویان (۵۸ درصد) و اعضای هیات علمی (۳۷ درصد) رشتههای علوم انسانی و هنر؛ نشاندهنده توزیع نامتوازن درصد استاد و دانشجو در این رشتههاست.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در خصوص انتشار مقالات نیز، ۹۵ درصد مقالات رشتههای علوم انسانی و هنر در ISC و ۵ درصد آنها در ISI قرار دارد و این نمایانگر آن است که در حوزهی نشریات خارجی وضعیت مطلوبی نداریم.
میرباقری فرد تصریح کرد: در حوزه فناوری، وضعیت رشتههای علوم انسانی و هنر، بهکلی نامطلوب است و این در حالی است که زیرساختها و منابع انسانی فراوانی در این زمینه داریم.
دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در ادامه سخنانش در جمع اساتید دانشگاه شیراز اظهار کرد: ۴۰ آسیب و آفت جدی در این شورا شناساییشده و برای آن نیز راهکارهای عالمانه در نظر گرفتهشده است.
وی، برنامه محور نبودن و هدفمند نبودن پژوهشهای علوم انسانی و هنر را نخستین آسیب این حوزه اعلام کرد و گفت: هماکنون علوم انسانی بهصورت انتزاعی در دانشگاههاعمل میکنند و پیوند ساختاریافتهای با جامعه ندارند.
میرباقری فرد تصریح کرد: از نظر کمّی، شاخص تولید علم در علوم انسانی و هنر از وضعیت خوبی برخوردار است، اما علیرغم این کمیّت، اثربخشی دیده نمیشود.
وی برای اثبات این سخن به ارائه آمار سالانه مقالات و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی پرداخت گفت: سالی ۱۵ هزار مقاله در حوزه علوم انسانی و هنر در کشور منتشر میشود، ۷ تا ۸ هزار رساله دکتری و ۷۰ تا ۸۰ هزار پایاننامه ارشد در دانشگاههای سراسر کشور دفاع میشود؛ اما کجا از این فرصت استفاده کردهایم؟
میرباقری فرد، بر ضرورت تغییر نگرشها و رویکردها، چالش محور کردن پژوهشها، ایجاد رویکرد کاربردی و پاسخگویی به نیازهای جامعه تاکید کرد و افزود: این موارد باید بهعنوان گفتمان غالب اعضای هیات علمی دانشگاهها درآید؛ چراکه مهمترین مسائل جامعه مربوط به علوم انسانی است.
انتهای پیام/چ