گروه بین‌المللی بحران در گزارشی به شرایط عربستان در یمن و لزوم قطع حمایت واشنگتن از سعودی‌ها برای خروج از این کشور پرداخت.

گروه بین‌المللی بحران: محاسبات عربستان در یمن اشتباه از آب درآمد/ ایران شکست نمی‌خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «چنل نیوز ایژیا»، گروه بین‌المللی بحران روز یکشنبه اعلام کرد عربستان سعودی دنبال راهی می‌گردد که از جنگ ویرانگری که در یمن به راه انداخته خارج شود و آمریکا که همپیمان این رژیم متخاصم است می‌تواند در عملی شدن این تصمیم نقشی کلیدی ایفا کند.

این سازمان که راه‌های پایان دادن تنش‌ها و درگیری‌های مختلف را بررسی می‌کند اعلام کرد آمریکا باید یک نماینده ویژه انتخاب کند، ارسال سلاح به سعودی‌ها را متوقف کند و واشنگتن باید به عربستان وعده دهد که در صورت پایان دادن به تجاوز چهار ساله اش به یمن، ارسال سلاح به این کشور را از سر می‌گیرد.

سازمان مذکور افزود عربستان سعودی باید به جای فکر کردن به دستیابی به یک پیروزی ملی در یمن، به خروج سیاسی از این کشور فکر کند؛ حتی اگر این حرکت به قوی شدن بیش از پیش نیروهای جنبش انصارالله منجر شود.

گروه بین المللی بحران این راه حل را پس از مصاحبه با مقامات سابق و کنونی آمریکا و مقامات دیگر کشور‌ها پیشنهاد داده است. این گروه خواستار آن شد که «آمریکا باید با خروج خود از یمن راه را برای خروج عربستان باز کند».

این گزارش پس از آنکه کنگره آمریکا در واکنش به تلفات غیرنظامیان و قحطی گسترده در یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی از سوی رژیم سعودی به قطع حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن رای داد، تهیه شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، که همپیمان عربستان است تهدید کرده که این لایحه را وتو می‌کند، اما تاکنون این کار را نکرده است.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکا و منتقد سرسخت جنگ یمن، گفت حتی اگر ترامپ لایحه مصوب کنگره را وتو کند؛ کنگره می‌تواند نقش «پلیس بد» را بازی کند و عربستان را تحت فشار قرار دهد. مورفی در یک مصاحبه گفت: «سوال این نیست که ائتلاف سعودی حوثی‌ها را شکست می‌دهد یا نه. این سوال قبلا جواب داده شده است. حوثی‌ها قرار است نقشی مهم را در آینده یمن بازی کنند. پس مسئله این است که سعودی‌ها قرار است چگونه با این مسئله کنار بیایند که منافع امنیتی بلندمدتشان به خطر نیافتد».

یکی از دلایلی که ترامپ از عربستان حمایت می‌کند این است که آن‌ها می‌گویند در تلاش هستند تا در این جنگ با ایران مقابله کنند. اما گروه بین المللی بحران بر این عقیده است که محاسبات عربستان اشتباه از آب درآمده است و این کشور به مرور منابع و اعتبارش را از دست می‌دهد.

«رابرت ملی» رئیس گروه بین المللی بحران، می‌گوید: «به نظر من سعودی‌ها می‌دانند که باید جنگ را تمام کنند، اما نمی‌دانند چگونه. آن‌ها فکر می‌کنند قدرت نظامی بیشتر باعث شکست انصارالله می‌شود و ایران احساس خطر می‌کند و به حالت دفاعی درمی آید. اما ما به اندازه چهار سال برای رد کردن این فرضیه مدرک و شواهد داریم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار