مدیرکل دفترآب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت گل آلود بودن سیلاب‌های اخیر در کشور توضیحاتی داد.

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه گل‌های سیل اخیر مربوط به خاک‌های فرسایش یافته بود، اظهار کرد: سیل در برخی از مناطق کشور گل آلود بود، چراکه بر اثر بارندگی‌های اخیر و به دلیل فرسایش خاک در بالادست رودخانه‌ها، خاک شسته شده و همراه با آب باران به پایین دست رودخانه‌ها هدایت شده است.

وی  با بیان اینکه می‌توان از گل‌های برجای مانده از سیل در صنعت و کشاورزی استفاده کرد، افزود: از رسوبات باقی مانده ناشی از سیل می‌توان در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده کرد، اما این بسیار هزینه بر است.

مریدی گفت: اینکه اصلاح خاک‌های سطحی برای رشد گیاهان از لحاظ اقتصادی جوابگو است یا نیست را باید از نظر آلودگی و ساختار بافت خاک آنالیز و بررسی کرد.


بیشتر بخوانید:فرسایش خاک در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است/ تغییر اراضی کشاورزی، مهترین عامل فرسایش خاک


وی با بیان اینکه اگر رسوبات سیلاب‌ها مدیریت و نگهداری نشوند، تبدیل به یک منشأ گرد و غبار خواهند شد، تصریح کرد: اگر ایران باز به دوران خشک و کم بارش وارد شود، احتمال وقوع طوفان‌های گرد و غبار وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریزدانه‌های تالاب‌های خشک شده با اولین باد به هوا پراکنده و تبدیل و به پدیده گرد و غبار می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکی تالاب‌ها شاهد ایجاد گرد و غبار بودیم و گل و لای سیلاب‌های اخیر نیز حاوی رسوبات خشک شده کف تالاب‌ها بود که هم اکنون در مناطق سیل زده مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه گل و لای انباشته شده سیلاب نیز می‌تواند پس از جذب رطوبت و خشک شدن، به گرد و غبار تبدیل شود، افزود: باتوجه به اینکه پدیده گرد و غبار همواره یکی از مشکلات کشور است و اگر از این گل و لای در زمان مناسب استفاده و مدیریت نشود، ممکن است پدیده گرد و غبار در کشور با شدت بیشتر تکرار شود.

مریدی با تأکید بر اینکه بر اساس گزارش‌های جهانی آسیب‌های پس از سیل در مناطق درگیر گرد و غبار بیشتر بوده است، تصریح کرد: در بسیاری از نقاط جهان و مناطقی که درگیر گرد و غبار هستند، آسیب‌ها و اقداماتی که پس از سیل صورت گرفته، موجب وقوع پدیده گرد و غبار با شدت بیشتر شده است.

وی افزود: کشور ما نیز باید از تجربیات جهانی استفاده کند و نسبت به این موضوع حساس تر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مهرداد
۱۲:۵۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
همین الان خوزستان خاکه. چظور این همه به قول شما سیلاب چرا الان خاکه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
جناب آقای علی مریدی : چرا؟! چرااستفاده از این خاکهای آبرفتی بسیار هزینه بر است؟ جانم فدایت شوم راهکار دارد: اگر از شروع حرکت روان آبهای حوزه های فرعی و اصلی سیل بندهائی و یا سدهای مخزنی پلکانی و در امتداد هم احداث شود و با کانالهای ارتباطی آب و خاک آن جمع آوری و استفاده شود چرا هزینه بر باشد؟ حتی میتواند محقق کننده شعار سال رهبری معظم باشد که رونق تولیدات منطقه باشد مثل پرورش ماهی محصولات کشاورزی و باغی استفاده شرب دامهای منطقه و اگر در منطقه سر ریز و سیرابی آب و مازاد بوجود آمد روانه کردن این روان آبها به دشتهای لم یزرع با تونلها و کانالهای روزمینی و زیر زمینی رساندن به مخازن سدهای مخزنی ساخته شده در همان استان یا سدهای بزرگ استانهای همسایه ولی چون کاربر است و مرتب نگهداری و رسیدگی و لایروبی و آبگیری و ذخیره سازی و رها سازی نیاز دارد با گفتن جملاتی مانند فرمایشات شما براحتی میتوانیم نسخه این قبیل کارها را بپیچیم( در حالی که در همان استانها برای عده زیادی اشتغالزائی میشود چه کسانی از مردم خود استان برای ساخت / نگهداری / بهره برداری /و....دلسوزتر؟ ) در خاتمه اگر تمام آبهای جاری و تمام خاکهای آبرفتهای روان آبها را حواله دریا بدهیم کار بسیار خوبی کرده ایم؟ یا از بهترین سرمایه ای که نزول برکات خداوندی است همه را با هدایت به دریا از دست داده ایم؟ استفاده خوب است؟ یا هدر رفت سرمایه خدا دادی؟ کدامشان؟ الآن که همه دست به دست هم داده اند و برای استانهای آسیب دیده کمک استانداریهای معین نیروهای ارزان جهادی وبسیجی و سپاهی در پای کار برای خدمت رسانی حاضرند چرا از اینوع کارها نمی کنید؟ چرا مرتب نمیشود........ و نمی توانیم و هزینه بر است و بودجه میبرد میکنید همین کارها باعث شد احداث ساده ترین امکانات برای روان آبها که همان کانالهای عمیق و سیل بندهای بسیار ابتدائی که با خاک و گونی و سنگ در اوج بحران و زمانیکه لحظه به لحظه دبی و سرعت وحجم آب در حال افزایش بود از یاد استانداران قبل از وقوع حادثه رفت وبا عمل به همین کارهای ساده مردمی و جهادی عامل جلوگیری در بسیاری از نقاط شد و مسیر سیل منحرف شد بدیهی است عدم توجه به همین نکات ساده و فرمایشات افرادی مانند شخص شخیص شما که همه چیز و همه کار را با هزینه و بودجه گرفتن ممکن میدانید باعث شد توسط استانداران و امکانات مکانیزه هیچ حرکتی از قبل ایجاد نشود و یا تمهیداتی جدی پیش بینی نشود سالها است که دائم و متوالی دوست داریم کارها را با عناوین پرطمطراق و هزینه های آنچنانی با مبالغ دهان پر کن انجام دهیم در حالیکه کارهائی که در بالا برای غیرممکن شما اعلام شد سپاه در اوج بحران و در نقطه عطف خطر در عرض 24ساعت تا 48ساعت به انجام رسانید و جان خیلی ها را نجات داد چنانچه استانداران در طول سال و با صرف وقت و دقت در زمینه های آبخیزداری - آبخوان داری......کارکنند و مسئولیت خود را بنحو احسن انجام دهند صدمات اگر صفر نشود ضررهای مالی و جانی حداقل بسیار کمتر و حداقلی خواهد شد....
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
به فضل الهی ،
إن شاء الله ما این سختی و فشار را
به فرصت تبدیل خواهیم کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگر میذاشتن آب وارد هور ها و تالاب ها بشه این سیل اتفاق نمی افتاد و به تبع اون هم احتمال گرد و غبار هم از بین میرفت.
Germany
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
گرد و غبار قطعاً چند برابر خواهد شد چون هیچ نظم و انظباتی در دولت نیست و این همه رسوبات حاصل از سیل تبدیل به گرد و غبارهای عظیمی خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مسئولین محترم!! تخریبهای زیست محیطی راکه جدی نگرفتیدودودش به چشم همه رفت لااقل دراین مورد تافرصت هست اقدام کنید
آخرین اخبار