مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس می‌گوید: زلزله پدیده طبیعی است که هر لحظه امکان وقوعش وجود دارد، از سوی دیگر نمی‌توان آن را پیش بینی کرد، پس باید خود را برای رو به رو شدن با این پدیده آماده نگه داریم.

زلزله مهمان ناخوانده است/برای میزبانی از آن آماده باشیمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امروز ششمین سالروز زلزله شُنبه است؛ زلزله‌ای که به بزرگی ۶.۱ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۶:۲۲ سه‌شنبه بیستم فروردین ۱۳۹۲ بخش شنبه و طسوج را در شهرستان دشتی تکان داد و ۳۷ قربانی گرفت.

این زلزله بیش از هزار مصدوم داشت و خسارت‌های فراوانی به خانه‌ها، بنا‌های عمومی و تاسیسات زیربنایی وارد کرد.

مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: اگر نکات ایمنی در ساخت و ساز‌ها رعایت شده بود، تعداد تلفات و خسارت‌های این حادثه کمتر می‌شد.

دکتر شبیر اشک پور افزود: در استان بوشهر گسل‌‎هایی به درازای ۱۸۰ کیلومتر وجود دارد که زنده و فعال هستند و مرتب شاهد وقوع زلزله‌هایی در استان هستیم.

وی ادامه داد: زلزله پدیده طبیعی است که بر اثر تخلیه انرژی تجمع یافته در صفحه‌های زمین در عمق ۸ کیلومتر و بیشتر رخ می‌دهد و با توجه به رفتار پیچیده زمین در اعماق، هنوز علم نتوانسته زمان وقوع این پدیده را پیش بینی کند.

این مدرس زلزله شناسی، زلزله را مهمانی ناخوانده نامید که اگر به خانه راهش ندهی خودش در را باز می‌کند؛ بنابراین باید همیشه آماده پذیرایی از این مهمان باشیم.

اشک پور بیان کرد: این آمادگی با مقاوم سازی خانه‌ها و آموزش به مردم و متولیان مدیریت بحران به دست می‌آید.

وی از کسانی که تصمیم دارند خانه بسازند، خواست از مهندس ناظر خانه خود بخواهند که اصول مقابله با زلزله را در ساخت خانه به کار گیرد تا خانه‌ای ایمن و مقاوم داشته باشند.

مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس به کسانی که سال‌ها پیش خانه ساخته‌اند هم توصیه کرد از کارشناس یا سازنده ساختمان خود بخواهند نقاط مقاوم و ایمن خانه را به آن‌ها معرفی کند که فعالیت‌های روزمره بیشتر در آن نقاط جریان داشته باشد و هنگام وقوع زلزله به جای خروج از خانه که باعث آسیب به آن‌ها می‌شود، در نقاط امن خانه خود پناه بگیرند.

اشک پور تصریح کرد: اگر چه در سال‌های اخیر توجه به مقاوم سازی بنا‌ها بیشتر شده، اما هنوز آن طور که باید نسبت به رعایت اصول ایمنی در ساخت بنا‌ها حساسیت وجود ندارد و باید در این زمینه کار‌های بیشتری صورت گیرد.

وی درباره وقوع سونامی بر اثر زلزله در خلیج فارس هم گفت: با توجه به اینکه حجم آب در خلیج فارس زیاد نیست و تا کنون هم کانون‌های بزرگ زلزله در این آبراهه شناسایی نشده، امکان سونامی در خلیج فارس وجود ندارد. به عبارت دیگر زلزله‌هایی که در خلیج فارس رخ می‌دهد نمی‌توانند باعث هجوم شدید آب دریا به خشکی شوند.

مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس تاکید کرد که خود و همکارانش آماده‌اند با یاری سازمان‌های متولی، آموزش‌های لازم را در زمینه نکاتی که باید قبل از وقوع زلزله، هنگام زلزله و پس از آن رعایت شود، به مردم ارائه دهند تا در صورت وقوع این پدیده شاهد کمترین خسارت باشیم.

انتهای پیام/م

امکان سونامی در خلیج فارس وجود ندارد

برچسب ها: حوادث ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.