به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست هم اندیشی اعضای سازمان پژوهش با اشاره به شعار سال اظهار کرد: امیدواریم این رونق تولید در سازمان و از جهت تولید محتوا محقق شود.
وی ادامه داد: کتابی به نام حقوق دانش آموزان با نگاه غربی نوشتیم و اکنون دانش آموز ما فکر میکند توجه به حقوق دانش آموز و چنین نگاههایی فقط از غرب آمده است در حالی که این خودآگاهی و خودباوری و اعتماد به نفس باید در دانش آموز ما باید شکل گیرد و نیازمند تحول اساسی هستیم که هنوز در مراحل اولیه آن قرار داریم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: امیدواریم امسال علی رغم این رجزخوانیهای دشمن سالی با برکت باشد و مشکلات ناشی از سیل هم هرچه سریعتر مدیریت شود که البته سازمان برای کمک به سیل زدگان کتاب درسی ارسال کردیم که در روحیه سیل زدگان موثر بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ۲ رکن اساسی معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی و معاونت تولید محتوا در سازمان شکل گرفته است، گفت: یک نگاه ما به علم و فناوری و نگاه دیگر ما به مدرسه است و باید همه مدارس کشور را با هم ببینیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: معلم ما باید توانمند شود و مدارس را به سمت مدرسه زندگی و مدرسه مطلوب سوق دهیم و هیچ مدرسهای نباید منتظر بخشنامه برای انجام کارها باشد بلکه باید خودش پویا باشد و خوشبختانه این تحرک و پویایی نسبت به یک دهه قبل بهتر شده است.
وی با اشاره به اینکه پزوهشگاه مطالعات نیاز جدی دستگاه تعلیم و تربیت است و این پژوهشگاه بسیار فعالتر از امروز مورد نیاز ماست، گفت: البته مدیر مدرسه باید پزوهشگر توانا باشد و تا زمانی که معلم و مربی و برنامه درسی مبتنی بر پژوهش نباشد به جایی نمیرسیم و جایگاه فخیم پژوهش مورد نیاز ماست حال اینکه این پژوهشگاه درون و بیرون باشد فرقی نمیکند، اما زمزمه جدایی پزوهشگاه از آموزش و پرورش را کاملا مخالف هستم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: استقلال پژوهشگر صرفا با جدایی محقق نمیشود و پژوهشگاه مطالعات از آن آموزش و پرورش است و نباید آن را به عنوان پژوهشگاه عادی بدانیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: در صدد تدوین نقشه راه برای اجرای کامل برنامه درسی ملی هستیم تا طرح اقدام آموزش و پرورش با همکاری نهادها شکل گیرد و در سال ۱۴۱۴ جمهوری اسلامی ایران تحول مطلوب تعلیم و تربیت شکل گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد. باید به نیازهای مغفول بیاندیشیم، این نیازهایی که غفلت کردیم برای دیروز و امروز نیست مثلا وقتی حرف تفکر و تعقل مطرح میشود این غفلت برای ۲ سال و پنج سال نیست؛ در تعلیم و تربیت باید غفلتها را شناسایی و برای آن فکری کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار کرد: وقتی کتاب درسی ما هنوز هویت ندارد کار، مهارت و فعال مورد توجه زیادی نیست باید آن را رفع کنیم؛ به عنوان مثال در کتاب فارسی اول ابتدایی مفهوم کار و عمل بسیار ضعیف است و بیشتر به مفاهیم آداب، اخلاق و ایمان را پرداخته شده است.
وی ادامه داد: حجم مهم نیست و غنا و اثربخشی مهم است معلم باید با شوق به دانش آموزان بیاموزد، شوق رشد پیدا کردن و تربیت شدن و تولید ایجاد شده باشد، اما الان رونق و انگیزه مصرف در جامعه داریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: موضوع بعدی که مغفول مانده است توجه به ایران امروز است، انقلاب ما، جهان شناسی، جهان اسلام مغفول است، در حوزه اخلاق و آداب و سبک زندگی، ارتقای تحمل دانش آموزان، کار گروهی، سواد رسانهای محدود عمل کردیم.
انتهای پیام/