تحلیلگران از احتمال آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید میان آمریکا از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحلیلگران در گفتگو با این خبرگزاری گفتند احتمال دارد ناتوانی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید)، به شروع یک مسابقه تسلیحاتی جدید بین آمریکا با روسیه و چین منجر شود.

روز دوشنبه نهمین سالگرد امضای استارت جدید بین دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بود. معاهده استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ [سال ۱۳۸۹ هجری شمسی] به امضا رسید در ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، اما این گزینه در آن در نظر گرفته شده است که تا سال ۲۰۲۶ نیز قابل تمدید باشد.

به گفته کارشناسان، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ترامپ یا جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی بخواهند این معاهده را پس از آنکه در سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، بار دیگر تمدید کنند.

سوبراتا گوشروی، کارشناس موسسه فناوری توکیو، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه شده است، چشم انداز آینده تاریک به نظر می‌رسد.

وی روز دوشنبه گفت: با توجه به بودجه زیادی که برای برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا در ۳۰ سال آینده در نظر گرفته شده است، احتمالا شاهد شروع دوباره یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک با روسیه و چین خواهیم بود.

گوشروی تاکید کرد: اگر استارت جدید تمدید نشود، برای نخستین بار در بیش از ۵۰ سال اخیر، جهان بدون هیچگونه محدودیتی در خصوص هزاران سلاحی خواهد ماند که اکنون وجود دارد.

وی هشدار داد: عواقب تمدید نشدن معاهده استارت این خواهد بود که ما احتمالا وارد دوره‌ای از بی اعتمادی بزرگ در زمینه ثبات هسته‌ای خواهیم شد.

این کارشناس افزود: ترامپ هنوز هم فرصت دارد در صدد نجات معاهده استارت جدید برآید و تبرئه شدن از اتهام تبانی با روسیه در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، بار دیگر این آزادی عمل را به او داده است.

دن لازار، مورخ و مفسر سیاسی آمریکا نیز چشم انداز تمدید معاهده استارت جدید را تیره و تار خواند و در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، ادامه فعالیت جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ را به شدت بر این موضوع تاثیرگذار توصیف کرد. به اعتقاد وی، بولتون فردی جنگ طلب است که هیچگاه با هیچ معاهده کنترل تسلیحاتی موافق نبوده است، در نتیجه به دلیل حضور او احتمال تمدید معاهده استارت جدید ضعیف به نظر می‌رسد.

لازار این موضوع را بسیار خطرناک خواند و تاکید کرد باید به خاطر سپرد که تمدید نشدن این معاهده می‌تواند پیامد‌هایی جدی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار