نومحافظه‌کاران کاخ سفید به بهانه خرید اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه می‌کوشند آنکارا را تحت فشار قرار دهند و شرایط را برای غارت منابع انرژی بوسیله اسرائیل فراهم کنند.

آناتولی: ­آیا ناتو را اس-۴۰۰ ترکیه تهدید می‌کند یا نومحافظه‌کاران حاکم بر کاخ سفید؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی در مقاله‌ای با عنوان «آیا ناتو را اس ۴۰۰ ترکیه تهدید می‌کند یا نومحافظه کاران حاکم بر کاخ سفید؟» نوشت: در نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو در واشنگتن مسئله هواپیما‌های اف ۳۵ از روند به روز رسانی و مدرنیزاسیون نیروی هوایی کشور‌های ناتو فراتر رفت و به ابزار اعمال فشار علیه ترکیه و کشور‌های اروپایی عضو این اتحاد نظامی تبدیل شد. آمریکا به نیاز ترکیه برای تجهیز پدافند هوایی و موشکی اهمیتی قایل نشد و با خودداری از انتقال سامانه موشکی به ترکیه در نهایت موجب شد آنکارا به خرید اس ۴۰۰ ساخت روسیه اقدام کند و اکنون آنکارا تحت فشار و تهدیدات واشنگتن قرار گرفته است و آمریکا نیز غیرعقلایی می‌خواهد ترکیه را از طرح تولید اف ۳۵ اخراج کند.

از نظر آمریکا ترکیه با خرید اس ۴۰۰ به متحد غیرقابل اعتمادی تبدیل می‌شود و امنیت ناتو را به خطر خواهد انداخت. آمریکا مدعی است خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه موجب می‌شود رمز‌های هواپیما‌های اف ۳۵ بوسیله روسیه کشف و خنثی شود. آیا این احساس هراس واقعی است؟ آیا اقدام خلاف حقوق بین الملل در به رسمیت شناختن الحاق تپه‌های جولان به تل‌آویو، اعلان قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، واگذاری منابع انرژی گاز طبیعی و نفت به قبرس یونانی نشین جنوب، یونان، اسرائیل و مصر و شانتاژ طرح تولید اف ۳۵، حلقه‌های زنجیر طراحی شده استراتژیک باند اوانجلیست و نئوکن حاکم بر تیم امنیت ملی کاخ سفید در روند تعیین سیاست خارجی آمریکاست؟

کسانی که مدعی اند خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه امنیت ناتو را متزلزل می‌کند و آنکارا به منبع تهدید تبدیل خواهد شد چرا از خرید تسلیحات روسیه توسط سایر کشور‌های ناتو چشم پوشی کرده اند؟ 

در ادامه این مطلب آمده است: برای یافتن پاسخ به سوال فوق باید سخنان فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه را در اجلاس ناتو در واشنگتن یادآور شویم. ترامپ بعد انتخاب به ریاست جمهوری تاکنون ناتو را به ابزار شانتاژ در سیاست انرژی و امور دفاعی علیه اروپا مورد استفاده قرار داده است.

فلورنس پارلی وابستگی دفاعی و نظامی اروپا به آمریکا را با آمار این چنین افشا کرد: ۷۱ درصد هواپیما‌ها و پرنده‌های غیرنظامی، ۷۲ درصد بالگردهای تهاجمی، ۸۱ درصد هواپیما‌های لجستیک استراتژیک، ۹۱ درصد هواپیما‌های سوخت رسان، ۹۲ درصد پرنده‌های (پهپاد) مسلح و غیرمسلح و ۱۰۰ درصد سامانه‌های هشداردهنده موشک‌های استراتژیک بالیستیکِ در اختیار کشور‌های اروپایی ساخت آمریکاست و اگر کشور‌های اروپایی می‌خواهند بر پای خود بایستند باید اقدام کنند.

وزیر دفاع فرانسه افزود: علیرغم وابستگی شدید اروپا به آمریکا در بخش صنایع نظامی و دفاعی، واشنگتن کشور‌های اروپایی را برای خرید سلاح‌های آمریکایی تحت فشار شدید قرار داده است. مشروط کردن همبستگی ناتو به خرید تسلیحات آمریکایی نگران کننده است. اتحاد ناتو باید غیرمشروط باشد؛ در غیر این صورت، اتحادی هم وجود نخواهد داشت. اتحاد و همبستگی ناتو، متکی بر بند پنجم پیمان ناتو است؛ نه بند خرید اف ۳۵. آمریکا طرح تولید اف ۳۵ را به سلاحی علیه متحدان خود تبدیل کرده است.

فرانسه در بخش صنایع دفاعی، علیه اقدامات سرکوبگرایانه آمریکا از خود واکنش نشان داد و آلمان نیز با امضاء قرارداد «جریان شمالی دو یا همان خط لوله گاز طبیعی نورد استریم دو» با روسیه مورد هدف آمریکا قرار گرفت. آمریکا برای پیشگیری از اجرای طرح «نورد استریم دو» تلاش می‌کند توسط سفیرش در برلین، جناح راست آلمان را سازماندهی و دولت آنگلا مرکل را سرنگون کند.

بنابر این مطلب، ترکیه باید بیش از آمریکا نگران وابستگی شدید هواپیمای جنگی به واشنگتن باشد و در خود شک و تردید احساس کند. آمریکا قبل از اجلاس وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو درباره تحویل اف ۳۵ به ترکیه، هیاهو به راه انداخت و برای پیشگیری از تحویل اف ۳۵ به ترکیه، دو سناتور جمهوری خواه و دو سناتور دموکرات، یک لایحه قانونی برای پیشگیری از تحویل اف ۳۵ به ترکیه تدوین و برای تصویب ارائه کردند. بعد از این تهدیدات، محافل سیاسی آمریکا ادعا کردند ارسال تجهیزات لازم برای استقرار اف ۳۵ در پایگاه هوایی مالاتیا و آموزش خلبانان و پرسنل فنی ترکیه‌ای در پایگاه‌های هوایی فلوریدا، آریزونا و تگزاس نیز متوقف شده است. همچنین گفته شد شرکت‌های ترکیه‌ای که تولید بخشی از قسمت‌های اف ۳۵ را برعهده دارند از دور خارج شده اند، اما وزارت دفاع آمریکا و منابع نظامی این کشور ادعا‌ها و اخبار مزبور را تکذیب کردند. حکومت آمریکا برای منصرف کردن ترکیه از خرید اس ۴۰۰ به تهدیدات خود ادامه می‌دهد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اجلاس ناتو در واشنگتن سخنرانی کرد و بُعد جدیدی را گشود. چاووش اوغلو تاکید کرد کشور‌های متحد ناتو به نیاز‌های دفاعی ترکیه پاسخ ندادند و اعضای ناتو به همکاری تجاری و اقتصادی خود با روسیه ادامه می‌دهند و اعمال فشار بر ترکیه به علت همکاری و روابط با روسیه، اقدامی قابل قبول نیست و نباید ترکیه را وادار کنند که یکی از گزینه‌های روابط با روسیه یا غرب را انتخاب کند.

مایک پنس، معاون ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به چاووش اوغلو تهدید کرد و گفت: اگر ترکیه اس ۴۰۰ را خریداری کند از طرح تولید اف ۳۵ اخراج خواهد شد و قدرت دفاعی آنکارا کاهش خواهد یافت و علاوه بر آن، ترکیه از دریافت اف ۳۵ و مشارکت در تولید این هواپیما نیز محروم خواهد شد و شرکت‌های این کشور نیز متضرر خواهند شد.

لازم به ذکر است مایک پنس یکی از چهره‌های پیشتاز باند اوانجلیک و نئوکن حاکم بر کاخ سفید و یکی از مقامات اصلی حامی مشروعیت بخشی به اشغال سرزمین‌های فلسطین و سوریه توسط اسرائیل بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است. 

هیچکدام از کشور‌های عضو ناتو به غیر از آمریکا مدعی تهدیدات سامانه اس ۴۰۰ ترکیه علیه اف ۳۵ نیستند. آمریکا درباره ترکیه و یونان بر سر استفاده از سلاح‌های ساخت روسیه سیاست دوگانه‌ای را دنبال می‌کند. ترکیه با سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای اف ۳۵ در مقابل اسرائیل که خریدار ۵۰ فروند هواپیمای اف ۳۵ است از برتری هوایی برخوردار خواهد شد. مصر، یونان و قبرس جنوبی تحت حمایت آمریکا مشغول تقسیم منابع انرژی در دریای مدیترانه شرقی هستند و چون خریدار اف ۳۵ نیستند خود را در معرض تهدیدات ترکیه می‌دانند.

گروه اوانجلیک-نئوکن حاکم بر آمریکا نسبت به خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه بهانه جویی و تلاش می‌کند شرایط حفظ امنیت غارت منابع انرژی دریای مدیترانه شرقی توسط اسرائیل، مصر، یونان و قبرس جنوبیِ تحت حمایت خود را تامین کند. ترکیه در صورت محرومیت از دریافت اف ۳۵ گزینه دیگری برای تامین هواپیما‌های نسل پنجم در اختیار دارد. اما ناتو اسیر بازی‌ها و خیالات باند اوانجلیک-نئوکن، گزینه دیگری بجای ترکیه در اختیار ندارد. عمر و قدرت باند مجهول حاکم بر کاخ سفید نیز برای به انحراف کشیدن ترکیه دارای موقعیت ژئوپلیتیک از روند سیاست خارجی اجرایی چند جانبه نیز کفاف نخواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۲:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
شیطان بزرگ فقط فقط امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۱۰:۵۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
وقتشه ایران از این وضعیت و دانش حداقلی شرکتهای ترکیه ای در این زمینه با تولید یک هواپیمای جنگنده واحد در مرز دو کشور بدون حضور جاسوسان کشور آمریکا و اسرائیل به صورت مخفیانه طرحی را کلید بزند که می تواند با حضور روسیه و چین و کشورهای تحریم شده یک گروه ویژه نظامی علیه ناتو باشد
اینجاست باید دید وزارت امور خارجه و امنیت ملی و وزارت دفاع کشور چگونه می توانند در کنار تولیدات خودشان اطلاعات ارزشمندی را با همین روشها به راحتی به دست بیاورند. قطعا ترکیه خواهان تولیدات نظامی بیشتری برای خودش است تا خرید و مشارکتدر ساخت و این حضور در بخش تولید هم یکی از این دلایل است پس چرا ما از این وضعیت موجود و حمایتهای تمام قدمان از کودتاهای علیه دولت فعلی ترکیه استفاده درست را نبریم و با این روش پایگاه های خطرناک و حساس آمریکا را باعث نشویم از ترکیه خارج کنند قطعا روسیه و چین و سایر کشورهایی که مورد هجوم آمریکا قرار گرفته اند نیز در این طرح های نظامی مشارکت فکر مالی و عملی خواهند داشت .
کافیست زا زمان موجود بهره درست بگیریم و یک سازمان واحد نظامی کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و ناتو و اروپا بر علیه ناتو و کشورهای عضو آن که تقریبا به تهدیدی بر علیه سایر کشورها دارند می شوند و آلت دست آمریکا و صهیونیست هستند باشیم
امیدواریم این موارد مورد توجه مسولان کشور قرار گیرد
یا علی مدد
آخرین اخبار