رئیس دانشگاه بیرجند گفت: اگر دانشگاه کارآفرین و حلال مشکلات باشد مطمئناً در راستای «رونق تولید» گام برداشته است.

تبدیل انبارهای بلا استفاده دانشگاه به مراکز نوآوری به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ خامسان رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه رونق اقتصادی و رونق تولید به چند عامل بستگی دارد، گفت: در وهله اول بایستی در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها از لحاظ فرهنگی روحیه تولید و کارآفرینی را بهبود بخشیم.

وی افزود اگر بتوانیم نسلی را که دنبال مهارت و کارآفرینی باشد را تربیت کنیم موفق خواهیم بود.

خامسان با بیان اینکه دانشجو باید به دنبال کار و تولید باشد، ادامه داد: برای تحقق این امر باید به مسئله فرهنگ و آموزش توجه شود.

 رئیس دانشگاه بیرجند سرمایه‌گذاری مناسب را یکی از عوامل مهم در رونق تولید دانست و گفت: در راستای رونق تولید برای ایجاد اشتغال و مکانیسم درست برای فروش محصولات در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: نسلی که قرار است وارد بازار شود باید تقویت شود و آموزش مهارت‌ها درست صورت گیرد چراکه در این صورت خواهد بود که به افزایش تولید و رونق آن کمک خواهد کرد.

خامسان اظهار کرد: در گذشته نسل آموزش‌محور و پژوهش‌محور وجود داشت اما اکنون دانشگاه به سمت تغییر به نسل سوم و چهارم به معنای تربیت نسل کارآفرین و نسلی که مشکلات جامعه را حل کند، است.

 رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه بحث ساماندهی دانشگاه‌ها که به‌جای تعداد رشته‌ها تمرکز بر رشته‌ها و افزایش کیفیت باشد مطرح است، گفت: تغییرات در سرفصل‌ها باید صورت گیرد و سیاست‌گذاری نیز در این راستا حرکت می‌کند اما مقاومت‌هایی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: تعدد دانشگاه و تعدد رشته‌ها در مؤسسات خصوصی ضربه وارد می‌کند درحالی‌که باید دانشگاه قوی و کیفی باشد و در همین راستا وزارت علوم نیز سیاست‌هایی را دنبال می‌کند تا در راستای کیفی سازی دانشگاه‌ها باشد.

خامسان با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند جزو ۱۰ دانشگاه رده دوم کشور است،افزود: دانشگاه بیرجند از منظرهای مختلف حرفه‌ای زیادی برای گفتن دارد.

 رئیس دانشگاه بیرجندادامه داد: سهم دانشگاه بیرجند از اعتبارات طرح توازن صفر بوده است و به دانشگاه توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه استان ما یک استان معدنی با اساتید و پتانسیل‌های بسیار خوبی است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و آنالیز معادن به خارج استان می‌رود درحالی‌که این موارد می‌تواند داخل استان انجام شود.

خامسان عنوان داشت: یکی از اقدامات دانشگاه بیرجند این بوده که نزدیک به دو هزار مترمربع از انبارهای بلااستفاده تبدیل به مراکز نوآوری، شتاب‌دهی، مراکز مهارت‌آموزی و اشتغال شود که تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و دانشجویان خواهند توانست ایده‌های خود را به تولید برسانند.

 رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: دانشگاه وظیفه خود را انجام می‌دهد اما نیاز به کمک دارد و با توجه به اهمیت آموزش عالی به‌عنوان محور توسعه باید به آن توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند جمعیت جوان را در داخل استان حفظ کند، اضافه کرد: کم‌توجه‌ی به این مسائل باعث کاهش جمعیت جوان می‌شود درحالی‌که با حمایت و توجه مسئولین می‌توانیم این جمعیت را در داخل استان نگه داریم.

خامسان یادآور شد: امیدواریم در سال ۹۸ توجه ویژه‌ای از سوی مسؤولین بر روی این مسائل صورت گیرد.

منبع فارس

انتهای پیام / ط آ

گام بلند دانشگاه در راستای رونق تولید

برچسب ها: دانشگاه ، رونق تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار