رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، بیانیه شورای امنیت را که در آن از طرف‌های درگیر خواسته شده است که نیرو‌های خود را از حدیده خارج کنند، به معنی حمایت از ادامه جنگ در این کشور دانست.

محمدعلی حوثی: بیانیه شورای امنیت تنها به معنای حمایت مداوم از جنگ یمن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی حوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن،  بیانیه شورای امنیت را که در آن از دولت مستعفی و فراری یمن و جنبش انصارالله  خواسته شده است که نیرو‌های خود را از شهر حدیده خارج کنند، انتقاد کرد و آن را به معنی حمایت از ادامه جنگ در این کشور دانست.

او در توئیت دیگری نوشت: بیانیه شورای امنیت تنها فرمولی است که آمریکا و انگلیس آن را آراسته‌اند تا همزمان با تشدید تحریم‌ها و جلوگیری از دستیابی به سیلو‌های گندم، وجهه عربستان و امارات را بهبود بخشند. همانطور که مارک لوکوک، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، در جلسه اخیر گفت ما برای دستیابی به سیلو‌های گندم دریای سرخ، که تقریبا ۳ میلیون تن گندم دارد، با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستیم و با نزدیک شدن نیرو‌های ائتلاف به شهر در حال حاضر دستیابی به این سیلو‌ها ناممکن شده است.

او افزود: بیانیه شورای امنیت با واقعیت کمک‌هایی که عربستان و امارات از آن دم زدند و به آن عمل نکردند، تناقض دارد. لوکوک نیز در سخنان اخیر خود با اشاره به این مسئله تاکید کرد ۱۷۶ میلیون دلار به طرح کمک‌های بشردوستانه تخصیص یافت در عین حال این مبلغ ۸۰ درصد کمتر از مبلغ مشابه در سال گذشته بود. با وجود آنکه لوکوک آشکارا از بی‌وفایی امارات و عربستان می‌گوید چطور باز هم از کمک‌های آنان تمجید می‌شود؟ در حالی که آنها، آمریکا و ائتلاف بین‌المللی مسئول بحران اقتصادی و دیگر مشکلات در یمن یعنی کشوری هستند که در قحطی به سر می‌برد. لوکوک هشدار داد احتمالا کمک‌های بشردوستانه به زودی متوقف خواهد شد.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اضافه کرد: این بیانیه با اطلاع‌رسانی پانزدهم آوریل در تناقض است و تنها به معنای حمایت مداوم از جنگ یمن است، این یعنی به جای محکوم کردن تحریم‌ها و جنگ علیه یمن، چهره آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و همپیمانان آنان به عنوان مجرمان و عاملان بدترین بحران انسانی یعنی تجاوز به یمن، خوب و مثبت جلوه داده شود، جنگی که مارتین گریفیتس درباره آن گفت یمن در حال نابودیست و مردمش از گرسنگی در حال مرگند.

حوثی در ادامه اعلام کرد: با انتشار بیانیه شورای امنیت، به گفته برخی منابع بعید نیست متجاوزان تنش نظامی دوباره‌ای مشخصا در الحدیده به راه بیاندازند و حلقه محاصره را تنگتر کرده و زیر ساخت‌ها و مراکز غیر نظامی را هدف بگیرند تا بیماری‌های ناشی از بمباران‌ها افزایش یابد چرا که به گفته لوکوک علت شیوع «وبا» حمله به زیرساخت‌های بهداشتی و تاسیسات آب و فاضلاب است.

او در توئیتی دیگر نوشت: پارلی، وزیر دفاع فرانسه، در مصاحبه با «رادیو کلاسیک» درباره استفاده از سلاح‌های این کشور (در جنگ یمن) اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما این قانع کننده نیست، زیرا جنگ کثیفی که آمریکا، عربستان و همپیمانان آن‌ها در یمن به راه انداختند، قواعد این جنگ را نشان می‌دهد که آن استفاده از انواع سلاح هاست و آن‌ها هیچگونه ملاحظه‌ای درخصوص ساز و کار‌ها و اصول جنگی خود ندارند.

این مقام یمنی تاکید کرد: فرانسه از تداوم فروش سلاح دفاع می‌کند و مکرون نیز در سخنان خود آشکارا به این مسئله اشاره کرد، اما مدافعان فروش سلاح و کسانی که برای آن به اتحادیه اروپا فشار می‌آورند همچون دلالانی هستند که ممکن نیست معاملات اسلحه را متوقف کنند حتی اگر به گفته وزیر دفاع فرانسه، جنگی کثیف در کار باشد. قانون از فروش سلاح در جنگ‌های هجومی یا دیگر جنگ‌ها مانع می‌شود و اقدام خانم وزیر به تشکیل کمیته راه حل درست است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، فرانسه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار