معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برآورد اولیه از میزان خسارت‌های وارد شده به راه‌های روستایی به ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید.

خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی سیل به راه‌های اصلی/ راه ارتباطی ۲۰۰ روستا همچنان قطع استعبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خسارت‌های بسیار زیادی به تمام راه‌های ارتباطی در منطقه سیل زده لرستان وارد شده است، گفت: از ابتدای سیل تا امروز راه ارتباطی ۸۱۶ روستا با مراکز استان‌ها به صورت کامل قطع شده بود که با همکاری تمام نیرو‌های امدادی و دستگاه‌های سنگین توانستیم راه ارتباطی ۶۰۰ روستا را به صورت موقت و دایمی برقرار کنیم.

راه ارتباطی ۶۰۰ روستا برقرار شد

وی تأکید کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی ۲۰۰ روستا قطع است و به دلیل آنکه احتمال رانش و ریزش زمین وجود دارد همکاران راهداری در تلاش هستند که بتوانند راه‌های ارتباطی این مناطق را برقرار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تمام نیرو‌های راهداری از تمام استان‌ها به این مناطق اعزام شده‌اند و هم‌اکنون ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در تمام استان‌های سیل زده در تلاش هستند که بتوانند راه ارتباطی برای عبور دستگاه‌ها، ماشین آلات و همچنین نیرو‌های کمکی بازگشایی کنند.

حسن‌نیا با اشاره به اینکه متأسفانه سیل به محور‌های اصلی و فرعی خسارت‌های بسیار زیادی وارد کرده و تمام پل‌ها و راه‌های ارتباطی را به صورت کامل تخریب کرده است، گفت: پل‌های بسیار بزرگی بین ۲۰ تا ۵۰ متری بر اثر سیل تخریب شده و همین موضوع امدادرسانی و ایجاد راه را دشوار کرده است.

وی بیان کرد: با همکاری و هماهنگی ارتش و سپاه پل‌های موقت فلزی را برای این مناطق نصب کرده‌ایم تا امدادرسانی انجام شود و همزمان با فروکش کردن سیلاب و پایین آمدن سیلاب راه‌های ارتباطی را در روستا‌ها برقرار می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا پایان هفته، راه جایگزینی را باز خواهیم کرد و با ایجاد راه‌های ارتباطی جدید ورود دستگاه‌های امدادرسان افزایش می‌یابد.

سطح آب در آق‌قلا کاهش یافت

حسن‌نیا به شرایط استان گلستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز سطح آب در آق‌قلا پایین آمده و تنها در قسمت شمالی برخی محلات مقداری آب باقی مانده که به زودی تخلیه می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه مسیر‌های موجود در کنار جاده‌ها را از بین رفته، اما با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و وارد کردن یک دستگاه لایروب آب‌های موجود در گرگان‌رود و گمیشان هم تخلیه شد.

وضعیت در استان خوزستان هنوز بحرانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی به وضعیت استان خوزستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه سطح آب در این منطقه بسیار بالا است و تعداد زیادی از راه‌های اصلی و فرعی زیر آب رفته و ارتباط به صورت کامل قطع شده است، اما به محض پایین آمدن سطح آب امدادرسانی را آغاز خواهیم کرد.

حسن‌نیا در ادامه به وضعیت استان ایلام اشاره کرد و گفت: در این منطقه چند راه ارتباطی مسدود شده بود که خوشبختانه با همکاری نیرو‌های راهداری برخی مسیر‌ها بازگشایی شده است.

وی درباره وضعیت استان چهارمحال و بختیاری گفت: راه‌های ارتباطی در این منطقه باز شده و در کهگیلویه و بویر احمد مشکل خاصی برای تردد خودرو‌ها وجود ندارد، اما با تلاش تمام نیرو‌های راهداری سعی می‌کنیم راه‌های ارتباطی را بازگشایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره استان مازندران گفت: متأسفانه سیل خسارت‌های بسیار زیادی به تمام راه‌های ارتباطی در این منطقه وارد کرده بود، اما با همکاری نیرو‌های راهداری راه مسدودی در این منطقه وجود ندارد.

حسن‌نیا درباره برآورد خسارت‌های وارد شده به استان‌های سیل زده گفت: اطلاعات را از چندین استان سیل زده دریافت کرده‌ایم و هم‌اکنون برآورد اولیه انجام شده و کارشناسان در حال ارزیابی از تمام استان‌ها و مناطق با دقت بیشتری هستند.

خسارت‌های اولیه لرستان به یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید

وی گفت: برآورد اولیه خسارت‌های وارد شده به راه‌های اصلی و فرعی در استان لرستان به یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده و در این منطقه تمام راه‌های ارتباطی و ابنیه‌های فنی دچار خسارت‌های بسیار سنگینی شده‌اند، به طوری که شانه‌ها و دیوار‌های حائل در مناطق کوهستانی تخریب شده و ۲۰۰ دستگاه پل به صورت کامل از بین رفته است.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: ۳۰ دستگاه از پل‌های تخریب شده ارتفاعشان بیش از ۲۰ متر بوده که به صورت کامل تخریب شده و هزینه‌های بسیار سنگینی را به بر جای گذاشته است.

حسن‌نیا تصریح کرد: خسارت‌های اولیه به راه‌های اصلی در استان مازندران ۲۵۵ میلیارد تومان، گلستان ۲۶۷ میلیارد تومان، ایلام ۲۰۰ میلیارد تومان، خوزستان ۲۵۰ میلیارد تومان  برآورد شده و در مجموع به ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محل تأمین اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و بعید است که ظرف یک سال بتوانیم چنین خسارت‌های سنگین و بالایی را تأمین کنیم، بنابراین بازسازی و مقاوم سازی این راه‌ها و همچنین تأمین منابع آن حداقل ۲ سال زمان نیاز دارد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در این زمینه به گونه‌ای عمل کند که تا ۲ سال آینده بتوانیم بخشی از مسیر‌های اصلی تخریب شده را ترمیم و بازسازی کنیم.

انتهای پیام/

 سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار خسارت‌های وارده شده به مناطق سیل زده را تعیین می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار