سران اتحادیه اروپا و چین در تلاش هستند تا برای رسیدن به متن بیانیه مشترک نشست تجاری آتی دو طرف به توافق برسند.

کشمکش اتحادیه اروپا و چین برای دستیابی به یک بیانیه مشترک برای نشست تجاری مهم آتیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع اروپایی جمعه گذشته اعلام کردند امتناع چین از دادن تعهد کامل به اتحادیه اروپا برای دسترسی به بازارها، دو طرف را از رسیدن به یک توافق و انتشار بیانیه مشترک برای نشست مهم تجاری آتی بازداشته است.

سران اتحادیه اروپا این هفته (سه شنبه) با لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین، در بروکسل نشست خواهند داشت؛ اما به نظر می‌رسد در پایان به احتمال خیلی زیاد اعلام عمومی معمول وجود نداشته باشد که این مسئله به امید‌ها برای گشایش در روابط پیچیده اروپا با غول اقتصادی آسیا ضربه خواهد زد.

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، به کشور‌های عضو گفته است با توجه به این که چین انتظارات و خواسته‌های مهم اتحادیه اروپا را از جمله تضمین دسترسی به بازار و ایجاد شرایط یکسان برای شرکت‌های اروپایی فعال در چین تامین نکرده است، آن‌ها باید پیش‌نویس بیانیه نشست را رد کنند.

این منبع همچنین از «نبود تعهد چین» نسبت به تغییرات سازمان تجاری جهانی به ویژه در یارانه‌های صنعتی که خواسته مهم اتحادیه اروپا نیز است انتقاد کرد و مدعی شد پکن به حمایت‌ غیرمنصفانه از صنایع خود می‌پردازد.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نیز تایید کرده است مذاکرات برای پذیرش بیانیه مشترک در مورد دسترسی به بازار و اصلاحات سازمان تجارت جهانی شکست خورده است. این دیپلمات در این خصوص اظهار داشت: «اگر چین موضع مذاکره خود را به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر ندهد و به شیوه‌ای معقول وارد عمل نشود زمینه توافق در مورد اعلامیه مشترک وجود نخواهد داشت».

بنابر این مطلب، اتحادیه اروپا در تلاش برای ایجاد «همگرایی» با چین، دومین شریک تجاری بزرگ خود است؛ اما در مورد رویکرد حمایت از تولید داخلی و شیوه‌های تجارت و حقوق بشر در پکن بسیار محتاط عمل می‌کند. پیش از این اجلاس، کمیسیون اروپا ماه گذشته چین را «رقیب سیستمیک» نامگذاری کرد و یک طرح ۱۰ امتیازی را ارائه داد که ارتباطی قوی‌تر با پکن را پیشنهاد می‌داد. 

نگرانی‌های رو به رشدی نیز در مورد نقش هوآوی، غول مخابراتی چینی، در ساخت زیرساخت‌های ۵G اروپا وجود دارد. واشنگتن مدعی است که این شرکت خطر امنیتی برای غرب دارد، موضوعی که هوآوی آن را به شدت رد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار