استان کرمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی کم نظیر وطبیعت چهارفصل خود می‌تواند مکان مناسبی برای سفر باشد، برای روز طبیعت شاید بهتر باشد بردسیر را انتخاب کنیم.

شهر بردسیر نگارستان طبیعتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ شهرستان بردسیر با آثار تاریخی فرهنگی ارزشمند خود، روستا‌ها و کوهستان‌های خوش آب و هوا، گلزار‌های زیبا و تماشایی، مناطقی که بعضا در تمام سال دارای برف بوده و به ویژه در زمستان می‌تواند به عنوان مکانی برای ورزش اسکی مورد استفاده قرار گیرد، یکی از شهرستان‌های بکر وخاص استان به ویژه برای گردش بهاری وتابستانی است.

روح الله موسی پورسرپرست نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان بردسیردر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: شهرستان بردسیر اگر چه از جمله شهرستان‌های کوچک استان کرمان بشمار می‌رود ولی از نظر قدمت و کهنسالی در تاریخ این دیار نقطه عطفی محسوب می‌شود.

وی جمعیت شهرستان بردسیر را ۸۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این شهرستان شامل ۵ شهر و ۴ بخش و نزدیکترین شهرستان به استان کرمان است به گونه‌ای که تنها یک ساعت تا مرکز استان فاصله دارد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان بردسیر به صنایع دستی این شهرستان اشاره و تصریح کرد: گلیم بافی، پته و قالی از صنایع دستی این شهرستان است که از دیربازهنر زنان این شهرستان وعشایر این شهرستان بوده است.

ارگ ۳۰۰ ساله بردسیر

موسی پور بیان داشت: این شهرستان در زمینه جاذبه‌های فرهنگی و آثار باستانی دارای غنای فراوان است که از آن بین می‌توان به ارگ بردسیر، خانه بهادر الملک، خانه مازولی، برج نگار، قلعه و برج ماهونک، قلعه کهن، قلعه جلال آباد و مسجد جامع بردسیر، پیر جارسوز، امامزاده سید محمد و امامزاده عبدالله اشاره کرد.

وی در مورد ارگ بردسیر اظهارداشت: ارگ بردسیر روزگاری مکان مناسبی برای سکونت حاکمان به شمار می‌رفته و به عنوان یک قلعه نظامی هم از آن استفاده می‌شده است، این اثر در مرکز شهر بردسیر و با مساحت بیش از ۲۳۰۰ مترمربع روبه‌روی مسجد جامع که خود نیز از آثار تاریخی است، قرار دارد، این اثر تاریخی به‌طور میانگین ۸ متر بالاتر از سطح خیابان قرار گرفته و قدمتش به حدود ۳۰۰ سال قبل می‌رسد.

وی افزود: این بنا از خشت خام ساخته شده و در مواردی مانند سنگفرش حیاط‌ها و ساخت حوض درآن، از آجر هم استفاده شده است. فضا‌های پیدا شده در کاوش‌های مختلف، از جمله یک حیاط با ۴ ایوان قرینه که دارای ۸ ورودی است مصداق این حرف است.

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

موسی پور تصریح کرد: ۴ واحد بوم گردی در شهرستان بردسیر و ۲ خانه مسافر در شهر لاله زار برای میزبانی از میهمانان نوروزی مهیا است.

تل ابلیس جاذبه‌ای دیدنی

و، اما تل ابلیس یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بردسیر است که هر ساله گردشگران زیادی را به این شهرستان می‌کشاند.

وی افزود: تل ابلیس در نزدیکی روستای سلطان‌آباد و کنار جاده کرمان واقع شده و یکی از مهم‌ترین مراکز سکونت در عصر باستان و دوره‌های پیش از تاریخ ایران محسوب می‌شده است

کلکسیون دیدنی‌های تاریخی بردسیر به این چند اثر ختم نمی‌شود، آسیاب آبی واقع در شهر گلزار که در دوران قاجاریه ساخته شده، مسجد جامع گلزار که در مرکز شهر واقع است و متعلق به دوره سلجوقیان است و برج بردسیر که به دوران قاجاریه تعلق دارد، غبیرا، خانه بهادرالملک، خانه مازولی، برج نگار، قلعه و برج ماهونک، قلعه کهنه، قلعه جلال آباد، برج بهرامجرد، قلعه ترشاب، برج محله سلورد، برج قریت العرب، برج کمال آباد، برج یوسف علی، حمام قدیمی قریت العرب، حمام قدیمی لاله زار، شیر سنگی، تپه آسیاب، قلعه دیو، آسیاب آبی ترشاب و آسیاب حنیفه مذهبی، امام زاده سیدمحمد (ع)، مسجد جامع بردسیر، عمارت زرتشتی ها، قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع)، قدمگاه خضرنبی، امام زاده عبدالله، زیارتگاه خواجه بدرالدین نگار، امام زاده عباس، مقبره شیخ محمد کاکو و امام زاده سید شمس الدین لاله زار از دیگر آثار تاریخی و باستانی بردسیر است که حدیث تاریخ هزار ساله بردسیر را بیان می‌کند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی درشهرستان بردسیر اظهار داشت: بید خوان بردسیر با داشتن باغات گردو، یخچال‌های طبیعی منطقه توریستی کوه پنج، محمود آباد که هر ساله تعدادی زیادی گردشگر و بازدید کننده دارند از دیگر نقاط طبیعی دیدنی این شهرستان خوش آب و هوا هستند. 

موسی پور گفت: شهرستان بردسیر دومین شهر فولادی استان با ظرفیت بیش از ۳ و نیم میلیون تن است.

وی افزود: امامزاده‌های سلطان حمید، عبدالله، حاج بدرالدین و عباس به عنوان دیگر اماکن مذهبی و فرهنگی این شهرستان به شمار می‌روند که برای سرویس دهی مناسب به زائران این مکان‌ها تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

لاله زار معروف به بام ایران

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

موسی پوربه جاذبه‌های طبیعی بردسیر نیز اشاره کرد و گفت: لاله‌زاربردسیر که در فصل زمستان و تابستان زیبایی‌های خاص خود را دارد از شکوه و زیبایی خاصی برخوردار است و در هر فصل از سال تماشایی است، وجود گلزار‌های فراوان گل محمدی این خطه در بین تمام شهرستان‌های استان بی نظیر و مثال زدنی است بطوریکه کیفیت گلاب تولیدی در لاله زار بردسیر از قمصر کاشان بالاتر و از نظر کیفیت اسانس رتبه نخست را در جهان دارا است.

وی تصریح کرد: شهر لاله زار یکی از شهر‌های این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر و فاصله آن تا مرکز استان ۱۲۵ کیلومتر و تا شهرستان بردسیر ۷۵ کیلومتر است.

موسی پور با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ جشنواره گل محمدی درسایت گردشگری لاله زار برگزارشده است، گفت:  بیست وهفت واحد گلاب گیری صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی در لاله زار موجود است وگلیم، چادر شب و قالی از صنایع دستی لاله زار است.

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

موسی پوربیان داشت: چشمه آب گرم لاله‌زار هم در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگر قرار دارد؛ آب چشمه در وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می‌شود و همواره گرم است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان بردسیر به منطقه حفاظت شده بیدوئیه بردسیر نیز اشاره کرد و گفت: می‌توان گله‌های ۱۰۰ تایی از بهترین نوع آهو و گوزن را در این منطقه از نزدیک مشاهده کرد، از حیوانات دیگر در این منطقه می‌توان به گرگ، کفتار، کبک و تیهو نیز اشاره کرد.

موسی پور گفت:گیاهان دارویی از جمله شقایق، شبدر، ریواس، زیره، آلاله و کرفس کوهی از ذخایر ارزشمند گیاهی موجود در شهرستان بردسیر هستند.

وی به سایت گردشگری قله هزار اشاره کرد و بیان داشت: قله هزار به عنوان چهارمین قله مرتفع ایران است.

شهر نگار سرزمین خوشه‌های طلایی

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

وی جمعیت شهر نگار را ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: فاصله شهر نگار تا مرکز استان ۶۰ کیلومتر و تا شهرستان بردسیر ۲۰ کیلومتر است.
وی به آثار تاریخی شهر نگار اشاره کرد وگفت: آتشکده چهارطاقی نگار، برج سلجوقی، برج بهرامجرد، تپه تاریخی مه نگار، مطبق خواجه بدرالدین، حمام بهرامجرد و حمام نگار از آثار تاریخی نگار است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بردسیرگفت:گلزار بردسیربا جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر در ۷۰کیلومتری بردسیر و در ۶۰کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است، این منطقه در هر فصل و هر روزی و شبی، منظره‌های تماشایی خاص خود دارد، باغ‌های سیب و گلابی در دو سوی مسیر جاده بیننده را محو تماشا می‌کند، طبیعت دراین فصل از سال، یکی از زیباترین چهره‌های خود را درگلزار به نمایش گذاشته، انواع درختان میوه با رنگ‌های پاییزی جلوه خاصی را به این مناطق افزوده که چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

وی افزود:جمعیت این بخش حدود۱۰هزار نفر ووسعت شهر گلزار ۳۳۰ هکتار است، با موقعیت اقلیمی چهار فصل و وجود هزار و ۲۰۰ هکتار باغات میوه جات ممتاز، با دشت زیبای ریواس به وسعت ۳۰ کیلومترمربع و وجود کارخانه کمپوت سازی، آثار تاریخی همچون مناره سلجوقی، شیروئیه، مسجد جامع، مسجد حسینخانی، آسیاب آبی، دارقاضی، باغ چهل کره، خانه‌های فرمانفرما و اماکن زیارتی، چون آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع)، گذرگاه امیرالمومنین (ع)، بقعه شیخ هارون، شاه مراد‌باغ‌های منطقه کوهستانی گلزار، یکی از منابع مهم درآمد مردم است و درخت‌های میوه سیب و گلابی در کنار درختان سربلند سپیدار و چنار، کوچه و برزن گلزار را به کوچه باغ‌های منحصر به فردی تبدیل کرده است.

موسی پور تصریح کرد: وجود درختان سیب، انواع گلابی، زردآلو و آلبالو در باغ‌های گلزار زیبایی دوچندانی را به هنگام به محصول نشستن می‌آفرینند که گویی بهشتی در دل کویر رخ می‌نماید و آب گوارا و خنک چشمه‌های گلزار طراوت را در فضا ایجاد کرده است.

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

وی گفت: میوه‌های مختلفی از جمله هلو، انگور، شلیل، گیلاس، آلبالو و سیب در گلزار وجود دارد، اما در صدر همه این نوع میوه‌ها، سیب و گلابی گلزار از میوه‌های پر طرفدار این شهر است.

وی ادامه داد:هر ساله برگزاری جشنواره سیب و گلابی و ریواس را با هدف معرفی قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری منطقه گلزار شهرستان بردسیربرگزار می‌کنیم که تاکنون ۵ جشنواره سیب و گلابی در گلزار بردسیر برگزارشده است.

شهر بردسیر نگارستان طبیعت

وی افزود: برگزاری این جشنواره‌ها زمینه ساز توسعه گردشگری روستایی در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری خواهد بود و برپایی این چنین جشنواره‌هایی علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سبب ترویج صنایع دستی بومی روستا‌ها نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگران با سفر به مناطق بکر گردشگری با نحوه زندگی، آداب و رسوم هر منطقه بیشتر آشنا می‌شوند، بیان داشت: با توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند محل اسکان برای مسافران، ایجاد بازارچه‌هایی برای فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و... زمینه اشتغال نیز برای ساکنین این مناطق فراهم خواهد آمد.

اگر تا کنون به گلزار نرفته‌اید، ایام نوروز فرصت مناسبی است تا با سفر به منطقه گردشگری گلزار بردسیر، روزی شیرین را برای خود وخانواده بسازید هرچند که برای دیدن جاذبه‌های زیبای این شهر یک روز که نه یک ماه نیز کافی نیست.

انتهای پیام/ح

بردسیر نگارستانی از زیبایی های طبیعی

گزارش از آذر عسکرپور

برچسب ها: گردشگری ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار