اعضای پارلمان فرانسه قانون مالیاتی تازه‌ای برای غول‌های دیجیتالی مانند فیس‌بوک و اپل تصویب کردند که این امر موجب خشم آمریکا شد.

خشم آمریکا از تصویب طرح مالیاتی تازه‌ای در پارلمان فرانسه علیه فیس‌بوک و اپلبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران فرانسه روز گذشته (دوشنبه) قوانین مالیاتی تازه‌ای برای غول‌های دیجیتالی مانند فیس‌بوک و اپل تصویب کردند. این امر، موجب خشم آمریکا شد. 

این طرح با ۵۵ رای موافق و چهار رای مخالف و پنج رای ممتنع در مجلس ملی فرانسه تصویب شد. قرار است این در مرحله بعدی در مجلس سنا نیز به رای گیری گذاشته شود تا تبدیل به قانون شود. این طرح که «گافا» نامیده می‌شود از عنوان شرکت‌های گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل گرفته شده است.

این طرح پس از آن مطرح شده که نارضایتی‌های عمومی در این کشور بالا گرفته است و بیشتر مردم آن بر این باورند که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها جهان کمترین مالیات را می‌پردازند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، در جلسه مجلس پیش از رای گیری گفت: «فرانسه مفتخر است پیشگام چنین حرکت‌هایی باشد. این پیش‌نویس یک گام به سوی مالیات عادلانه و کارآمد برای قرن ۲۱ است».

آمریکا از فرانسه خواسته این طرح را لغو کند و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داده است این طرح هم به شرکت‌های آمریکایی و هم به شهروندان فرانسوی که از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند، آسیب خواهد زد.

در پاسخ به انتقاد آمریکا، لومر اظهار داشت فرانسه «مصمم است» بر این قانون پافشاری کند و در مسائل مالی «مقتدر» خواهد بود. او در ادامه افزود این «قابل پذیرش نیست» که غول‌ها دیجیتال سود قابل توجهی از داده‌های کاربران به دست آورند به این ترتیب «سود در فرانسه تولید و مالیات‌ها در خارج گرفته می‌شود». اما لومر در ادامه تاکید کرد «یک راه حل خوب در دراز مدت، یک راه حل چند جانبه خواهد بود».

ماه گذشته، فرانسه از پیش‌نویس قانونی رونمایی کرد که بر اساس آن برای تبلیغات دیجیتال، فروش اطلاعات شخصی و دیگر درآمد‌های شرکت‌های تکنولوژی که بیش از ۷۵۰ میلیون یورو (۸۴۰ میلیون دلار) در سال از سراسر جهان کسب می‌شود، سه درصد مالیات گرفته شود.

پس از آنکه تلاش‌ها در سطح اتحادیه اروپا برای به تصویب رساندن چنین قانونی به دلیل استقبال بالای کشور‌های که مالیات پایین‌تری دارند از شرکت‌های فن‌آوری مانند ایرلند شکست خورد، فرانسه در تلاش است این قانون را در سطح ملی به تصویب برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار