اختراع پروفسور نیما امجدی، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان در اداره‌ ثبت اختراعات آمریکا ثبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، این اختراع با عنوان Piezoelectric Energy Harvesting System From Vehicle’s Tires (سیستم استحصال انرژی پیزوالکتریک از چرخ های خودرو ) است که به شماره  B2 10.243.136 US  در اداره‌  ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) ثبت شده است .
 
نیما امجدی ، استفاده از فناوری پیزوالکتریک برای بازیابی انرژی تلف شده در چرخ های خودرو  را هدف اصلی در انجام تحقیقات و در نتیجه این اختراع عنوان کرد و گفت :  با استفاده از این اختراع می توان منبع کمکی پایدار توان الکتریکی برای خودرو تأمین نمود بدون آن که نیاز به مولد الکتریکی اضافی (نظیر باتری یا دینام اضافی) باشد.
 
پروفسور امجدی با بیان اینکه تحقیقات درباره سیستم تولید توان الکتریکی از تایر خودرو خودروهای هیبریدی از سال ۱۳۹۲ آغاز شدگفت : با توجه به بکر بودن این ایده ، اختراعات متعددی در این خصوص (با شماره ثبت های ۸۵۱۱۹، ۸۲۱۳۸، ۸۲۷۱۷، ۸۳۰۶۶ و ۸۶۰۹۶) و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در کشور به ثبت رسید و موفق به دریافت دو گواهینامه تاییدیه علمی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران هم شد.  
 
وی با یادآوری موفقیت این طرح در کسب حمایت ارزی گفت : با این حمایت ، اختراع برای ثبت به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)  ارسال شد و پس از دو سال بررسی کارشناسان و پاسخگویی به سوالات و چالش های داوران اداره ثبت اختراعات آمریکا، این ایده توانست گواهینامه ثبت اختراع از آمریکا با نام Piezoelectric energy harvesting system from vehicle’s tires به شماره ثبت U.S. Patent 10,243,136 را کسب کند.
 
به گفته وی ،  این سند نیاز به پایش و مراقبت های پیوسته دارد که در صورت انجام صحیح و کامل مکاتبات حقوقی ، مالکیت معنوی و اعتبار سند ثبت اختراع  تا ۱۸ سال آینده برقرار خواهد ماند. 

پروفسور امجدی از تیم تحقیقاتی این اختراع قدردانی و تاکید کرد: توجه و حمایت دولت در تأمین هزینه های مورد نیاز برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی به نمونه صنعتی شرط لازم براي تحقق تجاري‌سازي این اختراع در داخل كشور است . 
 
نیما امجدی از اساتید دانشكده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان است که در سن‌ ‌26‌ سالگي‌ مدرک‌ دکترا گرفت و به عنوان جوانترین پروفسور ایران شناخته شد .

بر اساس داده های منتشر شده از پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI) پروفسور امجدی در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار دارد و علاوه بر این عنوان پژوهشگر برگزيده ملي  نیز هست.

انتخاب به عنوان جوانترين استاد کشور از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در سال 1385 ، کسب رتبه دوم در مسابقه بین المللی CIFE ، فارغ التحصيل ممتاز دانشگاه صنعتی شريف در سال 1376 ، پژوهشگر برتر استان سمنان در سال 1382 ، انتخاب به عنوان عضو نمونه هيات علمی دانشگاه سمنان در سال 1379 ، پژوهشگر برتر دانشگاه سمنان ، دريافت لوح تقدير در جشنواره کتاب استان سمنان بخاطر تاليف کتاب "آشنايی با سيستم های هوشمند" و انتخاب به عنوان دومين کتاب سال استان سمنان از  عناوینی است که نیما امجدی تاکنون کسب کرده است .
 
امجدی فارغ‌التحصيل ليسانس برق- كنترل از دانشگاه صنعتي شريف ، فوق ليسانس برق- الكترونيك از دانشگاه صنعتي شريف وفارغ‌التحصيل دكتراي برق- قدرت از دانشگاه صنعتي شريف در شهريور ماه سال 1376 با معدل 18 و 48 صدم و درجه عالي در تز دكترا (كسب رتبه اول دانشكده برق و رتبه دوم كل دانشگاه صنعتي شريف) است .
 
از سوابق پژوهشی دکتر امجدی هم می توان به تاليف چندین كتاب ، ثبت چندین اختراع ، تحریر مقالات متعدد علمی و چاپ آنها در ژورنالهای مختلف علمی معتبر و ISI و ارائه در کنفرانس های ملی و بین المللی ، انجام سه طرح پژوهشی دانشگاهی و يک پروژه مشترک با صنعت، عضو ارشد (Senior Member) انجمن IEEE و Reviewer ژورنالهاي IEEE و IET و EPSR اشاره کرد .
 
انتهای پیام / گ 

جزئیات درخشش علمی استادیار دانشگاه سمنان در آمریکا

برچسب ها: اخبار علمی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار