کارشناس ارشد آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: پروژه‌های آبخیزداری کرمانشاه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات مقام معظم رهبری، تکمیل می‌شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،احمد میرزایی کارشناس ارشد آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : حوزه سیاه‌خور از توابع اسلام آبادغرب ۱۳ هزار هکتار است که احداث عملیات بند گابیونی در یک‌هزار و ۱۵۰ مترمکعب آن به منظور جلوگیری از سیلاب و کنترل رسوب از پشت سد کرخه، توسط آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در سال ۹۷ با بودجه ۲۴۳ میلیون تومان انجام شده است.

وی گفت : یک‌هزار و ۱۵۰ متر عملیات بند گابیونی و ۱۵۰ متر مکعب بند خشکه‌چینی به منظور کنترل سیلاب و رسوب در این مناطق انجام شده است، که در سیل اخیر ۱۰۰ درصد موثر بوده است.

وی با اشاره به چرای نامناسب دام، گفت: چرای دام بیش از حد مجاز در مزارع پوشش گیاهی را از بین می‌برود و هر ساله سبب می‌شود مقداری آب هدر برود. زیرا سرعت خاکو‌رزی از سرعت فرسایش بیشتر است، در نتیجه خاک حاصلخیز نیز از بین می‌رود.

ناظر ارشد آبخیزداری استان کرمانشاه در خصوص بند سنگ ملاتی رودخانه توت شامی، گفت: در این منطقه ۲ بند داریم ۲ هزار و ۳۰۰ مترمکعب و یک‌هزار و ۷۰۰ متر مکعبی داریم که در مجموع از مساحت ۴ هزار مترمکعب تشکیل شده که با ۶۵۰ هزار مترمکعب گنجایش، ۶۰۰ هزار مترمکعب حجم مخزن آب را در خود ذخیره می‌کند که از سد زمکان به سد آزادی و سپس به سد هواسان عراق واریز می‌شود.

میرزایی افزود: در این مناطق نیز ۲ هزار و ۳۰۰ مترمکعب حجم عملیاتی سنگ و ملات به کار رفته است.

وی در خصوص طرح سامانه گرمسیری استان کرمانشاه که در منطقه بخش ذهاب انجام می‌شود، گفت: در سامانه گرمسیری بخش ذهاب سالانه ۲ تا سه بارکشت انجام می‌شود، که با مهار سیلاب‌ها و روان آب‌های فصلی و ذخیره کردن آن درون گور آب‌های خاکی که نفوذپذیری خوبی دارد، آب می‌تواند به خوبی جذب زمین شود.

میرزایی با اشاره به هفت بند گابیونی در دشت ذهاب که به همت معاونت آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه دائر شده، افزود: بالغ بر ۶۰ بند با هدف کنترل سیل و نفوذ آب در دل زمین استقرار شده است.

کارشناس ارشد آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: باید در گودال (حوضچه آرامش) آب جمع شود، چون مقدار آب کم شود، کیفیت آب هم کم می‌شود در نتیجه املاح داخل آب زیاد می‌شود، آب بالا می‌آید، خودبه خود آب تبدیل به شوره‌زار می‌شود.

میرزایی مساحت حوزه دشت ذهاب را ۱۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: هدف ما تغذیه آبخوان دشت ذهاب است، که در این منطقه هفت کانال بخش سیلاب وجود دارد، که هزینه پروژه‌های آبخیزداری استان از صندوق توسعه ملی اعتبارات مقام معظم رهبری تأمین می‌شود.

وی در ادامه از چهار بندسار خاکی در روستای عبدالقادر، هفت بندسار خاکی در کویک و ۱۲ بند سار خاکی در منطقه بیشکان خبرداد و با اشاره به ته‌نشین شدن آب و رسوب در بند سار خاکی، گفت: هزینه تخلیه بند از احداث آن بیشتر است و هیچ کجای دنیا بند‌ها را تخلیه و رسوب‌زدایی نمی‌نند.

میرزایی در پایان، اظهار داشت: سیل به ساز‌های استان در حوزه آبخیزداری خسارت جدی نزده، اما به طور سالیانه برای مرمت و نگهداری بسته به نوع سازه مبالغی بودجه نیاز است .

 

 

انتهای پیام/د

حوزه سیاه‌خور از توابع اسلام آبادغرب ۱۳ هزار هکتار است که احداث عملیات بند گابیونی انجام شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.