مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : حداکثر تا مرداد برای تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات زمان داریم تا پرونده را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ثبت منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات را پرونده‌ای مشترک بین استان‌های کرمانشاه و کردستان دانست و گفت : این پرونده حداکثر تا مرداد باید کامل شود تا بتوان سازمان میراث فرهنگی کشور را قانع کرد که سهمیه ثبت جهانی ایران به اورامانات تعلق گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه گردشگری به عنوان یک رویکرد اقتصادی و فرهنگی در اورامانات از سوی مردم پذیرفته شده، گفت : گردشگری رونق منطقه را به دنبال دارد و ثبت جهانی به شتاب‌دهی به این مساله کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: اگر کمک‌ها با جدیت و به موقع از سوی سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها انجام گیرد، پرونده را به موقع برای ثبت جهانی می‌رسانیم.

وی تشکیل ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات به دستور استاندار را در راستای تسریع و تسهیل در روند تکمیل پرونده این پروژه مهم عنوان کرد و گفت: فرصت ما برای تکمیل پرونده بسیار کم و کار‌های زیادی پیش رو داریم که نیازمند یک عزم استانی است.

محمد امینیان مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص پرونده ثبت جهانی اورامانات، اظهار کرد: یونسکو سه نوع ثبت جهانی شامل طبیعی، مصنوع و منظر‌های فرهنگی تاریخی را انجام می‌دهد.

وی افزود: منظر تاریخی و فرهنگی به مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که نشان دهنده تکامل جامعه بشری در یک منطقه که یک فرهنگ خاص زندگی را شکل داده اند، است.

امینیان با بیان اینکه اورامانات عناصر فرهنگی لازم برای ثبت جهانی را دارد، تصریح کرد: برای تهیه و تکمیل پرونده نیازمند سند‌های ترسیمی، نوشتاری، تصویری و حتی شفاهی، نقشه‌ها و عکس‌های هوایی قدیمی منطقه و دسترسی به طرح‌های هادی روستایی، مطالعات آب و حتی آرشیو تصویری صدا و سیما هستیم تا بتوان مستندات لازم را جمع آوری کرد.

مدیر پایگاه اورامانات استان کرمانشاه افزود: در فاز اجرا ساماندهی ساخت و ساز‌ها و مطابقت آن‌ها با واقعیات روستاها، ساماندهی و استاندارد سازی دسترسی ها، راه‌ها و تابلو‌ها بر اساس ضوابط یونسکو در اولویت قرار دارد .

 

 

انتهای پیام/د

پرونده ثبت جهانی حداکثر تا مرداد باید کامل شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.