اجرای طرح مدیریت سبز دانشگاه بیرجند در حوزه آب و پسماند سبب کاهش مصرف آب در دانشگاه بیرجند به نصف مقدار قبلی شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، در سالهای اخیر، کمبود بارندگی سبب کاهش سطح آب منابع زیرزمینی در منطقه شده است. خشکسالی­های متوالی و چندین ساله سبب شده تا در سال­های اخیر همه دانشگا­ه­های استان بخصوص دانشگاه بیرجند دچار معضل تأمین آب مصرفی شود، زیرا  قناتی که بخشی از آب مورد نیاز این دانشگاه را تأمین می­ کرد خشک شده و سطح آب چاه­های مورد استفاده در حدود 40 متر افت داشته است.

تأمین آب ۱۲ هزار دانشجو، دغدغه دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه هم اکنون آب مورد نیاز دانشگاه بیرجند به وسیله ۷ حلقه چاه تأمین می­شود، گفت: حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۶ مجموعه خوابگاهی دانشگاه اسکان دارند و در صورت برنامه ریزی نکردن، در آینده‌ای نزدیک با یک معضل شدید منطقه‌ای برای تأمین آب روبرو خواهیم شد.

خامسان با بیان اینکه سال آبی گذشته در شهرستان بیرجند ۱۰۱ میلیمتر باران باریده است، افزود: بارندگی‌های خوب امسال که تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیمتر به طور میانگین بوده هرچند ارمغانی برای سالی پر از خیر و برکت است، اما خشکسالی چندین ساله استان را جبران نمی‌کند.

اجرای طرح مدیریت سبز با استفاده از تصفیه فاضلاب خاکستری

وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند برای کاهش اثرات کم آبی، طرح مدیریت سبز را در این دانشگاه اجرا می‌کند، افزود: مرحله اول اجرای این طرح استفاده بهینه از آب و بازیافت فاضلاب خوابگاه­های دانشجویی است و علاوه بر آن در سه حوزه کلیدی مدیریت پسماند، بهینه ­سازی مصرف آب و پایش آن در این طرح اقداماتی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند هدف اصلی، جداسازی فاضلاب خاکستری و استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز دانشگاه است، افزود: بیش از ۶۰ درصد حجم فاضلاب یک مجموعه را فاضلاب خاکستری شامل پساب حمام، ظرفشویی و روشویی تشکیل می‌دهد بنابراین ذخیره و بازیافت این منبع بزرگ می­تواند سبب کاهش قابل توجهی در مصرف آب شرب و همچینن صرفه­ جویی قابل توجه در هزینه­‌ها شود.

دکتر خامسان افزود: با توسعه و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب موجود، حجم زیادی از آب به چرخه مصرف دانشگاه برگردانده و حتی لجن آبگیری شده ناشی از فرآیند تصفیه فاضلاب برای تولید کمپوست استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح مدیریت سبز دانشگاه بیرجند هزینه شده، است گفت: با هدف بهینه سازی مصرف آب و تصفیه فاضلاب در دانشگاه بیرجند، این دانشگاه برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی خود را در چهار بخش ۱- مدیریت پسماند شامل احداث فاضلاب خاکستری برای ۱۴ خوابگاه، توسعه تصفیه خانه مرکزی دانشگاه، انتقال پساب برای آبیاری فضای سبز، آبیاری قطره‌ای و بارانی تحت فشار، مدیریت لجن و تهیه کمپوست، ۲- بهینه‌سازی مصرف آب ۳- پایش مصرف آب و ۴- کاشت گیاهان کم مصرف، اجرا می‌کند.

کاهش مقدار مصرف آب و هزینه‌ها به نصف، با مدیریت سبز

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: این دانشگاه برای اجرای این ۴ بخش، در سال ۹۷ برای قطره‌ای کردن آبیاری فضای سبز بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد که پس از جداسازی آب فضای سبز از آب شهری و پساب فاضلاب، میزان مصرف آب و هزینه‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد کاهش داشت.

اقدامات اجرا شده در مدیریت سبز

دکتر خامسان با بیان اینکه استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب در ساختمان­های دانشگاه و کاشت گیاهان کم مصرف از جمله موارد اجرا شده در بهینه سازی مصرف آب در دانشگاه بیرجند است، گفت: تاکنون در اجرای طرح مدیریت سبز دانشگاه برای اصلاح لوله کشی فاضلاب در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های اداری و آموزشی ۳۷ میلیون تومان، بازسازی دو دستگاه دیگ در خوابگاه صدف دو ۳۲ میلیون تومان، احداث چاهک و ایستگاه پمپاژ آب ۱۲ میلیون تومان، اصلاح لوله کشی فضای سبز و نصب پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری در خوابگاه توحید ۳۵ میلیون تومان، توسعه و افزایش توان نیروگاه فتو ولتائیک ۱۰۰ میلیون تومان، بکارگیری پنجره‌ها و شیشه‌های دو جداره در برخی ساختمان‌ها ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، اصلاح لوله کشی در سرویس‌های بهداشتی خوابگاه‌های ابوذر، صدف دو و یک، سلف خواهران شوکت آباد و آشپرخانه سرو ۲، ۳۷ میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: نصب ترموستات‌های دیجیتال برای مبدل‌های مجموعه آبی میلاد و نصب ۱۲ کنتور آب و ۱۲ کنتور گاز برای پایش مصرف انرژی از دیگر اقداماتی است که تاکنون برای کاهش هزینه‌ها و اجرای طرح مدیریت سبز دانشگاه بیرجند انجام شده است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اقدامات برای طرح مدیریت سبز در دانشگاه همچنان ادامه دارد، افزود: برای انجام این کار‌ها به تنهایی دانشگاه بیرجند نمی‌تواند آن را به سرانجام مطلوب برساند بلکه باید حمایت‌هایی از سوی نهاد‌ها و مسئولان استانی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گیرد.

منبع صدا و سیما

انتهای پیام / ط آ

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار