حجم ذخیره آب سد دوستی که بهمن سال پیش ۱۵۰ میلیون مترمکعب بود به حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و افزایش ۲ برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجم ذخیره آب پشت سد دوستی در شمال خراسان رضوی از بهمن ماه پارسال تاکنون با ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش به میزان دو برابر بیشتر شده است و بر این اساس ۳۲ درصد ظرفیت این سد مشترک بین ایران و ترکمنستان که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است هم اینک آب دارد.

مجموع توان ذخیره سازی سد‌های بزرگ و در حال بهره برداری را در خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی است.

همچنین با وجود بارش‌های خوب بهاری هم اینک فقط ۲۵ درصد ظرفیت سد‌های استان آب دارد و ۷۵ درصد آن خالی است و در مجموع ذخایر کنونی آب پشت سد‌ها در خراسان رضوی یک درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

سطح آب برخی سد‌های دارای حجم کمتر که منبع تامین کننده آب کشاورزی در خراسان رضوی هستند با هدف مهار سیلاب کاهش داده شده است و سد‌های غیرشرب 'یام و کمایستان' در سبزوار، سده در خواف، سد فریمان، چهچه و قره تیکان در کلات و نیز سد دولت آباد در چناران هم اینک در آستانه سرریز شدن هستند.

انتهای پیام//آ. ح


۷۵ درصد ظرفیت سد‌های کشور خالی است

برچسب ها: بارش باران ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.