پس از کودتای نظامی در سودان و برکناری عمر البشیر، ادامه روابط اقتصادی و سیاسی خارطوم-آنکارا در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

روسیا الیوم: تغییر جهت سیاسی در سودان در‌های باز خارطوم به روی ترکیه را خواهد بستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، تحولات سودان و برکناری رئیس‌جمهور سابق این کشور بدون شک در روابط میان آنکارا و خارطوم تاثیر خواهد گذاشت و حتی اگر هم این روابط ادامه یابد، تنها به روابط اقتصادی میان دو کشور منحصر خواهد بود و شامل روابط سیاسی نخواهد شد.

پس از آنکه نمایندگان مخالف نظام ترکیه در پارلمان، درباره سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های آنکارا در سودان ابراز تردید کردند، این مسئله به موضوعی برای کشمکش‌های سیاسی در ترکیه تبدیل شد و نگرانی‌هایی را در خصوص تغییر اولویت‌های سیاسی و اقتصادی خارطوم درپی برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان برانگیخت.

گزارشگر این شبکه گفت: قاره آفریقا همیشه جزو برنامه‌های حزب عدالت و توسعه از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه بوده است. سودان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های آنکارا به سوی آفریقا بود؛ از این رو در سال‌های اخیر هماهنگی گسترده‌ای میان آنکارا و خارطوم صورت گرفته که به حصول توافق‌هایی منجر شده است و شامل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌شود. مهم‌ترین این توافق‌ها بازسازی جزیره "سواکن" در دریای سرخ به دست ترکیه است. اکنون پس از برکناری عمر البشیر، محافل سیاسی ترکیه درباره سرنوشت این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سوالاتی مطرح کرده‌اند. چه بسا همین موضوع باعث شود، آنکارا خواستار ایجاد مرحله دموکراسی در سریع‌ترین زمان ممکن باشد.

محمد دمیرباگ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: موضع صریح ترکیه در این خصوص، درخواست برای برقراری صلح و امنیت در سودان و ایجاد مرحله انتقالی فراگیر و تایید شده است که با خواسته‌های مردم این کشور مطابقت داشته باشد. ترکیه با این موضع‌گیری در صدد مداخله در وقایع سیاسی خارطوم نیست.

گزارشگر شبکه گفت: به گفته ناظران، سرمایه‌گذاری ترکیه در سودان تنها بُعد اقتصادی ندارد؛ بلکه افزون بر بُعد اقتصادی دارای بُعد سیاسی نیز است که با منافع و نفوذ ترکیه در منطقه ارتباط دارد و کاملا واضح بود که طرح‌های ترکیه در سودان راه را به روی نفوذ کشور‌هایی مثل امارات و مصر بسته بود، در نتیجه تغییر جهت سیاسی در سودان باید در‌ها را دستکم به روی ترکیه ببندد.

مصطفی کمال اردام سردبیر روزنامه "جمهوریت" گفت: اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و عمر البشیر روابط خوبی داشتند که منجر به حصول توافقاتی میان ترکیه و سودان شد؛ در نتیجه هر گونه تغییر سیاسی ممکن است بر تداوم همکاری میان دو کشور تاثیر بگذارد، اما سرمایه‌گذاری‌های کنونی تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت؛ زیرا طبق توافق صورت گرفته‌اند.

گزارشگر در پایان گفت: به گفته ناظران بدون در نظر گرفتن آینده مسائل سیاسی سودان؛ روابط آنکارا و خارطوم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و حتی اگر سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در سودان ادامه یابد؛ روابط میان دو کشور تنها به زمینه‌های اقتصادی و نه امور سیاسی منحصر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار