مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم به تبیین علم ائمه(ع) و انبیاء(ع) و منشأ علوم آنها پرداخت و تفاوت آن با علوم بشری را توضیح داد.

خداوند در چه صورتی چشم و گوش بنده خود می‌شود؟ + صوتبه گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، استاد حسین انصاریان، در مسجد آل یاسین تهران به بحث پیرامون دانش انبیاء(ع) و ائمه(ع) و تفاوت دانش آن ها با علم دیگر افراد بشر پرداخت و بیان کرد: دانش انبیاء(ع) و ائمه طاهرین(ع) با همه دانش ها تفاوت دارد. دانش مردم عالم دائماً در حال تغییر است و همه علوم نیز این طورند که عالمان امروز مطلبی را قاطعانه می گویند، اما چند روز بعد این مطلب به صورت قاطعانه رد می شود و تا بشر در کره زمین وجود دارد، این تغییر علمی و تحول دانش نیز وجود خواهد داشت و ایستایی ندارد، اما دانش انبیاء(ع) و ائمه(ع) چون دانش اعطایی بوده، یعنی یک نعمت خاصی بوده که خداوند به آن ها عطا کرده، تا قیامت قابل تغییر نیست.

فایل صوتی


در چه صورتی خداوند چشم و گوش بنده خود می شود؟

این استاد برجسته اخلاق در ادامه افزود: در هر روزگاری که گروهی دانش واقعی ائمه(ع) را انکار کرده اند، بعد از مدتی معلوم شد که انکار آن ها درست نبوده و یا از انکار خود برگشتند یا برای آیندگان روشن شده است. جالب اینکه علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) یک چشم الهی بوده است. در روایات و حتی در کتب خیلی مهم داریم که خداوند مهربان شرایطی برای بندگی بیان فرموده که بخشی از آن در کتاب شریف اصول کافی است، اگر این شرایط عملی شود که در ائمه(ع) عملی شده، خداوند می فرماید که من چشم عبد خود می شوم و بنده من هر چه را می بیند با کمک این چشم است و هر چه می شنود نیز با کمک این گوش است و هر حرکتی هم می کند با قدرتی است که من در او قرار دادم. چنین علمی در ۱۲۴ هزار پیامبر و در دوازده امام وجود داشته است و این مطلب را بیان کرده اند که آنچه در عالم ملکوت یعنی پشت پرده این عالم است و آنچه در این عالم یعنی عالم شهود وجود دارد یک ماهیت و حقیقت است.

استاد انصاریان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم فرمود: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار». در واقع همین زمین وارد قیامت می شود، اما نه با این شکل و اینکه کیفیت و شکل و... زمین چگونه است بحث مفصلی محسوب می شود، اما این زمین عمرش در یک عالم نیست. یک عمر دیگر نیز در پشت پرده این عالم دارد که آخرت است؛ بنابراین نابودی وجود ندارد. تغییر وجود دارد، اما اینکه زمین نابود شود که برای ابد چیزی از آن باقی نماند این طور نیست؛ لذا زمین دو زندگی دارد، یکی در این دنیا با یک عمر طولانی و یکی نیز در عالم آخرت. زمین گوش، هوش، خبرگیری و حفظ خبر دارد که گوش ما نیز ذره ای از این گوش زمین است، چون خداوند ما را از این زمین آفرید و فرمود: «مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَ فِیهَا نُعِیدُکُمْ وَ مِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَى».

وی در ادامه افزود: زمین معده ای دارد که میلیارد ها بدن در این معده است که روز قیامت بیرون می ریزد. زمین دهان دارد که روز قیامت حرف می زند و خداوند در این زمینه می فرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا». لذا زمین حرف می زند و برای این آیات تأویل نیز لازم نیست. در آیات قرآن داریم که روز قیامت گوش و چشم و پوست بدن انسان با خدا حرف می زنند و در سوره یاسین آمده: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ».

این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: تمام اعمال مردم از سوی گوش و چشم مردم بیان می شود و حافظه در کل وجود انسان است. مردمی که اهل دوزخ هستند، به پوست خود اعتراض می کنند که چرا به ضرر ما حرف زدید که در این لحظه می شوند که «قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»؛ بنابراین زمین یک چهره ملکی دارد و یکی ملکوتی و شکل ملکوتی آن با اکنون فرق دارد، اما همین زمین است. تمام کهکشان ها و ستارگان و میلیارد ها گردش کنندگان در بالای سر ما نیز قیامت به شکل دیگر هستند چه اینکه فرمود: «وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ».


علم اهل بیت(ع) از جنس علوم تحصیلی نیست

وی در ادامه افزود: روایات نیز علم عینی اهل بیت(ع) هستند که از سنخ علم تحصیلی نیستند و خداوند یک چشم علمی به آن ها عنایت کرده که با آن چشم می بینند، می گویند و گفته هایشان نیز قابل تغییر نیست. لذا دانش آن ها تغییر نمی کند. شاهد هستیم که ائمه(ع) خبر هایی را از روزگاران بعد از خود داده اند. مثلاً در جلد دوم تفسیر قمی روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده است که در آنجا صحبت از دجال و... نیست، بلکه فقط ایشان دست را به حلقه در کعبه گذاشته اند و از رفتار و کردار و کسب مردان و اوضاع زنان اکنون خبر داده اند و تمام آن ها نیز محقق شده است.

خطیب توانای حوزه افزود: این روایت به این صورت است که سلمان نیز حضور دارد و هر جمله ای که پیامبر(ص) می فرماید، سلمان به پیامبر(ص) می گوید که آیا اتفاق می افتد و ایشان نیز حدود ۴۰ یا ۵۰ بار قسم می خورند به جان کسی که جانشان در دست اوست اتفاق می افتد و اتفاق هم افتاده است. وقتی که ۲۰ سال قبل داشتم این روایت را نقل می کردم، می دیدم که در مورد وضع زنان و مردان محقق شده است. علم برای ما است، اما این علم که ائمه(ع) دارند چشم است و چشمِ علم برای آنان است.

استاد انصاریان با اشاره به آیاتی از سوره یوسف بیان کرد: مثلاً حضرت یعقوب(ع) وقتی که با یقین به فرزندان خود فرمود که به دنبال یوسف بروید و با جان و دل، دنبال خوبی های پنهان یوسف(ع) بگردید، فرمود: «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ». برادران نیز گفتند که پدر ما نمی فهمد و پیر شده است. البته خود حضرت یعقوب(ع) نیز گفت که اگر نگویید من عقلم از بین رفته است. آن ها نزد خود گفتند که ۳۰ سال قبل بچه اش را به چاه انداخته ایم، اما الآن می گوید در مصر دنبال یوسف(ع) بگردید، در حالی که حضرت یعقوب(ع) از آن چشم علم خبر داد و به آن ها گفت: «إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، من از جانب خدا چیز هایی می دانم که شما نمی دانید.

وی در ادامه افزود: این علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) است که در آیات قرآن نیز اسم برده شده است. اکنون این مجموعه نور و این مجموعه که چشم خدا هستند و این مجموعه علم الله، به ما فرمودند که در قیامت دو درخت وجود دارد؛ یکی درخت طوبی و دیگری هم درخت زقوم است. درخت زقوم درختی است که ماده مایعی از خود بیرون می ریزد که در سوره مبارکه "صافات" و "واقعه" نیز در موردش گفته شده است. فرمودند این دو درخت در ملکوت هستند، اما عین این دو درخت طوبی و درخت زقوم در دنیا نیز هستند که فرمودند تمام حسنات اعم از حسنات اندیشه ای، قلبی، فکری، علمی و اخلاقی مربوط به آن درخت طوبی است و شاخه های آن در دنیا به شکل حسنات است و تمام سیئات نیز اعم از صغیر و کبیر همان شجره زقوم است که به صورت بدی ها نمایش دارد، اما سؤال اینجاست که وقتی حسنات یعنی خوبی ها در انسان در دنیا تکرار شود و در ذات انسان ریشه بگیرد و ثابت شود چه می شود و اگر بدی ها رنگ بگیرند چه خواهد شد؟


تمسک به درخت طوبی انسان را بهشتی می کند

نویسنده کتاب ارزشمند «حسنات و سیئات» افزود: یکی از حسنات دست به خیر بودن است، به ویژه اکنون که چند استان به خاک نشسته اند. در روایت فرمود: «إِنَّ السَّخَاءَ شَجِرَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى الْجَنَّةِ»، این سخاوت و کرم و جود، درختی در بهشت است و فرمود کسی که در دینا به یکی از شاخه های آن بچسبد، بین او و آن شاخه دنیایی اش تا قیامت جدایی نمی افتد و کسی که شاخه های طوبی را دارد به بهشت می رود و بخل و کار خیر نکردن نیز این گونه است که «وَ الْبُخْلُ شَجِرَةٌ فِی النَّارِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى النَّارِ»، کسی که دچار شاخه بخل دنیا است، دنیا که تمام می شود و شاخه هایی که تمام می شوند، این بخیل را به آتش می برند، چون آن درخت برای جهنم است.

وی تصریح کرد: شاخه های درخت طوبی آویخته در خانه همه مردم مؤمن است و سفارش کردند که به حسنات تمسک جویید که به بهشت بروید. ما اهل چسبیدن به شاخه های درخت مانند ربا، بی انصافی در فروختن، تهمت و غیبت که شاخه های درخت زقوم است نیز نیستیم. بنابراین اهل بیت(ع) با چشم خدایی این ها را به ما فرموده اند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: قرآن ، اهل بیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار