روزنامه انگلیسی دیلی‌استار در گزارشی از نقش سازمان جاسوسی آمریکا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان پرده برداشت.

افشای نقش سیا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه انگلیسی دیلی‌استار در گزارشی نوشت به دنبال مرگ «کرت کوبین» خواننده معروف آمریکایی، تحقیقاتی در خصوص مواد مخدر به راه افتاد و مجموعه‌ای از نظریه‌های توطئه مطرح شد که یکی از محققان در این زمینه انگشت اتهام را به سوی دولت آمریکا نشانه رفت.

جان پوتاش، نویسنده کتاب «مواد مخدر به عنوان سلاح علیه ما» در این زمینه به دیلی استار گفت: کوبین از سوی سیا در یک عملیات فوق محرمانه قتل و مواد مخدر «از لحاظ روانی شستشوی مغزی» شده بود.

پوتاش سال گذشته مدعی شد کوبین در میان گروهی از خوانندگان، از جمله جان لنون، جیمی هندریکس، و توپاک، بود که از سوی سیا هدف قرار گرفتند تا از گسترش ایدئولوژی  چپ در آمریکا جلوگیری شود. پوتاش در کتاب خود اتهامات سنگینی را  به سیا وارد کرده است.

او توضیح داده که چگونه سیا مواد مخدر را پس از قاچاق از افغانستان در دهه ۱۹۸۰ به کوبین می‌رسانده است.

پوتاش در گفتگو با «دیلی استار آنلاین» اظهار داشت جان استاکول، مامور پیشین سیا، گفته است همکاران او (ماموران سیا) در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان تجارت هروئین را رهبری می‌کردند. این مامور سیا مدعی شده است «شخصی به نام گلبدین حکمتیار برای سازمان سیا کار می‌کرد و این مسئولیت را به عهده داشت».

او در ادامه اظهارات خود افزوده است: «در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰، همه آن هروئین از افغانستان خارج و به آمریکا آمد».

بنا بر اعترافات این مامور سیا، در این دوره کشت هروئین در بخش‌هایی از افغانستان به شدت افزایش یافته است.

این مامور سیا مدعی شده گلبدین حکمتیار، رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان، برای مقابله با نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از آمریکا پول دریافت کرده است.

به گفته استاکول، حکمتیار همچنین نقش عمده‌ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می‌شده است.

پوتاش در گام بعدی، سرویس اطلاعاتی آمریکا را به چشم‌بستن بر تجارت تریاک نیز متهم کرد. او اظهار داشت: «با چنین ذخیره مواد مخدری، آن‌ها باید میزان تقاضا را مدیریت می‌کردند. مسیری که به آن تمایل داشتند آلوده کردن خوانندگان معروف به مواد مخدر بود. من معتقدم کرت کوبین نسبت به این موضوع از نظر روانشناختی شستشوی مغزی شده بود».

به نظر پوتاش، این خواننده آمریکا هدف قرار گرفت، چون یک آنارشسیت و مخالف ساختار طبقاتی در جامعه بود و می‌خواست ایده‌های افراطی چپ را در کار خود ارتقاء دهد.

دیلی‌استار در ادامه گزارش خود نوشت پس از مطرح شدن چنین اتهاماتی از سوی پوتاش با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تماس گرفته شد که پاسخی به دست نیامد.

کرت کوبین -خواننده و موسیقی‌دان راک اهل آمریکا- در سن ۲۷ سالگی خودکشی کرد. جسد کوبین در خانه‌اش پیدا شد. تاکنون ابهامات فراوانی درباره مرگ او مطرح شده است.

همه این افشاگری‌ها درحالی مطرح می‌شود که آمریکا می‌گوید  ۹ میلیارد دلار در طول سال‌های گذشته برای مبارزه با مواد مخدر هزینه کرده؛ اما به نظر می‌رسد نتیجه کار افزایش تولید این مواد در سال‌های گذشته بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار