دو سال از تصويب قانون فرصت زماني دولت براي ارائه لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي گذشته است؛ بر اساس اين قانون هر سال دولت بايد تا 15 آذر ماه برنامه بودجه سال آينده كشور را ارائه دهد كه از قضا دولت در اين دو سال بيشترين تاخير را در ارائه بودجه داشته است. انگار دولت منتظر همين قانون بود تا دست به تاخير هاي متوالي بزند!

روبرت بگلريان نماينده مسيحيان ارمني جنوب ايران و عضو كميسون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص بوجه 91 گفت: دولت در زمان ارائه بودجه دچار تخلف شده كه هم نمايندگان مجلس و هم هيئت رئيسه تذكراتي را به دولت داده اند اما دولت توجهي به اين تذكرات نكرده است.

وي ادامه داد: طبق روال هر سال و بر اساس قانوني كه 2 سال پيش به تصويب رسيده است، دولت بايد تا 15 آذر برنامه بودجه را به مجلس ارائه كند اما در اين دو سال اين قانون از سوي دولت رعايت نشده و هر سال با ديركرد برنامه بودجه را به مجلس ارائه مي دهد.

نماينده مسيحيان ارمني جنوب ايران گفت: ديروز از سوي هيئت دولت پيامكي آمد كه زمان ارائه بودجه را دو هفته آينده اعلام كرده بود و براساس آن احتمالا بعد از 9 بهمن بودجه به مجلس ارائه مي شود.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تحريم ها مي تواند در روند تعيين بودجه موثر باشد يا نه، تصريح كرد: از آنجايي كه بودجه مهمترين صورت مالي دولت است، با پيش بيني هايي كه دولت در فرايند بودجه مي دهد و اگر جهت گيري طرح هاي عمراني و برآوردي از چگونگي تشكيل بودجه داشته باشد و مشخص شود كه مثلا قيمت نفت و دلار كه اركان اصلي بودجه هستند و همچنين بودجه طرح هاي عمراني چه سهمي در بودجه دارند؛ مي توان بودجه را تعيين كرد.

وي افزود: از طرفي بخش زيادي از بودجه به آن بستگي دارد كه تا چه حد پروژه هاي قبلي پيش رفته و بخشي نيز به ارزيابي دولت و مجلس كه تاكنون انجام داده اند، بستگي دارد و بر اساس آن است كه مي توان گفت بودجه چقدر در پيشرفت و توسعه موثر است.

*دولت امسال بايد بودجه را زودتر تحويل مجلس دهد

يوسف قاسمي گولك نماينده گيلان، لاهيجان و سياهكل و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به بودجه سال 91 و تاخير دولت در ارائه بودجه گفت: مجلس براي بررسي بودجه 45 روز فرصت نياز دارد تا كميسيون هاي مختلف بودجه را بررسي كنند و اين درحالي كه دولت اعلام كرده در حال بررسي ريزفاكتور هاست.

وي با بيان اينكه 25 درصد بودجه هر ساله به برنامه پنجم توسعه اختصاص خواهد يافت، تصريح كرد: امسال با توجه به اينكه سال اول برنامه پنجم توسعه آغاز مي شود دولت بايد سريع تر بودجه را به مجلس ارائه كند.

قاسمي گولك تحريم ها را عاملي تاثيرگذار بر بودجه دانست و گفت: تا زماني كه قيمت نفت ايران در بازار هاي جهاني و ميزان عرضه آن و همچنين قيمت دلار مشخص نشود، نمي توان گفت كه چقدر در روند تعيين بودجه تاثيرگذار خواهد بود.

نماينده گيلان، لاهيجان و سياهكل در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا با دير ارائه شدن بودجه به مجلس هشتم و رسيدن بودجه به مجلس نهم، امكان سياسي كاري بر سر بودجه در مجلس نهم و جود دارد يا خير، ادامه داد: مسائل سياسي تاثيري در روند تصويب بودجه نخواهد داشت چرا كه روند بررسي و تصويب بودجه داراي قوانين مدون و خاصي است كه اجازه سياسي كاري را در مجلس نمي دهد و اين دولت است كه بايد با تعيين بودجه براي رسيدن به اهدافش تلاش كند.

جمشيد انصاري نماينده مردم زنجان و طارم و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از ديركرد دولت در ارائه بودجه 91 گفت: با وجود تذكرات مكرر مجلس، هنوز دولت بودجه را به مجلس نداده است و با وجود اينكه مي دانيم، دولت تخلف كرده اما نمي دانيم چرا اين تخلف را انجام داده است!؟

وي خاطرنشان كرد: در صورتي كه دولت تا پايان سال جاري بودجه 91 را ارائه نمايد، بودجه بررسي مي شود و در صورتي كه ارائه بودجه به سال آينده موكول شود با توجه به فرصتي كه نمايندگان براي بررسي نياز دارند تا اواخر فروردين بودجه 91 به تصويب خواهد رسيد تا اجرايي شود.

به هر حال اين بار نيز دولت لايحه بودجه را در زمان مقرر به مجلس تحويل نداده است تا با ادامه اين روند گره بودجه كورتر شود. مجلس همچنان تذكر مي دهد ولي دولت نيز بي اعتنا به روال كار خود ادامه مي دهد./ق2

گزارش از محمد سياح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار