صبح امروز جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت تاثیر سامانه سجام بر مقابله با واردات قاچاق به کشور برگزار شد.

سامانه به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز ۳۲ امین جلسه کارگروه اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همکاری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، با حضور تعدادی از نمایندگان وزارتخانه‌ها در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در ابتدای این جلسه اظهار کرد: تبلیغات هوشمندانه یکی از موثرترین راه برای مقابله با قاچاق کالا و ارز محسوب می شود، معتقدم در زمینه فرهنگی به یک نگرشی جدی برای پیشرفت در مسیر مبارزه با قاچاق کلا و ارز احتیاج داریم در واقع محیط تجاری ایران به تسهیل روند قانونی در مبادلات تجاری نیازمند است.

مبارزه با قاچاق بدون مشارکت مردمی شدنی نیست

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: از طرفی دیگر مبارزه با قاچاق کالا و ارز بدون مشارکت مردمی تقریبا شدنی نیست از این رو بررسی عملکرد سامانه های جامعی که از سوی این ستاد و قوه قضائیه طراحی شده است یکی از اولویت های کارگروه اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بازوی قوی در حوزه کارکرد فرهنگی به شمار می‌رود، اظهار کرد: بیش‌ترین تمرکز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع پیشگیری از وقوع جرم است. بر همین اساس اگر ستاد‌های اجرایی و دستگاه‌های ناظر بتوانند بستر پیشگیری از وقوع جرائم را فراهم کنند تاثیر زیادی در کاهش میزان قاچاق در کشور خواهد داشت.

هندیانی مسئولیت تدوین طرح حمایت از تولید ملی را بر عهده وزارت آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: برای اجرای سریع و با دقت مبارزه با قاچاق به چهار راهکار زنجیره‌ای نیازمندیم. تغییر نگرش، تغییر فهم اشتباه مفاهیم مرتبط با قاچاق، درک قوی از مقابله ملی و جهانی با قاچاق و دقت و تمرکز به جزئیات قاچاق در شور از جمله این موارد است.

بیان ۳ محور اصلی فرهنگسازی مقابله با قاچاق

مهدی کوشا، مدیر کل دفتر تبلیغات هوشمندانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان عملکرد‌های این کارگروه در سال گذشته و همچنین وظایف این نهاد در سال گذشته پرداخت و گفت: با صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۱ برای مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز، کارگروه‌های ویژه‌ای تحت کشوری و استانی برای مقابله همه جانبه این آفت اقتصادی تشکیل شد.

کوشا تاکید کرد: روند جلوگیری از واردات کالا‌های قاچاق به کشور با فراز و نشیب‌های بسیار زیادی روبروست، اما کارگروه فرهنگی و اجتماعی تمرکز خود را به روی ۳ محور اساسی گذاشته است. سه محور مشارکت‌های مردمی، رسانه و فضای مجازی و محتوای فرهنگی در وزارتخانه‌های مذکور از جمله مواردی است که مورد تاکید این کارگروه قرار گرفته است.

سامانه "سجام" چیست؟!

در ادامه این نشست آرمان احمدی مدیر سامانه سجام از فعالیت ۷ ماهه این سامانه گزارشی ارائه کرده و گفت: سامانه "سجام" یعنی سامانه اطلاعات جامع مردمی، کارگروه ویژه سجام در طول این هفت ماه، بیش از ۷۵۰ هزار جمعیت از کشور را به عضویت این سامانه در آورده است.

وی افزود: سازوکار این سامانه به نحوی است که قرار است تا مرز ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم عضویت جذب کند. برای اینکه بتوانیم اطلاعات قوی را از مردم دریافت کنیم از بروزترین سیستم عامل‌ها در ثبت نام، آموزش و بکارگیری استفاده شده است.

احمدی بیان کرد: به طور مختصر سجام سامانه ایست که امکان برقراری همکاری بین مردم و سیستم قضائی کشور را فراهم می‌کند. مثلا در سیل اخیر بسیاری از اطلاعات کمبود منابع رسیدگی و امدادی به مردم سیل زده از همین طریق به ما اطلاع رسانی و در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی شد.

مدیر سامانه سجام با اشاره به اینکه این سامانه در سال ۸۳ کلید خورد، ولی مسکوت ماند، گفت: طرح‌های بسیار زیادی مانند سجام ارائه و در همان ابتدا رها شده بود.

احمدی تشریح کرد: نحوه کار با این سامانه بسیار آسان است، مردم در صورت مشاهده جرائم با اسناد و تصاویر آن را به اطلاع ما می‌رسانند به هر یک از این افراد "دیدبان" می‌گویند، هر ۵۰ دیدبان یک مسئول دارد و هر مسئول یک مسئول از هسته و درون قوه قضائیه دارد.

وی تاکید کرد: پس از اینکه افراد گزارشات خود را به ما ارائه کردند ما کمتر از ۲۴ ساعت صحت آن را تایید یا تکذیب کرده و آن را به مسئول مشخص تذکر و ابلاغ می‌کنیم.

در پایان این جلسه محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ۲ شاخه اصلی (افزایش تولید ملی و کاهش ورود کالای قاچاق) تحقق اهداف سازمان‌ها در قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قوانین مصوب شده در مورد مبارزه با قاچاق کالا، قوی و خوب است، اما ما سلایق مختلف اجرایی داریم.

پایان این جلسه جمعی از نمایندگان وزارتخانه‌ها با بیان دیدگاه‌های خود در مورد فرهنگسازی صحیح برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقرر کردند تا در جلسات بعدی گزارش عملکرد و اخبار منتشر شده در حوزه خود را به اصحاب رسانه مخابره کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار