معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، از خسارت ۸۱۶ روستای استان به دلیل وقوع سیل ۱۲ فروردین خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: ۸۱۶ روستای استان به دلیل وقوع سیل ۱۲ فروردین امسال دچار خسارت‌های زیرساختی آب، برق، گاز و راه شده است.

 مرادپور  افزود: جریان برق و آب بسیاری از این روستا ترمیم شده، اما ۱۶۶ روستا همچنان راه دسترسی ندارند و مابقی راه‌های ایجاد شده نیز موقت است.

وی با اشاره به حضور دولت، گروه‌های نظامی و مردم نهاد در مناطق سیل زده استان تصریح کرد: دولت به هیچ وجه در اقدامات خود تبلیغاتی نداشته در حالیکه خدمات گسترده‌ای انجام داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه خدمات زیرساختی آب، برق و گاز با تلاش شبانه روزی دستگاه‌های اجرایی برقرار شده اظهار داشت: بازگشایی راه‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و صد‌ها دستگاه ماشین الات راهسازی و بنیاد مسکن در استان فعال است.

مرادپور گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در استان ۳۷ هزار میلیارد ریال اعلام شده که بدون شک رقم واقعی چند برابر این میزان است.

وی افزود: بدون شک سیل فروردین ماه آخرین حادثه در لرستان نیست چراکه این منطقه از اصلی‌ترین حوزه‌های آبخیز کرخه و دز و از استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اضافه کرد: ۸۰ درصد وسعت لرستان کوهستانی و شیب منطقه بسیار تند است که همین امور موجب می‌شود بارش‌ها به سرعت تبدیل به سیلاب شوند.

مرادپور گفت: سیل علاوه بر خسارت میلیاردی به زیرساخت‌های استان به تهدیدی برای خوزستان تبدیل می‌شود که باید چاره اندیشی منطقی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰ سد بسیار کوچک استان تاکنون تکمیل نشده تصریح کرد: حجم آب وردی به استان چهار و حجم آب تولیدی آن هشت میلیارد متر مکعب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو پنج تا ۱۵ درصد از آب ورودی و ۴۰ درصد از آب تولیدی باید در استان نگهداری شود که با این احتساب، باید برداشت آب در لرستان پنج میلیارد متر مکعب باشد در حالیکه این رقم اکنون تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

مرادپور ادامه داد: طی ۲۷ سال گذشته آبخیزداری در لرستان تعطیل بوده و اعتباری در این خصوص تخصیص نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه در آبخیزداری و تخصیص آب به لرستان ظلم تاریخی شده گفت: وزیر نیرو نیز در سفر به استان ضرورت بازنگری تخصیص‌های را پذیرفت که انتظار می‌رود با همکاری مجلس و دولت، لرستان در این زمینه دیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: ۴۰ درصد روستا‌های لرستان خسارت جدی از سیل دیده اند که با توجه به زیرآب رفتن برخی روستا‌ها و منازل شهری، اکنون مشکل اصلی سیل زدگان، اسکان است.

انتهای پیام/ ر

۸۱۶ روستای استان لرستان خسارت دیدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.