سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: ۲ حفار غیر مجاز در حین حفاری در تپه باستانی "سه گردان" این شهرستان بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در جریان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، غلامرضا عبده سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در حفاری‌های سودجویان و غارتگران در منطقه باستانی تپه "سه گردان" مهاباد ۲ نفر بازداشت شده اند.

وی افزود: این افراد در حین حفاری توسط یگان‌های گشت شبانه اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در اواسط اسفند سال گذشته دستگیر شدند.

عبده ادامه داد: این افراد به مراجع قضایی تحویل داده شدند و در حال حاضر پرونده آن‌ها در جریان است.

وی در خصوص دلیل عدم اعاده به وضعیت قبلی این اثر باستانی در مهاباد گفت: به دلیل باز بودن پرونده این متجاوزان تاکنون اقدامی جهت بازگشت به وضعیت سابق در این مکان انجام نگرفته است و بعد از نتیجه پرونده، با دستور اداره کل اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌گیرد.

سرپرست میراث فرهنگی بیان کرد: در سال گذشته ۴ نفر حفار غیر مجاز که به آثار باستانی این شهرستان تعرض کرده بودند. بازداشت و تحویل مراجع قضایی داده شدند.

وی با اشاره به همیاران این سازمان در روستا‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۰ همیار سازمان میراث فرهنگی در مهاباد وجود دارد و هدف سازمان میراث فرهنگی نیز این است که با همیاری و همکاری مردم و جوامع محلی بتوانیم به حفظ و پاسداشت آثار باستانی اقدام کنیم.

منطقه تپه باستانی "سه گردان" در نزدیکی روستای لج از توابع مهاباد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های عصر برنز در جنوب دریاچه ارومیه است.

این تپه تاریخی با ۴۰ هکتار وسعت، در اطرافش محوطه‌هایی از عصر آهن یک و دو وجود دارد. تا کنون آثار معماری از عصر برنز و عصر آهن و نیز تعدادی سفال و بقایای استخوانی در این تپه کشف شده است.

انتهای پیام/ج

۲ حفار غیر مجاز در شهرستان مهاباد بازداشت شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.