به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی مدیرعامل راهآهن با اشاره به تبیین رویکردهای مدیریتی راهآهن برمبنای نامگذاری سال ۹۸ به نام سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: علاوه بر ارزشهای دینی و فقهی مقام معظم رهبری که برای ملت از ارزش والایی برخوردار است، سوابق اجرایی گوناگون به ویژه حضور ایشان در مسند ریاستجمهوری نیز بیانگر تمایز معظم له با سایر رهبران جهان است و میتوان نامگذاری سال ۹۸ را برگرفته از دانش و درک بالای ایشان نسبت به مسائل اجرایی کشور دانست.
وی افزود: با تلاش و جدیت در روزهای پایانی سال ۹۷ تفاهمنامهای به ارزش ۱۹۴۰ میلیارد تومان برای تولید ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد. این تعداد شامل تولید ۴۰ دستگاه لوکوموتیو، ۶۵۰ دستگاه واگن باری، ۲۴ دستگاه ریل باس، ۳۰ دستگاه واگن مسافری و بازسازی کامل ۲۳۰ واگن مسافری میشود.
بیشتر بخوانید: تکرار ماجرای دهقان فداکار در پنجم فروردین ماه / حفظ ایمنی سیر قطارها در سیل اخیر
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: طبق این تفاهمنامه ۱۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که شامل ۲۰ درصد آورده متقاضیان، ۱۰۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۴۷۳ میلیارد تومان کمک دولت میشود. نرخ سود این تسهیلات برای ساخت واگن مسافری و ریل باس ۱۲ درصد و برای تولید لوکوموتیو و واگن باری ۱۳ درصد است و مابه التفاوت این نرخ سود توسط دولت تامین خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به برگزاری جلسهای با تولیدکنندگان این تفاهمنامه بیان کرد: در آن جلسه ضمن دریافت نقطه نظرات تولیدکنندگان داخلی بیان شد که بعد از تعطیلات نوروز حتی یک لحظه نیز نباید در راستای اجرایی شدن این تفاهمنامه از دست برود.
رسولی با بیان انیکه «ایران کشوری با زمینههای منحصر به فرد برای کاهش وابستگی است» گفت: با هدف دستیابی به خودکفایی، خود اتکایی و بیان بر اقتصادی بودن تولید؛ رونق بازار تولید صنایع ریلی، تمرکز بر نقاط قوت و ایجاد فضای صادرات در بازارهای بینالمللی و منطقهای برای آنها در اولویت قرار دارد.
وی تصریح کرد: با برخورداری کشور از نیروهای مستعد و جوانان دلسوزی که امتحان خود را همچون سالهای هشتسال دفاع مقدس پس دادهاند، اعتقاد قلبی به تولید، اشتغال و رونق داخل داشت و بر همین مبنا کاهش وابستگی در صنایع ریلی به طور جد پیگیری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی حملونقل ریلی را دارای ظرفیتهای بزرگی برای کاهش وابستگی به بودجه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی دانست و گفت: فعالسازی این ظرفیتها مستلزم تسهیل و روانسازی قوانین و مقررا ت و تعریف دقیق بستههای حمایتی در جهت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در حملونقل ریلی است. اگرچه اقدامات خوبی درگذشته انجام شده، اما نیاز به تقویت دارند.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه اظهار کرد: علی رغم تمامی تحریمهای ظالمانه علیه ملت و دولت، اتفاقات خوبی در بخشهای مختلف ریلی در حال پیگیری و رخداد است و خبرهای خوشی پس از طی شدن روند پیشرفت و عملیاتی شدن آنها به سمع و نظر مردم شریف ایران خواهد رسید.
رسولی افزود: یکی دیگر سیاستهای راهآهن در سال ۹۸ تنوع بخشیدن به درآمدهای راهآهن و استفاده بیشتر از ظرفیتهای موجود در حوزه ایستگاهی و عراضی راهآهن است.
وی در ادامه به اهمیت بهرهوری در شرکت راهآهن اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به رشد و توسعه نباید به منابع و ظرفیتسازی جدید فکر کرد. بلکه باید بررسی کرد چهقدر از ظرفیتهای موجود استفاده میشود. به طور مثال در شبکه، زیرساخت، ناوگان و سایر حوزههای راه آهن ظرفیتهای زیادی وجود دارد که باید عملیاتی شوند.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن بیان کرد: اگرچه بهرهوری تابع شرایط مختلفی قرار دارد و ممکن است کاهش کرده باشد، اما دلیل بر کاهش یافتن سرعت و کیفیت در زمانی امکان ارتقا وجود دارد نمیشود. بر همین اساس جلسات هیئت مدیره و شورای معاونان شرکت راهآهن با توجه به وقوع سیل درابتدای سال در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار و از تمامی فرصتها استفاده شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره تاثیر قابل توجه منابع انسانی بر ارتقا بهرهوری بیان کرد: همواره توجه به منابع انسانی جزو رویکردهای من بوده است و حالا در جایگاه مدیرعامل شرکت راهآهن نگاه به داخل، توجه و باورکردن به نیروهای دلسوز راهآهن جزو اولویتهای قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن ابراز کرد: از روزهای ابتدایی سال در حال شناسایی موارد تاثیرگذار بر افزایش و کاهش انگیزه، تعلق خاطر و تعلق سازمانی هستیم. همچنین اینکه در چه مقاطعی با جابجایی ساده اشتیاق بیشتری برای کارکنان در جایگاههای مختلف ایجاد کنیم.
رسولی با بیان اینکه «بهبود وضعیت همکاران آرزوی ما است و به سمت آن حرکت و برنامه ریزی خواهیم کرد» گفت: همکاران راهآهنی بسیار نجیب، زحمت کش و کم توقع هستند که بدون در نظر گرفتن زمان و مکان برای انجام کارهای بسیار سخت جان فشانی میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: دهقان فداکار یک نمونه از رشادتهای کارکنان راهآهن است، اما در طول سال کارکنان پر تلاش، با غیرت و متعصبی وجود دارند که با از خودگذشتگی و رشادتها جان هموطنان را نجات میدهند و هیچکجا نامی از آنها درج نمیشود. به همین خاطر است که ما تلاش داریم زندگی و آرامش آنها تامین شود، زیرا آنها را سرمایههای راهآهن میدانیم.
انتهای پیام/