ميرزا محمد رضي معروف به مير رضي الدين آرتيماني از شعرا وعرفاني عصر صفوي است كه در نيمه دوم قرن دهم هجري قمري در روستاي آرتيمان از توابع تويسركان بدنيا آمد .

میررضی الدین آرتیمانی شاعری بزرگ در تویسرکانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  میر رضی آرتیمانی در دربار شاه عباس اول مقام وجايگاه عالي داشت وبا يكي از دختران او وصلت کرد.

مير رضي به منصب وجاه التفاتي نداشت و پيوسته برتكميل نفس همت مي گماشت لذا پس از مدتي اقامت در اصفهان جهت تدريس وبحث وفحص وپرداختن به سير وسلوك عارفانه به تويسركان مراجعت نمود وتا پايان عمر در قريه آرتيمان طرح اقامت افكند .شهريار صفوي نيز به مقتضاي رتبه وشان او منشور شيخ الاسلامي تويسركان را به نامش صادر وزمام امور دينيه را بدو سپرده بود .

از این شاعر وعارف بزرگ حدود ۱۲۰۰ بیت شعر به ما رسیده است از معروفترین آثارش ساقی نامه است که با این مطلع آغاز می شود:

الهــــــــي به مستان ميخانه ات                 به عقل آفرينان ديوانـــه ات

به دردي كش لجه كـــــــــبريا                  كه آمد به شانش فرود" انما"

به دري كه عرشست او را   صدف            به ساقي كوثر به شاه  نجف

به نور دل صبح خيزان عشــــق                زشادي،به اندوه گريزان عشق

به رندان سرمـــــست آگاه دل                  كه هرگز نرفتند  جز  راه  دل

خدايا به جان خراباتــــــــيان                    از  اين تهمت  هستيم وارهان

به ميخانه وخدمتـــــــم راه ده                  دل زنــــــده وجان آگاه ده

میر رضی در سال ۱۰۳۷ هجری قمری دیده از جهان فرو بست او را در محل خانقاهش بخاک سپردند.

این محل پس ازمرگش همانگونه که در زمان حیاتش حلقه یاران اهل دل بود، زیارتگاه عارفان پاک اندیش ودرویشان پاکیزه کیش شده ولی گذشت زمان وقهر طبیعت بتدریج آرامگاه سابق میررضی را بدل به مخروبه‌ای نمود تا اینکه در سال ۱۳۵۴ از طرف انجمن آثار ملی بنایی درخورشان آن شاعر وعارف نامی ساخته شد.

این آرامگاه در محدوده شمال شرقی شهرتویسرکان ومشرف به دره سرسبز وباصفای تویسرکان وسرابی واقع شده ومتشکل از بنائی آجری وچهاروجهی است به ابعاد ده در ده وارتفاع ۶ متر. نمای بنا در هر ضلع دارای سه دهنه طاق زیبا ورفیع است که تشکیل چهار ایوان را در اطراف میدهد ودر هر یک از این ایوان‌ها یک ورودی به داخل بنا تعبیه شده است.

بخش داخلی آرامگاه نیز دارای تزئینت ساده وآجری است که مزار میر رضی با لوحی فلزی حاوی شرح حالش در وسط آن قراردارد، سقف آرامگاه با شیوه‌ای بدیع ساخته شده بدین نحو که چهار ردیف دیواره آجری در قالب کادری مربع ومیان تهی بصورت متقاطع برروی هم قرار گرفته ومساحت هر یک از مربع‌ها از پایین به بالا نصف می‌شود،   کار ساختمان این آرامگاه در سال ۱۳۵۶ شمسی به پایان رسید.

انتهای پیام/ا

آرامگاه آرتیمانی شاعری بزرگ در تویسرکان

 

برچسب ها: نوروز98 ، شاعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.