اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اقدام آمریکا در لغو روادید دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای ورود به این کشور به منظور تحقیق درباره جنایات جنگی صورت گرفته در افغانستان به شدت انتقاد کرد.

انتقاد اتحادیه اروپا از اقدام آمریکا در لغو روادید دادستان دیوان بین‌المللی کیفریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اقدام آمریکا در لغو روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری برای ورود به این کشور به منظور تحقیق درباره جنایات جنگی صورت گرفته در افغانستان به شدت انتقاد کرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «مقامات آمریکا روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری را برای ورود به این کشور لغو کردند. اتحادیه اروپا نسبت به این سیاست آمریکا در قبال دیوان بین المللی کیفری به شدت ابراز نگرانی می‌کند. این دیوان نقشی کلیدی در مبارزه علیه مصونیت دارد. اتحادیه اروپا تاکید دارد حفاظت از بی طرفی و استقلال قضایی دیوان بین المللی کیفری اصلی مهم در کارآمدی و عملکرد مناسب آن است.»

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا انتظار دارد آمریکا تضمین کند هرگونه اقدام این کشور در ارتباط با دیوان بین المللی کیفری بطور کامل مطابق با تعهدات بین المللی آن‌ها و با در نظر گرفتن توافق رابطه سازمان ملل و این دیوان است. اتحادیه اروپا بطور کامل از دیوان بین المللی کیفری و استقلال آن حمایت می‌کند و به همکاری با آن برای تضمین کارآمدی و اثربخشی‌اش متعهد است و انتظار دارد کشور‌ها حمایت و مساعدت‌های لازم را از این دیوان به عمل آورند.»

سی ان ان گزارش داد فاتو بن سودا، دادستان دیوان بین المللی کیفری در نوامبر ۲۰۱۷ برای دریافت مجوز تحقیق درباره جرائم ارتکابی در افغانستان اقدام کرد. بر اساس بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد دفتر بن سودا اعلام کرد که دلیل منطقی برای این باور وجود دارد که اعضای نیرو‌های مسلح آمریکا و سیا در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده اند. 

دفتر بن سودا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برداشت ما این است که این اقدام نباید تاثیری بر سفر دادستان به آمریکا برای عمل به تعهداتش در قبال سازمان ملل از جمله نشست‌های معمول در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد. دفتر دادستانی مجوز استقلال و بی طرفی را براساس اساسنامه رم داد. دادستان و دفتر دادستانی با نهایت تعهد و حرفه‌ای گری به وظایفش براساس این اساسنامه عمل می‌کند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت انتظار می‌رود آمریکا به توافق موجود درباره سفر اعضای کارمندان دیوان بین المللی کیفری برای انجام کارهایشان در سازمان ملل عمل کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است محدودیت‌هایی را علیه افرادی که برای این تحقیق (درباره جنایات جنگی در افغانستان) درخواست یا در راستای آن اقدام کنند اعمال می‌کند. وی همچنین هشدار داد اگر دیوان بین المللی کیفری رویه اش را تغییر ندهد با تحریم‌های اقتصادی مواجه می‌شود. آمریکا عضو دیوان بین المللی کیفری نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار