سردار زاهدیان اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۷ را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در اولین نشست خبری خود در سال ۹۸ اظهار کرد: سال گذشته ۱۵ شهید را در راه مبارزه با موادمخدر به نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کردیم.

وی افزود: ۶۸۵ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۷ کشف شد و به دنبال آن دستگیری مجرمان ۳ درصد افزایش داشت.

سردار زاهدیان با بیان اینکه ۲۵ هزار معتاد متجاهر در سطح کشور جمع آوری شدند، تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی معتادان متجاهر، در حال حاضر در مناطقی از جمله هرندی که وضعیت بحرانی داشتند، وضعیت مناسبی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر در سطح پایتخت جمع آوری شدند، افزود: ۶۵۰ هزار نفر نیز هم اکنون در مرکز سروش نگهداری می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: با توجه به برنامه ریزی قبلی که صورت گرفته است، ظرفیت مرکز سروش باید به ۲ هزار نفر برسد.

وی افزود: بر اساس سهمیه‌های در نظر گرفته شده از سوی ستادمبارزه با موادمخدر، به جز افراد جمع آوری شده در پایتخت، ۱۳ هزار معتاد متجاهر نیز در سراسر کشور جمع آوری شدند.

سردار زاهدیان گفت: در سال گذشته شاهد افزایش تولید ماده مخدر شیشه در افغانستان بودیم و این موضوع باعث شد که محموله‌های سنگینی را در شرق کشور کشف کنیم، به عنوان مثال ۴۲۰ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در زابل کشف شد.

وی افزود: این اقدام افغانستان باعث کاهش قیمت شیشه شد که ما هم مطابق آن برخورد‌های خود را افزایش دادیم و کشفیات ما در این حوزه نیز ۲ برابر افزایش یافت.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: در سال تحصیلی جاری حضور پلیس در ۲ هزار مدرسه مناطق پر خطر در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت و در این راستا توانستیم ۳ تن موادمخدر را از محیط‌ها کشف کنیم، البته افرادی که در این زمینه دستگیر شدند هیچکدام دانش آموز نبودند.

وی با بیان اینکه هر منطقه‌ای شرایط خاص خود را داراست، افزود: به عنوان مثال محله هرندی ویژگی‌های خاصی دارد که با ویژگی‌های میدان تجریش متفاوت است، لذا متناسب با وضعیت محله‌ها نحوه رفتار خود را تنظیم کردیم.

سردار زاهدیان گفت: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در کل کشور در اطراف مدارس دستگیر شدند.

وی با اعلام تشکر از دادستانی تهران و دادسرای مبارزه با موادمخدر تهران گفت: با حضور سردار مومنی امر مبارزه با موادمخدر سرعت پیدا کرد و با هماهنگی‌های به وجود آمده توانستیم فعالیت‌های خود را پیش ببریم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده اوج مصرف موادمخدر در جوانان مربوط به سنین ۱۹ تا ۲۵ سالگی است.

وی افزود: رسانه‌ها در جامعه ما رسالت ویژه‌ای دارند، کلیپ‌های آگاه سازی را ما تولید کردیم و قصد داریم این کلیپ‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

سردار زاهدیان در خصوص انتشار شایعه دستگیری خود و رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ، گفت: اقدامات ما آنقدر جامع و پویا بود که برخی‌ها از روی حسادت قصد داشتند چهره نامناسبی را از پلیس به تصویر بکشند، بنده و سرهنگ بخشنده در طول نوروز ۹۸ در ماموریت بودیم و این نشان می‌دهد که این خبر کذب محض است.

وی با بیان اینکه کشفیات ما در جهان مثال زدنی است، افزود: با توجه به اینکه میزان تولید موادمخدر در کشور افغانستان ۹ هزار تن بود، اما کل کشفیات آن‌ها فقط ۲۰۰ تن بوده است، در حالی که میزان کشفیات ایران ۹ هزار و ۹۰ تن موادمخدر بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا بیان کرد: حدود یک سال و نیم است که مرکز مبارزه با موادمخدر در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز و شبکه‌های مختلفی را در رابطه با توزیع و خرید و فروش تجهیزات کشت موادمخدر شناسایی کرده است که در این راستا بالغ بر ۷۰ گروه شناسایی و ۳۴ نفر هم دستگیر شدند که بیشتر این افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشتند.

وی با بیان اینکه سعی داریم تا یک پلیس دانش محور باشیم و بر اساس تجهیزات روز کار خود را دنبال کنیم، افزود: باید برخی از تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور تهیه شوند که برای تأمین برخی از دستگاه‌ها در تحریم هستیم و بخشی از تجهیزات را هم از طریق واسطه‌ها تأمین می‌کنیم و تولیدات داخلی نیز در اختیار ماموران ما قرار دارد.

سردار زاهدیان گفت: با توجه به اقدامات و تجهیز امکانات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش جراحت و شهادت داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از آغاز سال ۹۸ تا به امروز بیش از ۳۲ تن موادمخدر کشف شد که بیش از ۷۰ درصد این کشفیات حاصل فعالیت‌های اطلاعاتی بوده است و هدف ما تمرکز و رصد اطلاعاتی در شرق کشور است که ۷۲ درصد کشفیات ما مربوط به شرق کشور می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: در سال ۹۷ بیشترین کشفیات ما مربوط به استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان بودند که به عنوان مثال ۸ تن مواد در استان هرمزگان کشف شد.

وی افزود: به عنوان مثال  در سال گذشته محموله یک تن و ۱۲۰ کیلوگرمی مورفین در استان خراسان جنوبی کشف شد که اعضای آن ۷ نفر بودند و همه دستگیر شدند، همچنین باند قورباغه مکران در استان سیستان و بلوچستان منهدم شد.

سردار زاهدیان گفت: افسران رابط ما در افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه مستقر هستند و مرکز JPC در تهران دایر است تا کار تبادلات اطلاعات و اسامی قاچاقچیان انجام شود و این افراد در زمینه بین‌المللی نیز مورد رصد ما هستند.

وی با اشاره به کشف یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر از شهرستان ساوه در استان اراک طی یک روز گذشته افزود: طی دو روز گذشته  یک محموله یک تن و ۲۰۰ کیلوگرمی تریاک جاسازی شده در محموله سیب زمینی که از پاکستان وارد کشور شده بود و قاچاقچیان قصد جابجایی آن را از ایران داشتند کشف شد، همچنین یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر در استان سیستان و بلوچستان کشف شد و در مجموع ۳۲ تن موادمخدر کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: علاوه بر انجام اقدامات سلبی، در حال گسترش اقدامات ایجابی نیز هستیم که در این راستا حدود یک‌میلیون آموزش چهره به چهره در سال گذشته صورت گرفت، در سال جاری در راستای ایجاد نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا به شهروندان آموزش داده شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما در اولویت ماست.

سردار زاهدیان گفت: سالیانه ۱۰ میلیارد پول رایج کشور در زمینه موادمخدر در حال دود شدن است و این یک پیامد بدی را به دنبال دارد و باید در بحث اعتیاد اقدامات مناسبی صورت گیرد.

وی افزود: سلامت جامعه و امنیت مردم برای ما اهمیت دارد و به دلیل رسالتی که برای تحقق تأمین امنیت و رسالت مردم داریم برنامه‌های خود را باید به سمتی ببریم‌که تولید معتاد نداشته باشیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا خاطرنشان کرد: در ۲ هزار مدرسه‌ای که ما در کشور مورد رصد قرار دادیم به مراکز استان‌ها تاکید کردیم تا در کنترل افرادی که قصد ورود به عرصه اعتیاد را دارند نهایت تلاش خود را انجام دهند که بسیار این امر به ما کمک کرده است تا از گسترش اعتیاد در جامعه جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار