همزمان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان فارس، هجده خانه بهداشت عشایری سیار برای استقرار در هجده منطقه عشایری استان، به چرخه ارائه خدمات سلامت پیوست.

بهره برداری از ۱۸ کانکس خانه بهداشت عشایری سیاربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر خود به شیراز، با حضور در مجتمع ولایت هجده خانه بهداشت سیار عشایری فارس را افتتاح کرد.

سعید نمکی در آئین بهره برداری از این خدمت جدید با اشاره به آمارهای موجود در زمینه خدمات سلامت، گفت: در سال های پیش از انقلاب اسلامی، از هر هزار نوزاد، ۱۲۰ نفر تا قبل از یک سالگی و ۱۴۷ نفر هم تا قبل از پنج سالگی، جان خود را از دست می دادند، پوشش واکسیناسیون ۲۵درصد بود و از هر هزار مادر باردار نیز ۲۴۵ مورد مرگ در اثر عوارض بارداری و زایمان به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: اکنون با تلاش های انجام گرفته در زمینه توسعه زیرساخت ها، به پوشش صد درصدی واکسیناسیون دست یافته و مرگ و میر مادران باردار نیز به کمتر از یک درصد رسیده است.

وزیر بهداشت تلاش بهورزان عشایری را موجب دستیابی به شاخص های ارزشمند در عرصه سلامت عشایر دانست و تاکید کرد: با افزایش دسترسی جامعه عشایری به خدمات سلامت، باید زمینه های تداوم این سبک از زندگی را فراهم ساخته و نیاز به مراجعه به دیگر مناطق برای دریافت خدمت را برطرف سازیم که این امر باید در تمام کشور مورد توجه قرار گیرد.

نمکی راه اندازی این کانکس های سیار را نیز گامی در این راستا دانست و از تلاش های دست اندرکاران حوزه سلامت فارس تقدیر کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آئین گشایش این خانه های بهداشت سیار، جمعیت عشایر فارس را ۱۴۰ هزار نفر اعلام کرد که معادل ۱۲ و نیم درصد از جمعیت عشایر کشور بوده و بر همین اساس می توان فارس را قطب فصلی عشایر کشور دانست.

عبدالرسول همتی از پیش بینی و تصویب ۴۸ خانه بهداشت برای عشایر استان و همچنین جذب ۸۸ بهورز خبر داد که بهره برداری از این ۱۸ خانه بهداشت سیار، با آموزش و به کارگیری ۲۰ بهورز از این مناطق، تلاشی در همین راستا است.

او افزود: تمامی استانداردهای لازم برای ارائه مراقبت های بهداشتی در این خانه های بهداشت سیار رعایت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از اجرای طرح پزشک خانواده عشایری، با تعیین مراکز خدمات جامع سلامت معین این مناطق به عنوان اقدامی نو در توسعه خدمات رسانی به عشایر یاد کرد که در استان فارس به اجرا در آمده است.

برای این خانه بهداشت های سیار با پیش بینی امکانات لازم، ارائه تمامی خدمات بهداشتی اولیه به تمامی گروه های سنی، در نظر گرفته شده است.

این خدمت جدید شامل استقرار سه خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری شهرستان نورآباد ممسنی، دو خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری شهرستان فراشبند، سه خانه بهداشت سیار در شهرستان بوانات، دو خانه بهداشت سیار در شهرستان اقلید، دو خانه بهداشت سیار در شهرستان فیروزآباد و دیگر موارد نیز در مناطق عشایری شهرستان های مهر، قیروکارزین، زرین دشت، داراب، کازرون و آباده است تا امکان دسترسی عشایر کوچرو به خدمات بهداشتی، فراهم شود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۱۳۹۴، با پذیرش ۲۰ نفر از فرزندان عشایر کوچروی استان در مرکز آموزش بهورزی اقلید، زمینه های راه اندازی این خدمت جدید را فراهم آورده است.

این افراد که در سال گذشته فارغ التحصیل شدند، اکنون با استقرار در این خانه بهداشت های سیار، حلقه ای دیگر از خدمات سلامت را در زنجیره بهداشت و درمان فارس، تکمیل کرده و به عشایر کوچرو، ارائه خدمت می کنند.

برای تهیه و تجهیز هر کانکس خانه بهداشت، یکصد میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است.
انتهای پیام/م

سفر وزیر بهداشت به استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.