استاندار آذربایجان غربی:

ارتفاع دریاچه ارومیه ۵۹ سانتی متر افزایش یافت

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به بارش‌های مناسب، دریاچه ارومیه ۵۹ سانتی متر افزایش ارتفاع دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی روز جمعه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه و بر روی عرشه کشتی آرتمیا که پس از هفت سال در داخل نگین آبی آذربایجان شناور شده است، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب، دریاچه ارومیه ۵۹ سانتی متر افزایش ارتفاع دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سه هزارمیلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه کرده، ادامه داد: ۲۹ مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است و در سایه لایروبی مسیر رودخانه‌ها امروز دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: بزرگترین طرح ستاد احیا، انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون از ۳۵ کیلومتر تونل انتقال آن، حدود ۲۸ کیلومتر حفاری شده است و این تونل تا اواخر سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون دولت یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری کرده است تا حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه منتقل شود.
«شهریاری» گفت: ۲۵۰ میلیون مترمکعب پساب شهر‌های ارومیه و تبریز نیز به دریاچه ارومیه وارد می‌شود و کار‌های این طرح انتقال نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: خاکریز دریاچه ارومیه تبخیر آب را بالا برده و نیاز است در برخی از نقاط آن، پل‌های دیگر احداث شود تا تعادل چرخشی آب رعایت گردد.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: با همکاری سازمان‌ها و ادارات ذیربط تدابیری برای جذب گردشگر و فراهم کردن زمینه حضور مسافران در کنار دریاچه سنجیده شده است.
 دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

انتهای  پیام/ب

وضعیت دریاچه ارومیه بعد از بارش های باران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.