نمايش هاي پذيرفته نشده و داراي قابليت هاي اجرايي و كيفيت در طول جشنواره يا پس از آن در يك سالن مشخص به مدت 10 شب اجراي عمومي شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر

باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل نشست دبير سي امين جشنواره تئاتر فجر با كارگردانان آثار پذيرفته نشده جشنواره در جمع كانون كارگردانان خانه تئاتر كه عصر روز گذشته در اين محل برگزار شد رحمت اميني در خصوص اين نمايش ها و علل پذيرفته نشدن آن ها گفت: به طور حتم آثاري كه در جشنواره تئاتر فجر پذيرفته نشده اند دليل بر ضعف آن ها و كيفيت پائين نبوده است.

وي افزود: بايد گفت اين آثار رد نشده اند بلكه نتوانستند در مكانيزم مورد نظر جشنواره قرار بگيرند.

اميني تصريح كرد: به طور مثال نمايش هاي رد شده در بخش تجربه هاي نو، به دليل طرح ها و ايده هاي جديد و گاه غيرقابل اجرا به صورت نمايي و يا آماده نشدن آن ها بوده است.

وي در خصوص 9 اثر پذيرفته شده در بخش چشم انداز و تناقض با اعلام 12 اثر در اين بخش افزود: ما 12 اثر را براي اين بخش در نظر گرفته بوديم اما طبق نظر هيئت انتخاب تنها 9 اثر واجد اين شرايط بودند و 3 اثر ديگر به دليل اينكه قطعيت اجراي عمومي برايشان وجود نداشت به عنوان مهمان در نظر گرفته شدند.

دبير سي امين جشنواره تئاتر فجر با اعلام اينكه شوراي انتخاب تئاتر شهر در ايام جشنواره از آثار ديدن مي كنند، بيان داشت: من مسئله ديدن نمايش ها از سوي شوراي انتخاب را از 2 ماه پيش مطرح كردم و اين مسئله تنها مختص تئاتر شهر نيست به طور حتم هر اثري كه لايق باشد مورد حمايت مركز قرار خواهد گرفت.

اميني ادامه داد: 3 اثري كه در بخش چشم انداز به عنوان مهمان شناخته نشدند شايد در اين مدت زمان باقيمانده تا شروع جشنواره با تمرين هاي مكرر تغيير كنند و شرايطشان متفاوت شود.

وي با بيان اينكه روند و علمكرد فراخوان اين دوره با ايرادات اساسي روبروست اظهار داشت: من با فرصت كمي كه داشتم نمي‌توانستم فراخوان قبلي كه منشتر شده بود را تغيير دهم اما براساس تجربيات و اتفاقات اين چند ماه حاضرم كه پيشنهاداتي را براي فراخوان دوره سي و يكم ارائه دهم.

اميني در رابطه با پيشنهاد كانون كارگردانان مبني بر اجراي عمومي نمايش هاي پذيرفته نشده به مدت 10 شب پس از جشنواره در يك سالن مشخص عنوان كرد: ما به اين مسئله فكر كرديم اما مشكلات زيادي در خصوص تحقق اين امر وجود دارد. مسئله اصلي سالن است؛ زيرا پس از برگزاري جشنواره سالن ها در اختيار گروه هاي نمايشي قرار گرفته و جدول اجراها بسته شده است و مسئله بعدي تخصيص بودجه است. زيرا نمي‌ توان بدون پرداخت بودجه انتظار اجرا از گروه ها داشت.

وي با اشاره به اين كه در نگارش فراخوان تمامي جشنواره ها به خصوص فجر بايد دقت و تامل كرد، گفت: جشنواره هاي مختلف و مهمتر از همه فجر بايد آسيب شناسي درست شود و طبق آن فراخوان را ارائه كنيم به نظرم اين مسئله بسيار مهم است.

حسين كياني رئيس انجمن كانون كارگردانان خانه تئاتر با اشاره به اين كه بهتر است شرايطي فراهم شود تا نمايش هاي پذيرفته نشده در جشنواره پس از جشنواره به مدت 10 روز اجراي عمومي شوند، تصريح كرد: برخي از نمايش هايي كه در جشنواره پذيرفته نشدند اما قابليت اجرا دارند بايد شرايطي فراهم شود كه بتوانند اثر خود را ارائه دهند و اين مي‌تواند اتفاق مباركي باشد.

وي در خصوص عملكرد هيئت هاي بازييني در بخش هاي مختلف جشنواره اظهار داشت: هيئت بازبيني اگر نمايش را مشروط و يا رد مي‌كند بايد كارگردان را اقناع كند و اين مسئله بسيار مهم و ضروري است.

احمد ايراني خواه كارگردان تئاتر كه از پذيرفته نشدگان جشنواره است با اعلام شكايت از نوع بازبيني و معيارهاي انتخاب بيان داشت: متاسفانه قواعد جشنواره هر ساله بازي هايي دارد كه ما آن ها را پذيرفته ايم اما اگر براي بخش چشم انداز 12 اثر در نظر گرفته شده نبايد 9 اثر اعلام مي شده است.

وي افزود: آثاري كه از نظر كيفي مطلوب نبود بايد رد مي شده و در اين اعتراضي نيست اما در معيارها و سخنان دبير جشنواره نسبت به اين انتخاب ها و نوع آن تناقض هاي زيادي وجود دارد.

ايراني خواه بيان داشت: به هيچ وجه نمي‌خواهم كسي براي من و گروهم دلسوزي كند اما متوجه چگونگي اولويت بندي آثار نشدم و به نظرم اين كم لطفي بوده است.

افشين هاشمي نيز كه يكي از كارگردانان حاضر در اين جلسه بود و به اين موضوع اعتراض داشت، گفت: هنر نمايشي اگر مشروط و يا رد مي شود بايد در اين جلسه يا جلسات ديگر جزئيات و دلايل آن مطرح شود اگر هر قانوني براي اين مسئله وجود دارد ما بايد به طور كامل از آن مطلع باشيم.

وي اظهار داشت: توضيح و بيان قانون ها در خصوص دلايل رد و مشروط شدن نمايش نبايد با ملايمت باشد و بايد تعارف ها را در اين زمينه كنار بگذاريم.

هاشمي تصريح كرد: بيان جزئيات در خصوص مميزي ها بايد متقن و واضح باشد و اگر قرار باشد روي يك كاغذ پاره نوشته شود بهتر از نبودن و نگفتن آن است.

اين بازيگر كارگردان بيان داشت: وقتي من متني را به جشنواره ارائه مي‌دهم و وارد بازخواني و بازبيني مي‌شوم و به طور حتم اين بازي را پذيرفته ام و مي‌دانم كه قرار است تعدادي از آثار رد نشود و مقتضيات جشنواره اجازه ديگري نمي دهد.

وي افزود: بازبين اگر ايرادي به كار من وارد مي‌آورد بايد راهكارهاي كمك كننده به من بدهد كه كار من به اجرا نزديك شود.

سيروس قمي نيز كه اثر او در جشنواره پذيرفته نشده است با ابراز ناراحتي و اين كه در حق او به شدت اجحاف شده است، گفت: يكي از بازبين هايي كه قرار بود اثر من را ببيند و به طور حتم در رابطه با آن نظر دهد به هيچ عنوان حضور نيافت و تاكنون حتي فيلم كار را نيز نديده است.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه برخي از بازبين ها به آثار توجه نمي‌كنند و حتي گاه خوابشان مي برد، تصريح كرد: اين روند برخورد بازيينان با آثار نمايشي در طول بازبيني در روحيه بازبينان با ‌آثار نمايشي در طول بازبيني در روحيه بازيگران تاثير بسيار بدي مي‌گذارد و من از اين بابت متاسفم.

روزبه حسيني از اعضاي كانون كارگردانان خانه تئاتر گفت: من در سال 82 يك اثر به جشنواره تئاتر فجر ارائه دادم كه متاسفانه رد شد اما سه متن برگزيده اعلام كردند و در آن سال از آن هايي كه اثرشان پذيرفته نشده بود تقدير كردند كه به نظرم اين روش بهتري بود.

گفتني است، در انتهاي اين جلسه كانون كارگردانان با موافقت باقي كارگردانان حاضر در جلسه به رحمت اميني پيشنهاد مطرح كردن مسئله اجراي عمومي آثار پذيرفته نشده را پس از برگزاري جشنواره ارائه داد و اميني از آن ها خواست تا اين تقاضا را به طور كامل و به صورت مكتوب نوشته و ارائه دهند تا در رابطه با آن تصميم گيري شود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار