مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان گفت: هدف از برگزاری مانور کامل (دو سالانه) طرح اضطراری، فرماندهی، هماهنگی و ارتباطات بین عوامل دخیل امداد و نجات است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی قاسم زاده مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان گفت: تمرین کامل طرح مانور اضطراری فرودگاه جیرفت از فرودگاه‌های تابعه اداره کل فرودگاه‌های استان کرمان برای نخستین بار امروز سه شنبه ۲۷ فرودین ۹۸ برگزار شد.

وی در تشریح چگونگی اجرای این مانور افزود: براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده یک فروند هواپیمای BAE مربوط به شرکت هواپیمایی ساوان ایر با ۳۰ نفر مسافر و ۵ نفر کادر پروازی در حین نشستن در باند ۳۱ در فاینال متوجه باز نشدن چرخ سمت راست می‌شود که پس از تلاش ناموفق وارد هلدینگ شده که پس از انجام دو گردش مشکل رفع و مجدد در باند ۳۱ اقدام به نشستن می‌کند.

قاسم زاده گفت: در پرواز مورد نظر در حین نشستن چرخ سمت راست منحرف و دچار حریق می‌شود که پس از اطلاع رسانی برج مراقبت پرواز و اعلام وضعیت اضطراری به واحد‌های ذیربط طبق نمودار اطلاع رسانی تمامی ارگان‌های داخل و خارج فرودگاه در حال آماده باش و حرکت به سمت فرودگاه شدند.

وی تصریح کرد: این تمرین در ساعت ۹ و پانزده دقیقه آغاز و در ساعت ۱۰ و ده دقیقه به پایان رسید تیم آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما فرودگاه جیرفت به عنوان اولین تیم با ورود به حلقه آتش کمتر از ۲ دقیقه پس از سانحه برای اطفای حریق و امداد و نجات این سانحه هوایی وارد عمل شدند و گروه‌های امداد و نجات نیز به عنوان دومین تیم‌های حاضر در صحنه متشکل از امداد گران هلال احمر و مرکز فوریت‌های پزشکی به امداد رسانی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی پرداختند.

علی قاسم زاد گفت: در این تمرین نیرو‌های امنیتی و حفاظتی یگان حفاظت هواپیمایی و پلیس فرودگاه جیرفت با ایجاد حلقه‌های امنیتی و ایجاد پوشش حفاظتی در باند پرواز این فرودگاه توان عملیاتی خود را در این مانور ارزیابی و به نمایش گذاشتند.

وی اظهار کرد: طبق برنامه خودرو‌های امدادی و امنیتی بلافاصله از میعادگاه به محل وقوع سانحه اعزام شدند و حلقه‌های امنیتی باحضور یگان حفاظت هواپیمایی، حراست اداره کل و پلیس فرودگاه اقدام به اطفای حریق هواپیما، امداد و نجات و انتقال مجروحین و جمع آوری اسناد و مدارک مسافرین کردند.

مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان گفت: برای اجرای این مانور کار کارشناسی در قالب جلسات چندگانه هماهنگی با واحد‌ها و ارگان‌های مرتبط، بررسی نقاط ضعف و قوت در مانور‌های مشابه در فرودگاه‌های استان کرمان، طراحی، بررسی و تایید سناریو صورت گرفت.

وی سرعت عملیات را در این مانور مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حلقه حفاظتی به موقع تشکیل شد و نبرو‌های امداد و نجات طبق وظایف محوله وارد صحنه شدند.

قاسم زاده تصریح کرد: هدف از برگزاری مانور، فرماندهی، هماهنگی و ارتباطات بین عوامل دخیل امداد و نجات است که شامل ارزیابی توانایی، تمرین وظایف ارگان‌های ذیربط، آمادگی برای مدیریت بحران در وضعیت اضطراری، آشنایی مدیریت و کارکنان عملیاتی فرودگاه با سازمان‌ها و ارگان‌های امدادی و انتظامی و بالعکس، فراهم بودن تجهیزات و افزایش توان عملیاتی در هنگام بروز حوادث می‌شود.

وی گفت: باتوجه به مقررات بین اللملی و اولویت‌های صنعت حمل و نقل کشور، اجرای چنین مانور‌هایی حداقل در هر دوسال یک بار می‌تواند آمادگی و توانایی نیرو‌های عملیاتی را برای مقابله با سوانح و کاهش خسارت‌های ناشی از آن بیش از پیش افزایش دهد.

حسین رویین رئیس فرودگاه جیرفت ضمن تشکر از دستگاه‌های امدادی و امنیتی شرکت کننده در این مانور گفت: ارزیابی این عملیات توسط ارزیابان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری خوب اعلام شد. امیدواریم در مانور‌های بعدی سرعت عمل، تعامل و هماهنگی بهتر و بیشتر دستگاه‌های اجرایی شهرستان جیرفت با این فرودگاه را داشته باشیم.

یادآور می‌شود: در این تمرین طرح اضطراری که با حضور  گلیج مدیر کل دفتر مقررات فرودگاهی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران کارشناسان و بازرسان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری، فرماندار، مدیران اجرایی دستگاه‌های امدادی و ستاد مدیریت بحران فرمانداری در فرودگاه جیرفت برگزار شد، سانحه هوایی یک فروند هواپیمای BAE به منظور ارزیابی و بررسی تیم‌های عملیاتی امداد و نجات شبیه سازی شد.

پس از تمرین جلسه توجیهی بررسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف واحد‌های عملیاتی و شرکت کننده در این تمرین تشکیل شد.

انتهای پیام /ی

تلاش برای امداد رسانی در سانحه ی ساختگی فرودگاه جیرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار