ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا ۲۳ فروردین مجموع کل بارش‌های کشور نسبت به دوره بلندمدت ۴۰ درصد رشد داشته است.

رشد ۴۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ میزان بارش در سال زراعی ۹۸-۹۷ استثنایی بوده استصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۳ فروردین، مجموع بارش‌های کشور ۲۶۷.۴ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۰۰.۲ و بلندمدت ۱۹۰.۳ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۶۶ درصد و بلندمدت ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که کماکان استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۰ درصد و کرمان ۱۶ درصد کمبود بارش داشتند.

ضیاییان با اشاره به اینکه میزان بارش در سال زراعی جدید نسبت به دوره بلندمدت استثنایی بوده است، بیان کرد: مجموع بارش در یک سال زراعی باید ۱۱۵ درصد باشد، از این رو مجموع بارش تا این لحظه بدان معناست که میزان بارش ۱۵ درصد بیش از یک سال زراعی است.


بیشتر بخوانید: سیلاب و طغیان رودخانه‌ها از جنوب تا شرق کشور/ خطر سیلاب استان‌های شمالی را تهدید نمی‌کند


رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه مابقی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، گفت: در این میان استان ایلام با ۱۱۷ درصد، لرستان ۱۱۰ درصد و همدان ۹۸ درصد بیش از نرمال پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به دوره بلندمدت در کشور هستند.

به گفته وی، با توجه به کمبود بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان انتظار می‌رود که با ورود سامانه بارشی این میزان مرتفع شود.

ضیاییان ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می‌شود که میزان بارندگی تا پایان سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۳۰۰ میلی متر برسد.

رئیس مرکز خشکسالی میزان بارش در اردیبهشت را قدری بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: البته در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان وقوع سیل را پیش بینی کرد چرا که سیل پدیده‌های حدی هستند که تنها در پیش بینی کوتاه مدت میسر است.

وی از کاهش میزان دما در اردیبهشت نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و گفت: براساس بولتن‌های هواشناسی میزان دما از اردیبهشت به بعد نیم تا یک درجه افزایش می‌یابد.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش مناسب در اغلب نقاط کشور طی سال زراعی جدید، میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها به میزان کافی است، اما منابع آب‌های زیر زمینی به طور کامل تکمیل نیست.

انتهای پیام/

میزان بارش تا پایان سال زراعی به ۳۰۰ میلی متر برسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار