جامعه اسلامی مدیران در بیانیه ایی به نقش عدم لایروبی رودخانه ها در به وجود آمدن سیلاب تاکید کرد

عدم لایروبی رودخانه‌ها نیز حلقه مفقوده مدیریت سیلاب در اغلب رودخانه‌های کشور استبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌هایگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جامعه اسلامی مدیران در رابطه با راهکار‌های مدیریت بحران در سیل بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

حوادث طبیعی در اقصی نقاط دنیا اتفاق می‌افتد، جغرافیای کشور ایران نیز با وجود وسعت و ویژگی‌های خاص، از جمله مناطقی است که وقوع حوادث طبیعی اعم سیل، زلزله، طوفان و ... در آن بسیار محتمل است و بار‌ها تجربه شده که این بلایا بسیاری را به کام مرگ کشیده است. با این وجود انتظار می‌رود مدیریت بحران در برخورد با بلایای طبیعی روز به روز منسجم تر، هماهنگ‌تر وکارآمدتر باشد. وقوع سیل کم سابقه‌ای که در نقاط مختلف کشور پس از بارش‌های گسترده صورت گرفت نیز آخرین قهر طبیعت نخواهد بود.

هر چند اغلب حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی هستند و یا از مدت‌های طولانی پیش از وقوع قابل شناسایی نیستند، اما اقدامات بسیاری می‌توان برای کنترل و مهار میزان تلفات و خسارات آن‌ها به انجام رساند. مولفه‌های پدیده‌های طبیعی تا حدود زیادی قابل شناسایی هستند که می‌توان با استفاده از علوم مهندسی بر آن‌ها مسلط شد. سیل بعنوان یکی از بلیه‌های طبیعی از جمله حوادثی است که تا به حال خسارات بسیاری برکشور تحمیل کرده است. از ابتدای انقلاب اسلامی مسئولان کشور به درستی برای کنترل سیلاب‌ها و استفاده از منابع آبی حاصل از نزولات آسمانی تلاش کرده اند با احداث سازه‌های تنظیم کننده از خسارات سیلاب‌ها جلوگیری کنند. حاصل این سیاست احداث صد‌ها سد در کشور است که وضعیت این تکنولوژی را در ایران در جایگاه یکی از بهترین کشور‌های دنیا قرار داده است.

نیاز به احداث سد در کشور با رعایت اصول محیط زیستی از جنبه‌های مختلف مورد نیاز کشور است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب ساخت صد‌ها سد دیگر در کشور باید صورت گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر عدم استفاده از کارشناسان مجرب در بدنه مدیریتی وزارت خانه‌های حوزه آب کشور باعث شده پروژه‌های سد سازی دچار رکود شوند. یکی از پروژه‌هایی که عدم اتمام ان در وقوع سیل کم سابقه در استان لرستان موثر بود، سد بختیاری است. این سد با حجم مخزن بیش از ۵ میلیارد متر مکعب در صورتی که افتتاح می‌گردید بی شک شاهد ورود خسارت‌های جانی و مالی به بخش‌های وسیعی از کشور نبودیم.

عدم لایروبی رودخانه‌ها نیز حلقه مفقوده مدیریت سیلاب در اغلب رودخانه‌های کشور است، در سیلاب‌های اخیر این بی تدبیری خسارات فراوانی بوجود آورد. سهل انگاری در انجام امور اولیه مدیریت شهری نیز از جمله عواملی است که در تشدید بحران سیل، مشاهده شد. سیل، این پدیده چند وجهی از جوانب گوناگون قابل ارزیابی، این پدیده هیدرولیکی بی شک در آینده مجدد حادث خواهد شد و لذا از مسئولان انتظار می‌رود با شناسایی عوامل تشدید کننده آن حجم تلفات و خسارات را در آینده کاهش دهند.

این امر مستلزم آن است که تصمیمات مدیران حوزه آب کشور از وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه و شهرسازی تا شهرداری‌ها مورد موشکافی واقع شده و سهل انگاری و تصمیمات غلط آن‌ها مورد مواخذه قرار گیرد. امروز مرجع پاسخ به تظلم خواهی سیل زدگان در استان‌های جنوبی کشور قوه محترم قضائیه است. این قوه می‌تواند با برخورد با تجاوزکنندگان به حریم رودخانه ها، متوقف کنندگان پروژه‌های لازم سدسازی و سهل انگاری‌های صورت گرفته، در تزریق روحیه مدیریت مسئولانه به جامعه مدیریتی و کاهش آلام مردم نقش بی بدیلی ایفا کند.

عدم وجود فرماندهی قدرتمند در برخورد با سیل اخیر همچون حوادث رخ داده در چند سال گذشته در سیل‌های استان گلستان، لرستان و همچنین خوزستان مجدد تصاویر پلشتی از شتابزدگی و ناهماهنگی را پدیدار کرد و مطالبه تغییرات گسترده در سازمان مدیریت بحران را برجسته کرد.

جامعه اسلامی مدیران در راستای مسئولیت ذاتی خود از مدیران کشور در خواست می‌کند با یک برنامه ریزی دقیق در جهت بازسازی کامل مناطق سیل زده و به دور از نگاه‌های مقطعی در مدت زمانی معقول، وضعیت استان‌های سیل زده را سامان داده و مناطق مستعد برای وقوع چنین حوادثی را مورد شناسایی قرار داده و اصلاح کند تا دیگر تجربیات آزموده در کشور تجربه نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار