شمشادستان‌های شمشاد غرب مازندران با جمع اوری قلمه‌های شمشاد و ایجاد بانک ژن احیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جواد جلالی کندلوسی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عباس آباد از جمع آوری ۵۸ هزار قلمه درخت شمشاد در حوزه این شهرستان خبر داد و گفت: جمع آوری این قلمه‌ها با هدف ایجاد بانک ژن و حمایت از این گونه جنگلی انجام شد.

وی افزود: در حال حاضر با مشارکت مجری طرح نهالستان جنگلی خشکه داران نسبت به کاشت قلمه اقدام و مراقبت از قلمه‌ها با نظارت کارشناسان مربوطه در حال انجام است.
 
جلالی کندلوسی گفت: با حفظ این قلمه‌ها از انقراض این گونه ارزشمند جنگل‌های هیرکانی جلوگیری شود.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عباس آباد افزود: بیماری بلایت و آفت شب پره شمشاد طی سال‌های گذشته خسارات زیادی به گونه شمشاد وارد کرده است.
 
وی گفت: هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از رویشگاه‌های جنگلی شمشاد غرب مازندران آلوده به بیماری بلایت و افت شب پره شمشاد آلوده شده است.
 
 
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عباس آباد به استحکام بند سرشاخه گیر خورماچال این شهرستان اشاره کرد و:به منظور استحکام گوشواره‌های بند سرشاخه گیر خورماچال رودخانه کاظم رود دیواره سنگی ملاتی احداث می‌شود.
 
جلالی کندلوسی حجم این سازه را۱۰۰ متر مکعب اعلام کرد و افزود: در پی وقوع سیل مهر ماه سال گذشته این اداره طی مکاتبات متعدد و پیگیری‌های مستمر برای تقویت بند سرشاخه گیر و جلوگیری از فرسایش خاک، این دیواره با اعتباری معادل ۴۰۰ میلیون رالب ساخته می‌شود.
 
وی افزود:این اعتبار از محل استانی تامین و ضمن عقد قرارداد با پیمانکار با حضور بخشدار مرکزی عباس آباد و مسوولان اداره کل کلنگ آن به زمین زده شد.
 
 
انتهای پیام/آ



قلمه سالم درخت شمشاد جمع آوری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.