به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکورد به عنوان یک هواپیمای مافوق صورت با سرعتی دو برابر سرعت صوت پرواز و قدرتش را از ۴ موتور پس سوز توربوجت تأمین میکرد. بالهای مثلثی و دماغه تیز و زاویه دار مهمترین وجه تمایز این پرنده از سایر هواپیماهای مسافربری حتی تا به امروز، بوده است، اما حادثه سقوط در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ و مرگ تمام سرنشینان آن پایانی بر فعالیت آن بود، زیرا وجود نقص فنی در طراحی موتور آن رسماً تأیید شد و از نظر هزینه اصلاح آن مقرون به صرفه نبود.
تصاویری از کنکورد را مشاهده میکنید:
اما مبحث امروز ما به غول آهنی فرانسوی-بریتانیایی اختصاص ندارد بلکه میخواهیم از پرنده دیگری بگوئیم که شاید کمتر برایتان شناخته شده، باشد، اما در کنار کنکورد یکی از دو هواپیمای مافوق صوت مخصوص پروازهای تجاری بوده است.
توپولوف تی او- ۱۴۴ توسط شرکت توپولوف روسیه تولید شد. این موفقیتی برای صنعت هوانوردی روسها در دهه ۶۰ میلادی بود، زیرا تا پیش از آن تمامی تلاشهای بوئینگ، مک دانل داگلاس و لاکهید مارتین برای تولید محصولی مشابه ناکام ماند.
توپولوف تی او- ۱۴۴
روسها برای تولید این مدل از توپولوف عجله زیادی داشتند تا هر چه زودتر فاصله خود را با تولیدکنندگان کنکورد کاهش دهند، اما اساس طراحی تی او- ۱۴۴ نیز ماجرای جالبی دارد و تا حدود زیادی ما را یاد روش چینیها در تولید خودرو میاندازد!
با یک جستجوی ساده در گوگل، سابقه تی او- ۱۴۴ و مقایسه تصاویر، ما را به بمب افکن استراتژیک اکس بی- ۷۰ آمریکا میرساند. اکس بی- ۷۰ توسط شرکت نورث امریکن در اواخر دهه ۵۰ میلادی توسط نورث امریکن تولید شد. هر چند این هواپیما به دلیل هزینههای بالای تولید هیچگاه وارد ارتش امریکا نشد، اما دو نمونه تحقیقاتی که از آن تولید شد هم سر و صدای زیادی را براه انداخت. این پرنده بیش از ۳ ماخ سرعت داشت و در ارتقاع ۷۱ هزارپایی پرواز میکرد که عملاً هدف گیری آن برای پدافند زمینی و جنگندهها در آن زمان غیر ممکن بود. شوروی با جاسوسی در این برنامه نظامی موفق شد تا اطلاعات لازم برای تولید توپولوف-۱۴۴ را بدست آورد.
تصاویری از اکس بی- ۷۰
دردسرهای تی او- ۱۴۴
همانطور که عنوان شد این پرنده نیز همانند کنکورد یک پرژه ناموفق نام گرفت. در آن زمان شوروی بیشتر منابع مالی و فنی خود را به رقابتهای فضایی اختصاص داده بود و از طرفی موشکهای بالستیک نیز جذابیتهای خاص خود را برای روسها داشت از این رو طراحان بدنبال ارائه یک هواپیمای مافوق صورت و دارای صرفه اقتصادی بودند.
۱۶ فروند از این هواپیما در فاصله سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۲ تولید شد، اما هملا از سال ۱۹۷۷ یک بازنشسته تمام عیار بود. پس از سانحه هوایی دوم (که در ادامه بدان اشاره میشود)، آئروفلوت* برنامه پروازهای تجاری آنرا کاملاً لغو کرد.
روسها از ۴ موتور برای توپولوف ۱۴۴ استفاده کردند، اما معجونی از مشککلات طراحی در بدنه و بخش فنی شکل گرفت. نخستین سانحه در سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد و در نمایشگاه هوایی پاریس چند ثانیه پس از پرواز در هوا تکه تکه شد و تمامی خدمه آن از بین رفتند. دومین تی او -۱۴۴ هم در ساال ۱۹۷۸ سقوط کرد و تمام خدمه آن کشته شدند.
این حوادث و عدم ارائه توجیه قابل پذیرش در رابطه با سقوطها به علاوه هزینههای سنگین تولید این پرنده عملاً موجب شد تا به یک پروژه ناموفق تبدیل شود و این کپی روسی از ایکس بی- ۷۰ و کنکورد تنها به یک داستان جذاب در صنعت هوانوردی جهان مبدل شود.
مشخصات توپولوف-۱۴۴
ظرفیت مسافران: ۱۴۰ نفر
طول هواپیما: ۶۵.۷ متر
عرض بال: ۲۸.۸ متر
خدمه پرواز: ۳ نفر
سرعت: ۲ ماخ
سقف پرواز: ۲۰ هزار متر
منبع:موبنا
انتهای پیام/